← Tillbaka

Zell am See – Underbar alpinort i höstskrud

Zell am See - Underbar alpinort i höstskrudZell am See - Underbar alpinort i höstskrud

Att besöka Zell am See i österrikiska Tirol har länge funnits på min önskelista.

En by vid den österrikiska sjön Zeller See, omgiven av höga berg och med underbar vandring. Denna ort var faktiskt stället vi började planera vår roadtrip kring, då beslutet att åka till Österrike tagits.

Detta höstiga besök var verkligen något jag såg framemot och besöket blev lika drömskt som jag hoppats på.

Alperna hösten

I oktober är hela Alperna i någon sorts mellanfas, ett tillstånd mellan sommarglansen och högsäsongen under vintern. Hur mycket hösten påverkade denna medelstora by, och hela alperna för den delen, var väldigt speciellt att se. Är man dessutom en höstperson som jag, som älskar då träden står i brand och vädret varierar från klart solsken till stormbyar, är hösten tiden att se Alperna!

Men här berättar jag mer specifikt om hur det var att spendera några höstiga dagar i Zell am See.

Turism i Zell am See under hösten och boende i SchmittenTurism i Zell am SeeTurism i Zell am SeeTurism i Zell am See

Turism i Zell am See under hösten och boende i Schmitten

Under hösten tystnar Zell am See. Då vi skulle boka boende en vecka innan resan var vi rädda för turiststockningar och människor i massor. Orsaken var alla hotell och gasthauses vi hittade på Google maps, men inga lediga rum eller boenden då vi försökte boka.

Det skulle visa sig att orsaken var att de flesta hotell i Zell am See är stängda under oktober och november. Sommarsäsongen tar slut när sydeuropéerna slutar semestra i september och vintersäsongen kommer på de flesta fjäll inte igång före december. Där emellan vilar Alperna.

För dig som söker lugn och gillar att upptäcka själv utan turistmassor är denna tid från oktober till november perfekt att besöka Alperna. Lite färre services är till förfogande, men med färre hotell, restauranger och “upplevelseturism”, kommer också mer öde berg, fina vandringar och lugnt turistande.

Boende i Schmitten, Zell am See

Vi bokade in oss på ett pensionat uppe i bergen, nära Schmitten, som kom att visa sig vara ett underbart varmt och vänligt boende. Vårt gasthaus hette Landhotel Martha och därifrån var det inte mer än några få steg till liftarna som tar en upp i bergen runt Schmitten.

Att från Zell am See ta sig upp till Landhaus Martha var inte heller långt, ungefär 20 minuters gångväg. Kan verkligen rekommendera rummen med utsikt över bergen och speciellt frukosten på Martha var utsikt. Fast gillar man inte kvällspromenader i uppförsbacke efter restaurangbesök, är kanske detta boende inte för dig.

Se och göra i Zell am See på hösten

Under hösten är vädret i Alperna väldigt varierande. Vi fick uppleva allt från sol och molnfri himmel till ösregn och snö under våra tre dagar i byn.

Allt har sin charm och speciellt i en sådan underbar miljö som Zell am See gör det inget.

Den tiden du spenderar inne i byn rekommenderar jag såklart att promenera runt sjön. Det tar runt två timmar och du får en härlig vy över hela dalen, samt de andra små byarna kring sjön. Bergen från ett markperspektiv är heller inte illa.

Dessutom finns det många läckra restauranger att välja mellan i Zell am See. Mycket tyskt, men även mat från Mellanöstern var välrepresenterad. Ät och drick gott, under höstsäsongen är priserna långt under nordisk nivå.

Schmitten - vacker 360 panoramavandring över Zell am SeeSchmitten - vacker 360 panoramavandring över Zell am SeeSchmitten - vacker 360 panoramavandring över Zell am SeeSchmitten - vacker 360 panoramavandring över Zell am See

Schmitten – vacker 360 panoramavandring över Zell am See

Schmitten är alltså bergsområdet som Zell am See klättrar uppåt i. Till Schmitten kommer man med liften Schmitten Höhebahn som ligger alldeles invid Landhotel Martha.

Schmitten High Alpine Road

På runt 10 minuter tar man sig upp till Schmitten där flera vandringsleder breder ut sig om hösten. Den finaste vandringen är den familjevänliga High Alpine Road som är utmärkt så man ser sjön från många olika håll och vinklar.

Vi tog den första liften upp klockan 9 och under den tidiga timmen hade vi hela Schmitten för oss själva. Efter ett par, tre timmar av vandring kom vi tillbaka till liftstationen och då hade dit hittat några andra också. Det finns en restaurang som är öppen om hösten, så de flesta tog sig upp endast på grund av den.

De vackra vandringslederna förblev öde.

Zell am See har vandring att erbjuda för ett helt år

Endast uppe på Schmitten har man vandring för flera dagar, räknar man in att upptäcka byn är man uppe i en halv vecka i Zell am See.

Då har jag inte ens börjat berätta om alla de kanske finaste vandringarna vi gjorde i området, i grannbyn Kaprun. Berättar mer om dem i kommande inlägg.

Kort och gott var Zell am See en alldeles underbar upplevelse och skulle ha kunnat stanna mycket längre!