← Tillbaka

Årssammanfattning – mina resor 2018

Årssammanfattning - mina resor 2018

Då jag ifjol skrev en årsresumé på alla mina resor under året kunde jag knappt själv förstå hur jag hunnit med så många resor. 2017 var för mig året då jag reste mer än jag var hemma, då jag var borta på arbetsresor åtminstone en gång i veckan och ofta spenderade helger någon annan stans än hemma.

Därför var ett av mina nyårslöften för 2018 att resa färre gånger, men mer meningsfullt. Att resa miljövänligt var och är viktigt för mig. I år har jag därför velat kombinera dessa två viktiga grejer för mig – resandet och hållbarhetstänket.

Jag tycker själv att jag har lyckats bra med mina mål. Under detta år har jag dragit ner rejält på flygresor, speciellt slentrianmässiga flygresor och arbetsresor. Åker fortfarande kollektivt och äter vegetariskt. Konsumerar i min vardag allmänt lite och har i år även 100% tagit mig ur tankesättet att man borde köpa nåt för att man är utomlands.

Favoritresor månad för månad 2018 - fokus på långresa och resor i Norden

Favoritresor månad för månad 2018 – fokus på långresa och resor i Norden

Men hur har då mitt resår 2018 sett ut? Väldigt bra tycker jag, med en himla missa fina cykelresor, storstadspuls, resa till favoritvärldsdelen Sydamerika och annat härligt. Vi tar en titt på månadernas favoritresa!

Januari - Långresa till Argentina och PatagonienJanuari - Långresa till Argentina och Patagonien

Januari – Långresa till Argentina och Patagonien

I januari åkte jag och Patrik på årets långresa och spenderade årets första månader i Sydamerika.

Under januari vandrade vi i Patagonien. Det var en gemensam dröm som vi haft som äntligen gick i uppfyllelse och hela vårt vandringsäventyr blev bättre och mäktigare än jag vågat hoppas på. Alla våra dagar i argentinska och chilenska Patagonien var så gott som regnfria, men kyliga och framför allt blåsiga. Naturen var helt fantastisk och då jag idag tänker tillbaka på resan blir jag alldeles varm i hjärtat och nästan lite gråtfärdig.

Februari - Kusten i Uruguay och Paraguays djungelFebruari - Kusten i Uruguay och Paraguays djungel

Februari – Kusten i Uruguay och Paraguays djungel

I februari spenderade vi två veckor på den fantastiska uruguayanska kusten. Firade min födelsedag och besökte små fiskebyar med långa sandstränder.

Efter det åkte vi till Paraguay för att vandra i djungeln. Paraguay är ett av de turismmässigt sett mest avlägsna länder jag besökt. Ett land där det är svårt att turista och där till och med spanskan är svår att klara sig på. Väldigt spännande resmål!

Mars - Spännande och mångfasetterade ArgentinaMars - Spännande och mångfasetterade Argentina

Mars – Spännande och mångfasetterade Argentina

Mars spenderade vi i de argentinska Anderna. Området kring Salta och Jujuy hade vi inte tidigare hört talas om, men efter några veckor där kan jag ärligt säga detta området klättrat upp på topplistan av alla platser jag besökt. Naturen var fantastisk.

Där Patagonien var kargt, kallt och grönt var norra Argentina ökenaktigt och rött till färgen. Området dominerades av berg, vinplantager och djupa dalar med tropiskt klimat.

April - Köpenhamn och reseexpert på TVApril - Köpenhamn och reseexpert på TV

April – Köpenhamn och reseexpert på TV

April var vi tillbaka i Finland och vardagen. Frilansade och reste till Köpenhamn för att jobba och träffa vänner.

Var också med på nationell TV och talade resor och flygande – stort och nervöst.

Maj - Vandring i Lettland

Maj – Vandring i Lettland

I maj åkte jag på samarbetsresa till Lettland och fick vandra i de lettiska skogarna och längs de långa stränderna. Ett väldigt fint land som med facit på hand har så otroligt mycket mer att erbjuda än en helg i Riga.

En vecka i landet kändes som ett litet ytskrap och jag önskar se mer av de baltiska länderna under nästa år.

Juni - Tallinn och GöteborgJuni - Tallinn och Göteborg

Juni – Tallinn och Göteborg

Under juni jobbade jag både i Tallinn och Göteborg. Jobbade ännu största delen via eget företag och ville ta ut allt av mitt liv som platsoberoende.

Bodde i Tallinn hos en kompis och upptäckte staden från ett lokalt perspektiv. Till Göteborg åkte jag och min mamma för att hälsa på min syster Sofia. Det var alldeles för länge sen vi sågs och härligt att spendera en somrig vecka i Göteborg.

Juli - Den finska skärgården

Juli – Den finska skärgården

Under hela den varma sommaren spenderade vi så mycket tid som möjligt i den finska skärgården, i Ekenäs. Juli blev till en lång länga av fina dagar i ute i havet och vi provade till och med på att cykla dit från Helsingfors en gång!

Finns nog inget bättre än lugna dagar i skärgården.

Augusti - Cykelsemester i SkåneAugusti - Cykelsemester i Skåne

Augusti – Cykelsemester i Skåne

I augusti åkte jag och Patrik på cykelsemester till Skåne och cyklade runt Österlen. Svettigt, fint och spännande att upptäcka sommarsverige och hur fint det kan vara i Norden på sommaren.

Efter cyklandet åkte vi till Lund för att möta upp min systrar Sofia och Mirre samt spendera kvalitetstid tillsammans i både Sverige och Danmark.

September - Firar årsdag i BudapestSeptember - Firar årsdag i Budapest

September – Firar årsdag i Budapest

Jag och Patrik firade efter sex år tillsammans för första gången årsdag och åkte till Budapest.

Det blev en varm och mysig sensommarhelg med mycket öl, vandring och upptäckande utanför det man “borde se”. Absolut det positivaste med att återbesöka länder man gillar, det är okej att ta det väldigt lugnt och göra exakt det man känner för.

Oktober - Vandringsresa i Österrike och LiechtensteinOktober - Vandringsresa i Österrike och Liechtenstein

Oktober – Vandringsresa i Österrike och Liechtenstein

Under hösten åkte vi till Österrike för att vandra i bergen. Det var Patagonienlängtan som slog till med full kraft och vi behövde lite mer berg i våra liv. Alltså blev det en resa med vandring i Tyrolen och Liechtenstein.

Hela området var en verkligt positiv överraskning. Så här under hösten var området väldigt lugnt och människor ute på vandringslederna få. Snö fanns bara på de högsta topparna. Blev en underbar långvecka!

November - Tillbaka till EstlandNovember - Tillbaka till Estland

November – Tillbaka till Estland

Medan novembermörkret smög sig på kom också behovet av lite avkoppling i goda vänners lag. Så vi och våra kompisar tog färjan över till Estland för en lite lyxigare helg i Tallinn med mycket god mat och dryck.

December - Två vändor till StockholmMina hobbyn

December – Två vändor till Stockholm

Under december har jag och Patrik hälsat på hos kompisar i Stockholm och myst runt i den juliga storstaden. Åkte själv också en vända på arbetsresa och avslutar således året med prick en arbetsresa. Typ 150 mindre 2017 alltså, så vackert så.

Mina resor 2018 - två svackor i resorna och humöret

Mina resor 2018 – två svackor i resorna och humöret

Då jag nu ser tillbaka på året känns det som att det blev en väldigt bra kombination av långresor, resor med Patrik, vänner och familj. Saknade en resa med hela familjen, men som tur är en sådan redan bokad inför nästa års födelsedagsmaraton i februari.

Jag känner att mina resor i år representerat mig och mitt humör, samt mående väldigt bra. En bra mix av en massa, det här året har jag mest känt mig nöjd och glad. Har egentligen bara haft två perioder under året då jag känt mig lite ur balans.

Patagonien

Den första var efter vår långresa i april. Då hade vi jobbat minimalt i tre månader och jag hade inte en massa uppdrag väntande på mig. Då hade jag en period då jag funderade mycket på pengar och gjorde mycket arbete för att få bra kunder och stabil ekonomi. Det löste sig finemang till sist.

Den andra lite instabilare perioden jag haft var november. Då jobbade jag för mycket och fast jag tycker om mitt jobb kände att jag inte hade tid för annat än jobb, jobb, jobb. Det har återspeglat sig i den minimala restiden jag har under den månaden. Jag vet att resor och restid är en indikator och bra måttstock för hur bra jag mår. Desto fler resor och resdagar inbokade (obs inte bara jobbresor), desto gladare är jag.

Planerar nästa års resor

Av nästa år önskar jag mig därför tid att resa och många resdagar. Känner att jag måste ta den tiden för mig själv, hur lockande än jobbande och vardagen än är. För jag vill ha ett åtminstone lika bra eller till och med bättre år 2019!

Drömmer om att resa bort på en långresa under 2019 också, men vi får se hur det går.

Hoppas du gillade denna långa årssammanfattningen! Vad har varit din bästa resa i år?

10 tankar om “Årssammanfattning – mina resor 2018

1. Du hann ju med massvis av resor iaf För min del blev det 3 utlandsresor och 5-6 länder beroende på hur man räknar. Men dessa få resor tror jag ger mig ett annat mervärde än om jag rest varje månad Och jobbet tillåter ju inte mer än så heller så man får gilla läget. Fler weekendresor hade förvisso funkat, men det är ju inte så hållbart ur miljösynpunkt känner jag.

• Haha ;) Ja men ha ett riktigt gott nytt år Maria! Hoppas vi träffas irl under 2019 – Finland är faktiskt inte så stort!

• Ja det vore roligt att ses! Kanske det ordnas någon form av bloggträff under året, eller så bokar jag bara annars in mig på en weekend till södra Finland eller så ;) Drömmer ju lite om en hederlig ruskaresa till Lappland också… Ha ett gott nytt år du med!

• Jaa, antingen eller! Öppen för båda två – alternativ en sväng till Österbotten. :) Vi hörs om det tycker jag! Kram

• Ja så här då man ser tillbaka på året blev det en massa! Men så reste vi också årets första tre månader. Du hann också med väldigt många tycker jag – med tanke på alla omständigheter! :) Och ja, det ä väldigt svårt att kombinera weekendresor med samvetet för miljön. Känner precis som du att jag inte vill resa runt bara för att.. Väljer idag mina resor med mycket större omsorg än för bara ett år sedan. Känner att man ändå kan kombinera resandet och vara miljömedveten! :)

• Ååh så glad din kommentar gjorde mig! Känns fint att höra jag lyckas förmedla min personlighet och hur jag känner då jag reser genom bloggen. Och ett riktigt härligt år har det varit. Tack för länk, ska direkt in och läsa! Ha ett riktigt skönt nytt år ni med och hoppas vi ses under 2019! :)

2. Vilka fina minnen du har skapat det här året! Jag är så glad att jag både har upptäckt din blogg och lärt känna dig lite som person – 2018 var verkligen året du du blev en av mina största reseinspiratörer! Jag som också gillar natur och hellre går omvägar – än den på kartan markerade rutten – för att se oväntade saker i städer, har verkligen mycket att läsa och lära här hos dig! Ser fram emot 2019 och hoppas vi får möjlighet att ses lite längre då! Stor kram och gott nytt år!

• Tack snälla Sanna <3 Du vet inte hur glad jag blev över din kommentar. Jag hoppas vi får chansen att ta en omväg tillsammans under 2019. I Sverige, Finland eller kanske nånstans helt annanstans? Ha det riktigt fint och njut av det nya året. Det oskrivna bladet som snart fylls av en massa härliga äventyr! Kram!