← Tillbaka

Vandring i finska Lappland – Pallas-Yllästunturi och Saanatunturi

Vandring i finska Lappland - Pallas-Yllästunturi och Saanatunturi

Då vi kom fram till Kolari i finska Lappland efter en natt på biltåget från Helsingfors, var vi utvilade och redo för vandring.

Vi måste bara bestämma oss för var och vilka rutter vi ville vandra under våra två dagar i ödemarken. En uppgift som visade sig vara svårare än vi trott, eftersom det finns så mycket att välja mellan.

Till sist bestämde vi oss för att vandra i Pallas-Yllästunturis nationalpark samt i Enontekiös vildmarksområde, på Saanafjället.

Här berättar jag mer om våra vandringar, samt varför dessa två är bra val av vandring i finska Lappland.

Val av vandringsrutt i finska Lappland - svårare än vi trott

Val av vandringsrutt i finska Lappland – svårare än vi trott

Finska Lappland är ett vandringsmecka med rutter kors och tvärs, samt där man minst anar det. I Finland finns det heller inga berg eller andra utmärkande områden eller platser, vilket gör valet av vandringsrutt ännu svårare.

Dessutom finns det väldigt lite information om de finländska vandringslederna online. Utinaturen.fi är den mest använda sidan för vandring, men även den är relativt bristfällig och svårnavigerad.

finska Lappland: Pallas-Yllästunturi nationalpark och Saanatunturi

Vi bestämde oss ändå till sist för att besöka två nationalparker i finska Lappland: Pallas-Yllästunturi nationalpark och Saanatunturi som är en del av Käsivarren erämaa-alue.

Val som visade sig vara perfekta för våra kriterier och behov. Av våra vandringsmål önskade vi oss flera olika kortare vandringar på 3-5 kilometer, så vi kunde välja och kombinera enligt känsla. Som gravid i sjätte månaden var jag inte bekväm med att ge mig ut på en 15 kilometers vandring, utan gick hellre en eller flera kortare under dagen.

En bra plan visade sig! Berättar även senare mer om hur det är att vandra som gravid.

Vandring i Nationalparken Pallas-Yllästunturi - Äkäslompolo

Vandring i Nationalparken Pallas-Yllästunturi – Äkäslompolo

Vår första destination för vandring var nationalparken Pallas-Yllästunturi som ligger runt en timme norrut från Kolari.

Dagens första vandring gjorde vi i parkens södra delar, i Äkäslompolo, där det finns ett utbud på runt fem vandringsleder i relativt platt terräng. Dessutom finns det möjlighet att hyra cykel, samt kanot att paddla runt på sjön med.

Äkäslompolo

Vi valde att vandra en fyra kilometers runda i det stekheta julivädret. Luften stod stilla i skogen och solen gassade på oss trots att klockan inte var mer än 10 på morgonen. Ingen mygg fanns det heller, till vår tur.

Rundan var väldigt fin med gamla kotor längs stigen och sjön alltid nära inpå. Vi var glada över att bara göra dagsvandring och således inte bära med på mycket annat än vatten, för det var verkligen en exceptionellt varm dag i Lappland.

Leden var rätt populär och redan 10 på morgonen stötte vi på ett flertal andra vandrare. Många av dem var på väg på längre rutter för att övernatta.

Fors Pallas-YllästunturiFors Pallas-YllästunturiFors Pallas-Yllästunturi

Vidare mot norra Pallas-Yllästunturi – Besökscentrumet

Till näst åkte vi en bit vidare i nationalparken och åt lunch bredvid en liten fors. Det var supermysig och lugnt eftersom inga officiella stigar leder hit, utan vi bara gick på känsla. Bra grej det också – bara man är van vid skog och mark och inte tappar bort sig.

Renar i Pallas-Yllästunturi

Efter lunchen åkte vi till Pallas-Yllästunturis besökscentrum på norra sidan av parken. Där hälsades vi välkomna av flera tiotals renar. Längs med vägarna hade vi redan träffat ett flertal renar, men inte i sådana här mängder. Supergulliga!

Pallas-Yllästunturi - BesökscentrumetPallas-Yllästunturi - Besökscentrumet

Från besökscentrumet gjorde vi ännu en kortare vandring på några kilometer, efter vilket jag var helt färdig med dagen. Vanligtvis skulle vi säkert ha vandrat en längre vandring i Pallas-Yllästunturi eftersom det finns så många fina att välja på, men nu måste jag lyssna på kroppen noggrannare.

Övernattning i Kilpisjärvi på gränsen mellan Finland, Sverige och NorgeÖvernattning i Kilpisjärvi på gränsen mellan Finland, Sverige och Norge

Övernattning i Kilpisjärvi på gränsen mellan Finland, Sverige och Norge

Vi bestämde oss för att campa i Kilpisjärvi som är en by på gränsen mellan Finland, Sverige och Norge. Dit tog det ungefär tre timmar att köra från Pallas-Yllästunturi och i juli blir det aldrig riktigt mörkt där.

Kilpisjärvis priser är influerade av Norges och här är det dyrt att övernatta. En natt i tält på camping kostar kring 30€ (300 SEK) och stuga är klart mycket dyrare. Det går också bra att tälta längs med vägen på någon av de många P-platserna eller i naturen.

Vi valde att tälta och sov som små bejbin i 10 timmar den natten. Det händer ofta på myggiga ställen, vilket Kilpisjärvi definitivt var. Man orkar inte bli myggmat utomhus hela kvällen så vi kröp in i tältet kring 8:30 och somnade redan kring 9. Tydligen var vi båda ändå rätt trötta efter dagen.

Vandring i Enontekiös vildmarksområde, parken kring Saanatunturi

Följande dag begav vi oss direkt ut i naturen kring Kilpisjärvi. Saanatunturi är ett lite på 500 meter högt fjäll (runt 1000 meter över havet) med en underbar lappländsk natur. Här vandrade vi i några timmar under morgonen och fick ha hela parken för oss själva!

Det lönar sig att stiga upp tidigt för vandring både för att det är mindre människor då och svalare.

Saanatunturi, sjön TshahkajärviSaanatunturi, sjön Tshahkajärvi

Vid Saanatunturi finns sjön Tshahkajärvi som är underbart vacker under morgontimmarna. Lugnet där uppe är väl värt ett besök. Även om myggorna är lite jobbiga..

Terrängen här rätt kuperad för att vara platta Finland och det känns. Inga lätta vandringar här inte. Skönt med lite morgonutmaning!

Fortsätter mot Norge efter två dagar i finska Lappland

Efter två dagar i finska Lappland var det dags för oss att fortsätta norrut. Så nöjda över hur fina och för oss passande vandringar vi hittat. Finska Lappland är väl värt att besökas trots avsaknandet av riktigt höga berg eller välkända sevärdheter.

I Finland och Lappland är det helheten som räknas. Den stora orörda och vackra naturen som breder ut sig kilometer efter kilometer.

Det är lugnet och naturen som är värt besöket – vandringen kommer inte göra dig besviken.

6 tankar om “Vandring i finska Lappland – Pallas-Yllästunturi och Saanatunturi

1. Fina tips! Tror du att man klarar sig på mycket knagglig finska och engelska i finska Lappland? Jag har inte varit där på 20 år och då var finskan bättre

• Tack Hanna – roligt att du gillar det! Ja det gör man säkert – engelska kan de flesta som jobbar med någon sorts turism, ibland även svenska. Knagglig finska kommer man även väldigt långt på! Hoppas du har en härlig resa till Lappland.

2. Det ser helt magiskt ut! Så kul att många i resebloggsvärlden i år valt att spendera sina somrar på hemma plan, så även jag, fast i mitt nya hemland Norge, men också en liten sväng runt treriksröset där vi fick se renar på finska gränsen. Liiite vandring men inte så värst mycket (vandring är nog inte för alla även om dina inlägg inspirerar sjukt mycket), men kom iaf upp till Preikestolen=)

• Tack snälla för din fina kommentar Tina! Och jag håller med – att turista “hemma” är så härligt, speciellt om somrarna. Att komma upp på Preikestolen är en prestation i sig, så fast vandring inte kanske är det allra bästa du vet är det ändå fint att höra du njutit av naturen i Norden!