← Tillbaka

Sommarresa till Åbo och Mathildedal – med bebis

Sommarresa till Åbo och Mathildedal - med bebis

Den här sommaren reser vi – liksom största delen av alla finländare – mellan hemmet, sommarstället och olika härliga platser i Finland. För några veckor sen var vi på en roadtrip i Åboland i Finland.

En supermysig resa som än en gång visade oss att näräventyr kan vara minst lika spännande, roliga och lärande som resor till andra sidan världen. Takten och rytmen på sommarens långresa var ändå helt annan än tidigare, eftersom vi självklart hade med vår 8-månaders bebis på resan.

Det sägs att det inte är avkopplande att resa med barn, vilket jag till viss del håller med om. Det är fart och fläng, med tidiga mornar, men trots det är känslan efter denna resa helt tvärt emot.

Att resa med Elliot betyder att vi inte har fullplanerade dagar, utan tid för hans egna upptäckande finns inbakat var och varannan timme. Vi är också tillbaka på boendet tidigt varje kväll, vilket ger mig och Patrik tid att faktiskt fundera igenom och reflektera över allt roligt vi gjort under dagen. Resan känns spontan och avslappnande, precis det vi önskar oss av semesterresor.

Men nu över till mina bästa tips för en roadtrip i Åboland med bebis (eller utan!).

Roadtrip till Åbo och Mathildedal med bebis

För någon månad sen förvandlades Elliot magiskt till en riktigt duktig dagssovare. Så länge han har varit vaken tillräckligt länge och fått vara fysiskt aktiv sover han dagssömn mellan 1,5-2 timmar, två gånger om dagen. Den dagen hade jag aldrig trott skulle komma! Det här betyder också att vår bebis äntligen blivit en riktig resebebis.

Vi gör alla våra resor så han får sova i bilen. Nu kan vi lätt köra 2-3 timmar i sträck utan gnäll. Sådan lyx!

Mot Mathildedal startade vi en vacker morgon och kom fram till den söta lilla byn utanför den finska staden Salo efter 1,5 timmar.

MathildedalMathildedal - lamor, café, husMathildedal - lamor, café, husMathildedal - lamor, café, hus

Mathildedal är en mysig by med söta caféer, hantverksbodar, utomhusteater och mycket mer. Vi tittade på lamor, promenerade i naturen i Teijo nationalpark som ligger alldeles intill och provsmakade lokala öl och cider från Kylä panimo. Elliot kröp omkring i sanden och tittade på människor, medan vi njöt av en av sommarens finaste dagar. Supermysigt!

Sedan åkte vi vidare mot Åbo. Den sevärda rutten över Kimito, såklart. Broar, hav och natur vinner motorled alla dagar i veckan.

Tre dagar i Åbo med bebis - födelsedagsfirande på restaurang och boendeTre dagar i Åbo med bebis - födelsedagsfirande på restaurang och boende

Tre dagar i Åbo med bebis – födelsedagsfirande på restaurang och boende

I Åbo träffade vi mina föräldrar och systrar för födelsedagsfirande. Då jag och min mamma fyllde jämt var vi i Hamburg och firade. I år då det var dags att fira min pappa och syster valde vi Åbo som festplats. Både min mamma och syster har bott i Åbo så det är alltid roligt att åka till staden.

Vi firade med att turista i Åbo och åt sedan födelsedagsmiddag på Tintå. Väldigt bra ställe vid Aura å som är tillräckligt chill för att passa med 8-månaders bebis.

Födelsedagsfirande med familjen i Åbo

Vi fortsatte firandet vid åstranden innan vi och mina systrar åkte till vårt boende. Kriterierna för vårt boende var att det skulle ha fler än ett rum och säng för Elliot. Hotell och AirBnb föll alltså bort, men det perfekta boendet hittade vi hos Hiisi Homes. Hiisi homes är korttidsboenden i nya lägenheter vid Åbo slott. Elliot fick eget rum och sov gott, vi fick roliga kvällar med Patrik och systrarna.

Vandring i RunsalaRunsala RuissaloCafé i Runsala

Vandring i Runsala

En dag i Åbo åkte vi ut till Runsala (Ruissalo) för att vandra i natur och njuta av sommaren.

Runsala är ett måste då man är i Åbo enligt mig. Så otroligt fint och lugn stämning trots många besökare. Här finns utöver fin natur även caféer, simstränder, spa och en campingplats. Man kan spendera så mycket eller lite tid man vill. Bussar går ut hit från Åbo centrum.

Turistande i Åbo

Utöver födelsedagsfirande och Runsala hann vi promenera runt i staden och njuta av sommar-Åbo. Alltså det bästa man kan göra under en semester.

Pargas Kalkstensbrotts utkikspunkt

Vi åkte också ut till Pargas en dag. Där besökte vi bland annat Kalkstensbrottet i centrala Pargas.

Har du inte semestrat i Åbo (på sommaren) tycker jag du ska ta och göra det!