← Tillbaka

Liechtenstein – bergsväggar och serpentinvägar

Liechtenstein

Efter all fantastisk vandring i Österrike var vi ändå ännu sugna på mer. Mer berg, mer fantastiska vyer och mysiga Alpina boenden. Patrik som tillsammans med sin familj besökt Liechtenstein för 15 år sedan föreslog att vi skulle bege oss västerut mott detta pytteland med 38.000 invånare.

Sagt och gjort, vi satte i högsta växeln och körde genom den österrikiska landsbygden mot Liechtenstein för vandring och serpentinvägar.

Vägarna till och i LiechtensteinVägarna till och i Liechtenstein

Vägarna till och i Liechtenstein

Det första vi kunde konstatera då vi närmade oss detta miniland, var att vägarna inte blir sämre. Vi åkte genom en 16 kilometer lång tunnel (!) och körde upp nära gränskontrollen till Liechtenstein. Ja, det är gränsbevakning in och ut ur landet de flesta dagarna. Och trafikstockningar – stackars alla de många tyskar, österrikare och schweizare som jobbar här och åker ut och in var dag. Dagen då vi rullade över gränsen var det ändå ingen passkontroll, utan bara en polis som ställde ett par frågor.

Liechtenstein serpentinvägar

I Liechtenstein fick vi direkt uppleva de ökända serpentinvägarna. Hela landet är egentligen uppbyggt på ett par berg med tillhörande dalar. Nästan var du än befinner dig i landet ser du något av grannländerna och en massa höga bergstoppar.

Kan verkligen med handen på hjärtat säga vi inte besökte ett enda fult ställe i hela landet!

huvudstaden Vaduz

Till och med städerna, som huvudstaden Vaduz, var mysiga. Alla byar var pittoreska med smala bergsvägar som du inte kunde möta en annan bil på, förutom på utsatta platser.

Slottet Vaduz och prinsens boendeSlottet Vaduz och prinsens boendeSlottet Vaduz och prinsens boende

Schloss Vaduz – Slottet Vaduz och prinsens boende

I Liechtenstein besökte vi slottet Vaduz. Tanken var att gå in och uppleva slottet, men till vår förvåning gick det inte. I slottet bor landets prins bor och vill således inte ha gäster springande där hela tiden. Det var ändå en underbar dag, så vi spenderade tid utomhus med att promenera runt och mata äppel åt kor.

Liechtensteins mest kända landmärke

Detta är Liechtensteins mest kända landmärke och ett ståtligt sådant.

Vandring i Liechtenstein

Vandring i Liechtenstein – Malbun och Gaflei

Det finns två områden för vandring i Liechtenstein som är utöver de flesta vandringar jag gjort. Det är vandring i områdena Malbun och Gaflei. Båda områdena är som nätverka av vandringsleder hit och dit, så då vi begav oss hade vi inga planer på vart vi skulle eller hur långt.

Vandring i MalbunVandring i MalbunMalbun

Vandring i Malbun – vackra bergsvyer och murmeldjur

Den första vandring gjorde vi i området Malbun, med start från den söta byn med samma namn. Den ligger i en sänka mellan höga berg och temperaturen steg rejält över 20 grader även i oktober.

Bergsvyer MalbunBergsvyer MalbunLiechtenstein

Startar man från Malbun kommer man alltid att gå uppåt. Inget det emot, jag och Patrik är som två åsnor då vi vandrar. Långsamt och jämn takt framåt. Vi njöt av vyerna och att sicksacka uppåt längs bergsväggen. På toppen tog vi lunchpaus och fortsatte vandra i bergen i några timmar.

Trots att vi inte hade några planer eller aning om var vi var kände vi oss aldrig osäkra. I bergen ser man så långa vägar att vi nästan konstant kunde skymta någon by i fjärran. Då känner man sig mindre ensam.

Murmeldjur Liechtenstein width=

Påväg ner från bergen såg vi något röra sig i sluttningen. Det visade sig vara en stor familj av murmeldjur som inte ännu gått i ide. Murmeldjuren sover åtta månader om året och går då in i en sorts superdvala då de bara andas två gånger per minut och har en kroppstemperatur på fem grader.

Vanligtvis går de i ide från och med oktober, men nu var det ännu så varmt att vi hade chansen att se dem. Söta små djur är de!

Den mest skrämmande vandringen jag gjort - stup i GafleiGaflei

Den mest skrämmande vandringen jag gjort – stup i Gaflei

En annan dag begav vi oss upp mot Gaflei. En minimal by, som liksom Malbun är startpunkt för ett nätverk av vandringsleder. Det var så lugnt där uppe vid Gaflei – förutom byggljud från ett fult jättebygge som vi senare skulle få veta är början till en burnout-klinik, ett bygge som är väldigt hatat av alla liechtensteinare.

stup i Gaflei

Vi tänkte inte vandra långt denna dag, kanske en timme eller två, så varken jag eller Patrik bytte om från tygskor och jeans före vi begav oss uppåt i bergen. Efter kanske 45 minuter av vandring i skogen nådde vi en stig som tog oss ut längs bergsväggen. En stig med ett stup på hundratals meter direkt bredvid.

Fürsteigen-stigenFürsteigen-stigen

Spännande tänkte vi och begav oss ut på Fürsteigen-stigen. Vi vandrade och njöt av utsikten i kanske 30 minuter, medan stigen hela tiden blev smalare och smalare. Med rullande grus på stigen och våra plattbottnade skor började vandringen te sig som ett mindre genialiskt drag. Här tänkte vi ändå vi säkert snart kommer ut på andra sidan, bort från bergsväggen, så vi fortsatte.

Lade också kameran i ryggsäcken för här ville du ha båda händerna fria för balans.

stup Liechtenstein

Med fokus på stigen och att inte snubbla fortsatte vi framåt och runt krönet på berget – bara för att se stigen fortsatte på andra sidan. Vi satte oss ner och funderade över om vi ens kunde fortsätta utan att riskera att störta ner hundratals meter längs en lodrät bergsvägg.

Gaflei, LiechtensteinGaflei, Liechtenstein

Bergsväggar och räddande gubbar i Gaflei, Liechtenstein

Där när vi satt och funderade kom en gammal gubbe förbi. Säkert en infödd liechtensteinare som vandrat denna rutt hundratals gånger innan. Han talade tyska och vi försökte med engelska. Det hela slutade med att han vinkade att vi skulle följa efter honom och det gjorde.

Tre Systrar, Drei SchwesternTre Systrar, Drei Schwestern

Med någon som “visste vad han gjorde” kändes stigen lite bättre och vi fortsatte uppåt långs med bergskanten. Efter ytterligare 45 minuter, klättrande, svett och svindel nådde vi toppen och såg ut över den vackra dalen och bergstopparna Tre Systrar, Drei Schwestern.

Mannen log, pekade på en stig neråt och fortsatte den vägen. Efter att vi pustat ut och druckit upp allt vårt vatten fortsatte vi efter honom.

Liechtensteins sportigaste politikerLiechtenstein, GafleiLiechtensteins sportigaste politiker

Liechtensteins sportigaste politiker

Efter att vi vandrat kanske en timme kom nästa hurtbulle stavgående bakom oss. Det var också en äldre liechtensteinisk man, med den stora skillnaden att denna talade bra engelska. Vi slog följe i någon timme och fick veta allt och lite mer om livet i Liechtenstein.

Mannen var i 60 årsåldern och politiker i landet sedan många år tillbaka. Han berättade att 50 personer utan band till Liechtenstein får flytta till landet varje år, att man jobbar mest med ekonomi och industri, att landet nyligen fått sitt första universitet och att hans bästa vän dött i en klättringsolycka i bergen vi befann oss i förra vintern. En så trevlig man som påminde väldigt mycket om den finska politikern Alexander Stubb.

Boende i Liechtenstein

Under vår tid i Liechtenstein valde vi att bo uppe i bergen och borta från staden Vaduz. Vi bodde på ett mysigt bergspensionat där ett gammalt kedjerökande par lagade röstirätter till middag och serverade ost på stora fat till frukost.

Snö Liechtenstein

Till pensionatet kommer man bara under den tiden då det inte finns snö. Under vinterhalvåret måste du ringa dem och be dem plocka upp dig med snöskoter om du vill bo hos dem. Fast de sade att få personer väljer att göra det.

Vi hade i alla fall väldigt mysigt där – och utsikten över bergen var inte fy skam.

Besök Liechtenstein för härlig vandring och bergsupplevelser

Liechtenstein är väl värt ett besök. Priserna är dyrare än i Österrike, mer mot det schweiziska hållet, men det är så värt det.