← Tillbaka

Galenskap på cykel och tältning i Noux, Esbo

En torsdag i juli satt jag och fundera på vad fasingen jag skulle hitta på under den kommande helgen.

Hade inga planer överhuvudtaget, så textade min syster och frågade om hon ville komma och tälta. Det ville hon – och Patrik var såklart även han med på noterna.

Nuuksio NouxNuuksio Noux

Noux (Nuuksio på finska) är den kändaste Nationalparken i huvudstadsregionen, ja kanske i hela Finland. Det är en stor och fin park med flera vandringsleder i längder från två till över tjugo kilometer.

Det bästa med Noux är att där finns ett flertal tältområden, som alla är gratis och i skogsmiljö.

Att besöka Noux är definitivs den billösa stadsbons bästa naturupplevelse. Hit är det möjligt att komma med buss från centrum. Denna gång valde vi ändå inte att ta bussen. Vädret var härligt och med buss tar det 1,5 timmar och några byten från oss. Med cykel är det inte mer än 40 kilometer, ett par timmar på cykel.

Lätt som en plätt tänkte jag och övertalade både syster och pojkvän att vi skulle cykla. Det var inte svårt, så vi packade cykeln med tält, mat och simdräkt och rullade ut på landsvägen.

En cykling jag inte rekommenderar, Helsingfors - NouxEn cykling jag inte rekommenderar, Helsingfors - Noux

En cykling jag inte rekommenderar, Helsingfors – Noux

Den första timmen av vägen från Helsingfors var långsam cykling genom staden Esbos olika grannskap. Det var ett evigt kartläsande och svängande hit som dit. Under stora motorvägar och förbi grillkiosker. Arbetsdrygt tills vi kom ut på landsvägen som tog oss mot Noux.

Där fick vi upp farten och det rullade på bra tills vi kom till Nouxavtaget. 12 kilometer kvar. 12 kilometer som visade sig vara de jobbigaste kilometrarna jag någonsin trampat.

Det är inga små backar som finns runt Noux. Upp och ner, totalt konstant. Man hinner inte ens pusta ut efter en av de lodräta backarna före man nått bottnen och det bär uppför igen. För att beskriva backarna bättre, det här är området för Swinghill slalomcentret och den backen såg inte större eller farligare ut än någon av de backarna vi trampad eller ledde uppför.

Har nog aldrig svettats, eller svurit, så mycket i mitt liv.

Kan därför inte heller säga att jag rekommenderar denna cykling. Det var seriöst galet jobbigt. Då vi kom fram till Noux hade vi inte sett en enda annan cyklist på vägen. Fiffigt folk.

Då vi cyklade hem mötte vi ett längdskidslag som tränade på rullskidor i backarna och ett par sportgubbar i full cykeleckipering.

Tälta i Noux - Haukkalampi

Tälta i Noux – Haukkalampi

Att komma fram till Noux var ändå den lugna naturupplevelse vi var ute efter. Vi slog upp vårt tält alldeles vid stranden till sjön Haukkalampi. En handfull andra campare hade strött ut sina tält och några drack öl och grillade korv vid eldplatsen.

Simma i NouxSimma i Noux

Vi simmade länge i sjöns mörka vatten. Det var inte ens kallt och vi behövde kyla ner oss efter cyklandets pärs.

Camping i NouxCamping i NouxCamping i NouxCamping i Noux

På kvällen lagade vi mat alldeles intill sjön och satt länge uppe och snackade. Jag blev myggmat som vanligt, men det får man ta.

Det var så otroligt idylliskt! Skämdes för att jag precis trashat sjöar i vår podcast Faraway Finland.

Vandring i NouxVandring i NouxVandring i Noux

Vandring i Noux

Följande morgon vaknade vi då väckarklockan ringde vid åtta. Packade snabbt ryggsäcken och begav oss ut för att vandra innan dagens vandrarströmmar skulle anlända.

Eftersom Noux ligger så praktiskt till alldeles nära Helsingfors, är det således alltid mycket vandrare i parken. Speciellt på vackra sommarveckoslut.

Vi hann ändå vandra runt en av de fem kilometer långa lederna, äta frukost och packa ihop oss före dagsgästerna anlände.

Då satte vi oss på cyklarna och trampade hemåt igen.

Nuuksio Noux

Jag kan inte lova jag skulle göra om denna cykling. Att trampa till Noux med full packning var supertungt. Inte långt, men så tungt. Nu var det också 25 grader ute. Men fundera två gånger före du väljer att cykla hit. För ut till Noux rekommenderar jag att du åker. Det är finska natur som bäst.

9 tankar om “Galenskap på cykel och tältning i Noux, Esbo

1. så vackert och rofyllt det ser ut! Tror det får vi camping i bil för min del några veckor framöver, för min rygg har varit lite dålig på sistone. Men kanske jag skulle köpa en uppblåsbar madrass så min rygg även skulle tåla någon natt i tält i sommar/höst :)

• Jag såg att du hade övernattat första natten i din bil – så himla mysigt det med! Har du en stor bil eller? Hoppas ryggen snart blir bättre och du kan tälta igen. Finns så fina platser som endast kan nås gående. Kram! :)

• Bara jag får tummen ur och köper den där uppblåsbara madrassen – och nätterna inte hinner bli alltför kalla då jag inte har utrustning för vintercamping – så borde inte ryggen bli något större hinder :) Min bil är en Volvo V40, dvs en vanlig personbil med rymligt bagageutrymme. Tar man dessutom bort baksäten kan en 1,58 kort tjej som jag ligga raklång där ;) Så funkar bra att campa i åtminstone för min del :)

• Skönt att höra! Tråkigt om någon krämpa stoppar ens vilja. Men ja, bil skulle nog vara fantastiskt att ha tänker jag också ibland – så mycket extra man kan göra om man har bil :)

2. Vilken utmaning! Bra jobbat att ni inte gav upp. Ni verkar dessutom fått en fantastisk fin belöning i form av både bad och vandring. Fina bilder!

• Det är nog den bästa känslan då man klarat något man nästan trodde inte var möjligt! Tack snälla <3 Noux är en väldigt fin park, kanske värt ett besök om ni har tid för vandring nu i Helsingfors? ;)

3. Hahah, jag tänker bara att ni är lite galna!! Hade ni googlat något om det innan? ;) Nu om man googlar kan man i alla fall hitta info från det här inlägget. Men det såg i alla fall väldigt mysigt och vacker ut väl framme, och med vandringen. Var cykelturen hem lättare?

• Hahah, nää vi gjorde nog inte så mycket research innan. Det kan vara bra att göra märker man ju så här med facit på hand, haha. Cykelturen hem tog mycket längre, för vi ledde upp för de flesta backarna. :D Noux är ett härligt ställe, tänk att du bor i samma stad som den nationalparken!