← Tillbaka

Hyra bil i Albanien – Minnen från världen

Hyra bil i Albanien - Minnen från världen

Hyra bil utomlands är oftast en underbar möjlighet till äventyr. En egen bil ger frihet att upptäcka i egen takt, se ställen du annars inte kommer till och vara kreativ. Älskar helt enkelt att hyra bil – och oftast går det även väldigt bra.

Här är några historier från då vi hyrt bil utomlands och haft en underbar upplevelse, samt värdefulla tips för en fin hyrbilsupplevelse:
Hyrbil i Österrike
Hyra bil i Costa Rica
Tips som är bra att tänka på då man hyr bil utomlands

För alltid går inte hyrandet precis som man tänkt sig. Det fick vi lära oss då vi hyrde bil i Albanien och roadtrippade genom landet.

Den svåraste och dyraste återlämningen av hyrbil

Hyra bil i Albanien – inte det lättaste

Vi anlände till Albaniens huvudstad Tirana och upptäckte staden några dagar, innan vi skulle plocka upp vår hyrbil för att resa vidare i detta spännande land.

Redan under de dagarna lade vi märke till vilket annorlunda land Albanien är. Livet går inte enligt ett strikt schema och allt fungerar inte enligt samma regler som vi är vana vid i Norden.

Därför hade vi redan dagen innan uthyrningen varit och kollat upp var Sixts biluthyrning låg och efter en del sökande, hittat den.

Morgonen vi skulle hyra bil anlände vi i god tid till biluthyrningen bara för att inse den var stängd. Ingen fara, vi tog en kaffe på en terrass i närheten och väntade någon halvtimme till personalen dök upp. Pappersarbetet gick snabbt (ha med cash att betala med!), men då vi skulle åka iväg berättade personalen att bilen ännu inte kommit. Det fanns heller ingen klar tidtabell kring när den skulle infinna sig annat än snart.

Några timmar senare körde bilen in på gården och efter lite fixande var vi äntligen på väg.

Resten av vår roadtrip och goda orsaker att besöka Albanien kan ni läsa mer om bakom länkarna.

Hyra bil i Albanien - inte det lättaste

Den svåraste och dyraste återlämningen av hyrbil

Det riktigt stora problemet med vår hyrbil stötte vi på i Saranda, södra Albanien, då vi skulle lämna tillbaka hyrbilen. Vi anlände till staden timmar innan vår färja över till Korfu skulle gå. Köpte biljetter, åt en lång lunch och vandrade omkring i staden. Vi ville ändå vara på den säkra sidan och åkte i god tid om Sixts kontor för att returnera hyrbilen.

Då vi kom till den adressen som var utmärkt på Sixts hemsida fanns där inget kontor. Det fanns väldigt lite där – en del villor, någon kiosk och en bilreparation. Vi började fråga runt efter biluthyrningen. Nästan ingen talade engelska och de som förstod oss bara skakade på huvudet och sa att vi var på fel ställe.

Vi sprang omkring och letade som tokar tills vi fick inse att kontoret inte fanns där. Då började tiden innan färjan skulle gå redan vara knapp och vi lite stressade. Vi hade inget nummer till Sarandas uthyrning, så jag bestämde mig för att vi måste ringa Sixt i Tirana. Trots att telefonsamtalet kostade oss 2,50€ per minut.

Kontoret i Tirana svarade till all lycka. Oturligt nog kunde de inte hjälpa oss på annat sätt än att återge adressen vi stod på och försöka få kontakt med personen ansvarig i Saranda. Efter en evighet fick vi numret till kontoret i Saranda och en man svarade. Det visade sig att uthyrningen låg mitt inne i stan, långt ifrån där vi var på en helt annan adress än den som stod på Sixts hemsida.

Med uthyrningens hjälp blev vi guidade genom stan och då vi äntligen anlände till “biluthyrningen” visade det sig att där inte fanns någon uthyrning, utan bara en man på gatan som var Sixts representant.

Skumt, kände vi, fast i det skedet hade vi redan så bråttom till färjan att vi bara kastade bilnycklarna på honom och sprang mot kajen.

Lyckligt slut på biläventyr i Albanien

Den här historian kunde ha slutat med att vi blivit grundlurade, men som tur gör den inte det. Det visade sig att mannen verkligen representerade Sixt och att Albanien bara är lite efter i protokoll och västerländska processer.

Historien slutar med att vi hann till färjan med någon minuts marginal. Vi hade några härliga veckor on the road i Albanien och behövde inte betala annat extra förutom telefonsamtalen. Ett äventyr helt enkelt!