← Tillbaka

Perfekta promenader i Stockholm

Gillar man att promenera finns det inte finns något bättre sätt att lära känna varje knut av Stockholm än genom just promenad.

Trots att jag också besöker Stockholm med jämna mellanrum är staden sällan sig lik. Årstider avbyter varandra och nya caféer och restauranger kommer upp som svampar efter regn.

Kort och gott finns det alltid något spännande att upptäcka i Stockholm.

Denna gång då vi besökte staden valde den att visa sig från sin allra härligaste sida. Vi hade tre härliga dagar i november med molnfri himmel, några minusgrader utan vind och nyfallen snö. Varje dag var så vacker att vi inget hellre ville än att vara ute.

Därför blev det så att vi promenerade runt, runt och njöt av staden. Här nedan kommer två av mina favoritpromenader i Stockholm.

Naturnära DjurgårdenNaturnära Djurgården

Naturnära Djurgården runt och lyxiga Östermalm

Vi bodde nära Centralstation i Stockholm och en morgon promenerade vi längs med Strandvägen ut mot Djurgården. Vid Djurgården svängde vi direkt vänster och gick längs norra delen av ön och njöt av den krispiga morgonen, lugnet och fantastiskt fint där var.

Vi gick runt ön ner till den södra sidan, där lyxiga villor och fina utkikspunkter som Prins Eugens Valdemarsudde finns. Då vi kom tillbaka till Skansen funderade vi på att gå in där via, men då hade vi redan gått i några timmar och var lite nerkylda så bestämde oss att vänta med det.

Stockholm i mitt hjärta

Det blev en kaffe istället innan vi fortsatte in mot lyxiga Östermalm och kollade på fina hus och rika människor. Är nog lite annorlunda att promenera omkring på Östermalm, än de flesta ställen i Helsingfors.

Att gå runt Djurgården är den perfekta promenaden för den som söker lite natur i Stockholms innerstad.

Stadspromenader i urbana SödermalmStadspromenader i urbana Södermalm

Stadspromenader i urbana Södermalm, anrika Gamla stan och centrumiga Norrmalm

En annan dag valde vi att gå runt hela resten av centrum och begav oss ut för att promenera runt på alla små gator kring vårt boende på Norrmalm. Butiker i massor, caféer och restauranger – nästan så det blev för mycket av det goda.

Vi fortsatte genom mysiga Gamla stan. Då man bor i en huvudstad utan gamla stad känns dessa kullerstensgator och gamla byggnader så otroligt mysiga!

Därefter gick vi runt hela Södermalm. Insöp det coola Stockholm innan vi träffade våra kompisar och gick hem till dem för att äta middag.

Kungsholmen är en tredje bra

Perfekt promenad i Stockholm – Kungsholmen är en tredje bra

Efter dessa två promenader kändes det som att vi promenerat runt i stora delar av Stockholm. Kungsholmen, där vi bodde sist då vi jobbade i Stockholm, besökte vi inte alls denna gång. Kanske nästa gång?

Eller så blir nästa promenad i staden nånstans helt annanstans. Har du kanske något tips på område vi kunde gilla att strosa runt?

2 tankar om “Perfekta promenader i Stockholm

1. Gillar också Strandvägen och Djurgården väldigt mycket plus har precis upptäckt området runt Norra Djurgårdsstaden och längst vattnet bort mot Bergshamra. Plus runt Hagaparken.

• Ååh så mysigt det låter! Kommer att vara i Stockholm igen i januari, så får ta och utforska dessa områden då. Tusen tack för bra tips! :)