← Tillbaka

Cityguide Bratislava – Planera din långhelg i Slovakien

Bratislava Malin

En första kontakt med Bratislava. Solen skiner och det är tidig morgon. Disigt i luften som är kall och krispig. Inte en människa är ute på de små kullerstensbelagda gatorna som slingrar fram mellan de gamla byggnaderna. Bratislava, så oväntat fint och nytt för mig.

I detta inlägg berättar jag varför du ska besöka Bratislava, för en långhelg med vänner eller några budgetlyxiga dagar för dig själv.

Bratislava cityguideBratislava guideBratislavaBratislava cityguideBratislava SlovakienBratislava guide

Välkommen till en ny stad att upptäcka – Slovakiens huvudstad Bratislava

Flixbus rullade in i Bratislava och stannade på huvudstationen Most SNP undrade vi för en kort stund vart vi riktigt hade hamnat. Busstation är liten, smutsig och trång, belägen under en bro. Det vi sade sig ändå att den ligger så centralt i Bratislava som du kommer. Alldeles intill Gamla stan.

Jag och Pats hade tagit morgonflyget från Helsingfors till Wien eftersom det är mycket billigare att flyga till Österrike än till Slovakien.

Från flygplatsen i Wien går det kontinuerligt bussar mot Bratislava, som endast ligger 40 minuter från flygfältet.

Vägen är motorväg hela vägen som är kantad med hundratals vindmöllor. Både jag och Patrik såg fram emot en långhelg med upptäckande av ny stad, men noll förutbestämda planer, förutom vandring som jag talar mer om här.

Boende i BratislavaBoende i BratislavaBoende i BratislavaBoende i Bratislava

Boende i Bratislava – bo centralt och billigt

Vi bestämde oss för att promenera till vårt hotell, eftersom vi läst att det skulle vara prick, mitt i centrum. Det var det också, fast för att komma dit fick vi promenera genom halva gamla stan av Bratislava.

Redan här och nu insåg vi vilken liten och charmig stad vi hade kommit till. Gamla byggnader, kullerstensklädda gator och små butiker och restauranger som trängdes sida vid sida.

Gamla stan i Bratislava var precis som Tallinns, Rigas eller Stockholms gamla stad, fast mindre, mer förfallet, trängre och framför allt färre människor än i ovannämnda städer.

Vi började med att checka in på vårt hotell, hotell Ibis. Det visade sig vara en prisvärd upplevelse. För 60 € per natt (600 Kr) fick vi ett rent och snyggt rum på högsta våningen med utsikt över Bratislava, bufféfrukost och beläget i centrum av stan.

Det ända vi saknade var hygienprodukter och dynor som inte var så höga och fluffiga. Men eftersom allt annat verkligen stämde in på vad jag söker i ett hotell kan jag verkligen rekommendera Ibis.

Sevärdheter i BratislavaSevärdheter i BratislavaSevärdheter i BratislavaSevärdheter i Bratislava

Sevärdheter i Bratislava – rekommenderar gamla stan, kattcaféet och slottet

I den milda slovakiska hösten hade vi alldeles för varma jackor och tröjor på oss. Vi började med att skala av oss hälften av lagren, hänga kameran runt halsen och bege oss ut på stan för att upptäcka.

Först på min lista över grejer jag vill göra i Bratislava var att få utsikt över hela staden. Det är den perfekta början på varje stadssemester, enligt mig.

På vägen upp till slottet gick vi förbi Bratislavas kändaste kattcafé, Mackafé. Då vi båda kände oss lite lunchhungriga och att mysa med katter med man dricker kaffe varit en grej både jag och Pats velat göra sedan Helsingfors kattcafé öppnade, stack vi oss in. Vi klappade katter, drack en kaffe och traskade vidare.

Bratislava slottetBratislava slottetBratislava slottetBratislava slottetBratislava slottet

Bratislavský hrad – den perfekta utsikten över Bratislava

Slottet SNM – Bratislavský hrad står högst upp på en kulle, mittemot Slovakiens Nationalråd. In på slottsområdet kan man promenera gratis.

Det är inget stort område, men utsikten är precis så perfekt som jag önskat! Man ser hela gamla stan, Bratislavas ufo, skogen bortom stan, floden Donau, ja allt!

Dessutom är slottet väldigt fotovänligt, med sin klarvita fasad och stora gräsmattor. Det finns också en restaurang där uppe och en välskött blomsterträdgård.

Bratislava gamla stanBratislava gamla stanBratislava gamla stanBratislava gamla stanBratislava gamla stan

Gamla stan i Bratislava är värd flera promenader

Efter slottbesöket gick vi ner till gamla stan och traskade omkring där.

Såg alla mystiska metallstatyer slovakerna tycks gilla, kollade på hantverk och drack vin för 1€/dl på uteservering. Det var ännu varmt i luften trots att det var sent i september och gatorna och terrasserna var näst intill tomma på människor.

September verkar vara en bra tid att besöka staden.

Bratislava nya stanBratislava nya stanBratislava nya stanBratislava nya stanBratislava nya stan

Nya och sevärda delar av Bratislava

Vi gick också vidare till den nya businessdelen av Bratislava, områdena kring Stefanka och mot Trnavské Myto.

Stundvis kändes även de finaste och flottaste kvarteren väldigt förfallna. På många ställen kryssade vi mellan snabbmatskiosker, massiva H&M butiker och röda spårvagnar.

Det är en grej du kan förbereda dig på att se mycket av i Bratislava. De älskade röda spårvagnarna som finns överallt och kostar under 0,70 € att åka vart man än vill i stan.

Bratislava off the beaten trackBratislava off the beaten trackBratislava off the beaten trackvandring och naturupplevelservandring och naturupplevelser

Bratislava off the beaten track – vandring och naturupplevelser

Mitt bäst Bratislava tips för naturälskaren, är en heldagsutflykt till parken Bratislavsky Lesny Park, Bratislava Forest Park på engelska.

Förutom det rekommenderar jag även den närliggande byn Devin med underbar vandring, men det kan ni läsa mer om här.

Vi promenerade till Bratislavsky Lesny Parken en tidig morgon. Vägen dit från centrum tog oss genom slumrande grannskap och över breda bilvägar. Under den 6-7 kilometer långa promenaden dit hann vi flera gånger tvivla på vart vi verkligen var påväg. Vägen dit kändes så märkligt öde, men vi fortsatte fram och det var det väl värt.

KysuckaKysuckaKysucka

Direkt då vi satte ner foten på Kysucka, vilket är stigen som leder direkt in i parken kände vi att vi hittat rätt.

Skogspark är verkligen ett beskrivande namn för parken, som är gigantisk med fina grusvägar och mindre stigar som kryssar genom hela parken. Det är backigt och välutmärkt, med kartor som visar vart du ska gå för att stöta på en Buffet (slovakisk uteservering), en lekpark, utegym eller sjö.

Vi strosade omkring hur länge som helst. Hälsade på gamla tanter med gåstavar och småbarn som nöjda cyklade omkring.

Kamzik - linbanaKamzik - linbana

Kamzik – linbana till en annan värld och TV-tornet

Vi promenerade och promenerade tills vi sprang på en linbana. En rostig gammal jäkla linbana och en gubbe bredvid som sålde biljetter för ett par euro.

Vi frågade vart vi kommer med banan och han pekade på en karta och visade att vi kommer högt, högt upp. Passar oss och så satt vi bänkade på varsin stol medan linbanan gnisslande tog oss mot toppen.

Utsikten över parken var fantastik! Berg bakom ryggen, samt tät skog så långt man såg. Och så linbanans metallkonstruktion.

TV-tornet KamzikTV-tornet Kamzik

Upp till toppen av Kamzik kom vi efter kanske 20 minuter och hoppade av som i en annan värld.

Vi hade lämnat de tysta stigarna bakom oss och anlänt till något slags slovakiskt Hamptons. Lyxbilar och restauranger med glögg och fina rätter, slovaker i vindtygsjackor och hundar som sprang omkring.

Det är hit slovakerna tar vägen på veckosluten. De kör en heldag på berget. Vi promenerade bara lite omkring och förundrade oss över kontrasterna. Tog en titt på TV-tornet Kamzik, men det var för dimmigt för att riktigt få någon överblick över var vi var.

lyxkvarteren i Strazelyxkvarteren i Straze

Tillbaka mot centrum av Bratislava

Vi lämnade berget och började traska tillbaka mot Bratislavas centrum. Den här gången råkade vi promenera genom lyxkvarteren i Straze Galet lyxiga villor med höga staket, vakthundar, övervakningskameror och vyer över hela Bratislava.

Presidentparken Bratislava

Då vi väl kom ner till centrum var vi alldeles utmattade i benen och höga på frisk luft. Vi orkade med ett litet besök i Presidentparken (inte värt att se om hösten då inget blommar), före vi fortsatte kvällen på slovakiskt vis. Med öl och chill.

Shopping i Bratislava

Varken jag eller Patrik gillar att shoppa. Då vi behöver något köper vi det, men that’s it.

I Bratislava finns det ändå tre stycken stora, fina och moderna shoppingcenter mitt i centrum. Vi bestämde oss för att gå och kolla in dem.

Aupark Shopping centerShopping BratislavaAupark Shopping center

En dag traskade vi över floden och in på Aupark Shopping center.

Stort, fräscht, fint och antagligen rätt billigt, men vi blev direkt bara så trötta. Gick in i ett par klädbutiker som inte finns i Norden och gjorde ett tappert försök att gilla nåt, men det blev inte så. Istället vände vi om och gick till följande shoppingcenter Eurovea, som finns på samma sida Donau som gamla stan. Samma utgång där.

Så vi gick och satte oss vid floden och njöt av den varma septemberdagen istället. Vackert så!

Mer info om Slovakien

Mer info om Bratislava

Att resa till Bratislava var med facit på hand en av de härligaste europeiska storstäder jag besökt. Passligt mycket att se och göra, billiga priser och fin natur.

Är det något du undrar över är det bara att fråga nedan i kommentarerna. Ha en härliga resa till Slovakien!

10 tankar om “Cityguide Bratislava – Planera din långhelg i Slovakien

• Tack snälla Jennifer, blev så glad för din kommentar – så fint att höra <3 En workation i Bratislava skull inte vara helt fel heller!

1. Instämmer med Jennifer ovan, så smart tips att flyga till Wien och bussa sig därifrån! Det spar jag på topplistan över mina travel hacks ;-) Ser fram emot mer slovakiska inlägg!

• Åååh så roligt att höra Sanna, blir så glad! <3 fler inlägg kommer mot slutet av veckan - efter det är det bara att boka biljett till Slovakien ;)

2. Även jag instämmer, det är en trevligt skrivet inlägg. För många år sedan var i Bratislava och efter att ha läst ditt inlägg inser jag att de finns anledning att åka dit igen.

• Tack snälla Oscar, så kul att höra! Och vänta bara, snart kommer följande inlägg med tips över vad du ska se “utanför” Bratislava. Du skulle säkert gilla att åka dit igen!