← Tillbaka

Mitt sätt att resa på – en helg i Göteborg

Mitt sätt att resa på - en helg i Göteborg

Jag läste ett inlägg inne hos Danielas dagbok om hennes resevanor. Hon funderade kring om hennes resande kan kallas resande, eftersom hon egentligen inte är speciellt intresserad av resmålet i sig utan mer av känslan av semester. Ett modigt och ärligt inlägg värt att läsa.

Efter inlägget började jag självklart fundera kring mina egna resvanor och framför allt hur jag reser.

Jag och Daniela är långt varandras totala motsatser då vi reser – och det är mer än okej! Om jag lägger in mig själv i ett fack, skulle jag klassa mig som icke-planerande äventyrare, som älskar natur, sociala resor och att snåla.

Det är oftast så jag reser.
Oberoende av om jag är påväg på långresa till Patagonien eller ett veckoslut i någon finska stad.

en helg i Göteborg.en helg i Göteborg.

I förra helgen besökte jag och mamma min syster Sofia som bor i Göteborg. Denna resa tycker jag beskriver väldigt bra hur jag gillar att resa. Eftersom alla sätt, förutom arroganta, nedlåtande och förstörande, är bra sätt att resa på tänkte visa hur min reseverklighet ser ut.

Jag presenterar en helg i Göteborg.

Långt veckoslut i Göteborg med mor och systerLångt veckoslut i Göteborg med mor och systerLångt veckoslut i Göteborg med mor och syster

Långt veckoslut i Göteborg med mor och syster

Jag förespråkar att resa långsamt och ta tid att upptäcka då man reser. Jag åkte till Göteborg redan mitt i veckan. Jobbade under dagen i aulan på Sofias skola, medan hon satt i labbet och slutförde projekt.

På eftermiddagen promenerade vi omkring i ett grönskande Göteborg, satt i botaniska trädgården och njöt av sommarvärmen och talade ihop oss om livet. Att ha möjligheten att ta extra tid för att upptäcka långsamt och ingående är viktigt för mig.

Dessutom älskar jag det sättet att resa som jag kallar socialt. Då man åker någonstans för att hälsa på någon fin person eller då man träffar nya bra människor.

Mamma kom på fredagen efter jobbet och då satte vi oss ner på en uteservering och talade ännu mer. För vin på en terrass med personer du tycker om är något av det bästa jag vet.

Vi sprang inte ett halvmaraton men vi gick ettVi sprang inte ett halvmaraton men vi gick ettVi sprang inte ett halvmaraton men vi gick ett

Vi sprang inte ett halvmaraton men vi gick ett

På lördagen invaderade Göteborgsvarvet stan och helglada löpare. Vi skulle inte springa, men promenera ville vi.

Händer det något speciellt på resmålet jag är på vill jag gärna vara med om det. Känns lite speciellt tycker jag då något utöver det vanliga händer i en stad. Är man första gången på ett ställe kan sådana här megaevenemang som Göteborgsvarvet med sina 60.000 löpare såklart ge lite fel intryck av staden. Eftersom Sofia bor här och både jag och mamma varit här flera gånger kändes det roligt att vara med om festyran.

Slottsskogen och HagaSlottsskogen och HagaSlottsskogen och Haga

Vi promenerade genom Slottsskogen och såg på sälarna, åt gelato och fortsatte till Feskekörkan för att vila benen. En fika i Haga, chokladboll för mig med ett sockerbehov som inte går att mätta och lite kaffe på det.

Skansen kronan och MajornaSkansen kronan och Majorna

Vi promenerade upp till Skansen kronan och genom hela Majorna ut till Älvsborgsbron, med utsikt över hela staden. Vidare till Eriksberg och middag före vi tog bussen hem till Sofia.

21 km blev vårt eget promenadhalvmaraton. Trött ja, men shit så mycket vi hann se av Göteborg! Ja det fantastiska vädret gjorde sitt, men att promenera runt är det absolut bästa jag vet då jag reser. Man förstår så mycket bättre hur allt sitter ihop då man långsamt strosar runt och själv upptäcker.

Dessutom kommer man så bort från det som man så fint kallar turiststråken och får uppleva lite mer äkta liv på orten. Sånt gillar jag!

Vi gör det vi gillar mest - skärgård och natur i GöteborgVi gör det vi gillar mest - skärgård och natur i GöteborgVi gör det vi gillar mest - skärgård och natur i Göteborg

Vi gör det vi gillar mest – skärgård och natur i Göteborg

Då jag reser brukar jag fokusera på att göra det jag vill – inte det man borde göra. Eftersom jag älskar natur och skärgården överlag blir det rätt naturligt att också i Göteborg göra sådant. Åka ut i skärgården eller promenera omkring i Trädgårdsföreningen och kolla på växter.

Syster och mamma

Jag älskar också att min syster och mamma turistar på samma vis som jag. Att vi alla gillar att gå mycket och semestra aktivt, samtidigt som våra intressen är rätt lika.

Av oss tre är jag ändå den kanske snålaste – eller snyggare sagt, mest pengamedvetna. Jag gillar att resa billigt, behöver inte lyxiga hotell eller hippa restauranger. Jag är nöjdare då jag får kura ihop mig i min sovsäck på Sofias golv och äta fylld batong i någon park.

Ärlig resebloggare plus X3M intervjuÄrlig resebloggare plus X3M intervju

Ärlig resebloggare plus X3M intervju

Sedan var det redan dags att åka hem från Göteborg. Vi kommer helt klart snart igen, trots att jag vet nästa äventyr till Sverige kommer att gå till andra orter.

Jag tycker det är väldigt kul att se mina resor ofta påminner om varandra i grunden. Känns som att jag då måste vara ganska ärlig mot mig själv om jag gång på gång frivilligt väljer samma sätt att upptäcka på?

Bonustips för den som vill läsa mer om mitt resande – en superfin artikel om mig och mitt resande skriven av Anncatrin Anka Granroth hittas på Yle X3M (svenskfinlands public-service kanal för radio, tv och webb).

Jag skulle väldigt gärna höra hur du reser? Vad är viktigt för dig då du turistar? Och tycker du det finns rätt och fel sätt att turista på?

6 tankar om “Mitt sätt att resa på – en helg i Göteborg

1. Älskar också att bara ta det lugnt och strosa runt på nya resmål. Är inte heller ngn fancy-fancy restaurangätare utan en picknick och café människa.

• Exakt, så viktigt att hitta det egna sättet att resa på! Så som man själv gillar – för det finns inga rätt eller fel sätt