← Tillbaka

På besök i Sveriges finaste stad, Göteborg

gbg-52

Som den uppmärksamma läsaren kanske redan känner till bor min syster Sofia i Göteborg. Det betyder automatiskt att jag besöker Göteborg så ofta jag kan (läs om mitt förra besök här). Göteborg är en väldigt härlig stad med en massa att se och uppleva, så möjligheten att vara där ofta passar mig finemang. I mitten av maj var det dags igen.

gbg-27gbg-33gbg-28

På fredag förmiddag hoppade jag på Finnairs direktflyg Helsingfors-Göteborg. Tur-retur går oftast på 179€, vilket känns som en helt okej peng att lägga på direktflyg. De priser med Helsingfors-Göteborgs resorna jag ändå har något emot är Flygbussarnas, det enda bolag som trafikerar Landvetter-Göteborg, och kostar 105 kronor per riktning. Det känns rätt saftigt för en 30 minuters färd. Men fram kommer man och där på busshållplatsen den fredagseftermiddagen i maj stod Sofia och vinkade hej!

gbg-2gbg-21

Hon började med att placera mig på ett café där jag tog del i mitt jobbteams säljmöte för veckan. Under tiden gick Sofia på museum för en skolkurs. Efter några timmar var vi båda klara och tog direkt veckoslut som började med macka och följdes av att vi gick ut för att göra stan.

gbg-8gbg-4gbg-9gbg-5gbg-10gbg-15gbg-19gbg-24

Vi gick som tidigare gånger via Fiskekyrkan och beundrade allt gott, till Järntorget där vi senast bodde då vi var i GBG, in på den fyra våningar stora Myrorna vid Järntorget och fortsatte till Haga där vi bänkade oss på en solig terrass för en fika. Då klockan närmade sig sju blev vi hungriga och tog oss an projekt Nordstan för att handla vin, mat och solglasögon åt Sofia. Hemskt som alltid – Nordstan är ett grymt hektiskt och opersonligt köpcentrum. Det enda man vill då man är där är att komma bort.

gbg-31gbg-32

Vi åkte hem till Sofia och började förbereda en ambitiös rätt för att vara kl. 21 på kvällen: crepes med räkfyllning. Vi åt middag först 23 och snackade sedan några timmar till före vi insåg det är bättre att vila lite inför morgondagen.

gbg-42gbg-44gbg-45

På lördagen gick vi upp tidigt för att åka till havet. Jag hade önskat mig vandring och frisk luft för detta Göteborgsbesök och Sofia önskade se nya delar av staden, skärgården var vinst för oss båda. Vi tog spårvagn ut till Saltholmen därifrån lokalfärjorna, Skärgårdsbåtarna, går över till de bebodda öarna utanför kusten. Vi siktade in oss på Brännö, en av de största, och mest omsjugna (Dans på Brännö brygga och Håkan Hellström) öarna. Och vilken fin dag för Brännö; alldeles lugnt fastän väldigt mulet, så temperaturen var perfekt för vandring.

gbg-50
gbg-54gbg-58gbg-56gbg-61gbg-64gbg-66gbg-67gbg-72gbg-69gbg-53gbg-71

Vi promenerade först omkring i byn på Brännö och gick sedan vidare ut på den långa vandringsleden över hela Brännö och vidare till Galterö över en liten bro som sammanbinder öarna. Då vi lämnade byn på Brännö efter oss bredde sig obygden ut. Få hus och väldigt varierande natur. Först gick vi igenom tät skog kantade av myrar och sumpmark. Då skogen tunnades ut tog karga klippor med öppet hav runt omkring över (tänk “En ö i havet”). Kollade man bakom sig såg man ändå hela Göteborg breda ut sig. Sällan är det heller så tyst i skärgården som vid Brännö. Ingen var där och det var lugnt och stilla utan vågor som slog mot bergen. Någon enstaka fågel bröt tystnaden nu och då. Det var så galet fint, balsam!

gbg-30

Vi for sedan trötta i benen hem, men bara för att vila upp oss till kvällen. Vi skulle ut och äta och sedan se på Eurovision. Vi tänkte varje pub, club och restaurang skulle visa Eurovisionen på stora tävlingsscreens och ha festfealing. Men nej, egentligen var verkligheten precis tvärtom och de flesta ställen vi frågade efter ESC på tittade lite konstigt på oss. Som tur hade Sofia kvällen före råkat stöta på en ESC artikel i Metro där de listade ställen som visade ESC. Vi valde till sist en av de pubbarna och traskade till O’Learys 30 minuter före ESC skulle köra igång. Då var alla bord redan bokade och tagna, förutom ett! Tänk vilken tur och sedan fick vi njuta av musikfesten från över 20 olika skärmar i rummet och tillsammans med en massa andra Eurovisionfans.

gbg-12

Det var dessutom så många fina bidrag med, så trots att Ukrainas tre vita snubbar till konferenciers, “celebrate diversity”, var pinsamt dåliga, var hela Eurovisionen en verkligt bra årgång. Extra roligt var det ju att man var glad för vinnaren i år. Mer sympatisk artist är Portugals får man väl leta efter!

gbg-74gbg-85gbg-84gbg-79gbg-77gbg-83

Sedan promenerade vi hem till Sofia igen och vaknade lite törstiga upp till en ny dag. Vi brunchade och Morsdags-Whatsappade med mamma, före vi gick ut för vårt söndagsäventyr till den Botaniska Trädgården. Det här vänner, är igen ett Göteborgstips ni bör ta på största allvar. Finare botanisk trädgård finns inte. I Göteborg finns det allt från skandinaviska växter till asiatiska och amerikanska. Man kan gå naturstigar eller promenera runt i de alldeles utmärkt skötta trädgårdsområdena. Fint ju!

gbg-13

Efter lite mat och chill var det sedan dags att hoppa på Flygbussen och flyga hem. Nästa äventyr följde redan nästa dag.

5 tankar om “På besök i Sveriges finaste stad, Göteborg

1. Först – flygbussarna. Horribelt. Känns som att Sverige är ett av få länder där det är så dyrt och sånt monopol på resorna till/från flygplatserna.

Annars – Göteborg! Var ju där ett par veckor senare (21km Varvet) och det är ju en fantastisk stad när våren sprudlar sig grön i Slottsskogen och alla andra delar av stan. Däremot skulle jag ju vilja göra som er och se mer saker utanför stan! Har hängt på Hönö (som tydligen betyder något helt annat på finska) ett par gånger och gjort sälsafari men Brännö står okryssat. Jaja, det får väl bli i höst eller nästa sommar. :)

Fint inlägg!

• Ja men eller hur, det är GALET! Så jämför man med t.ex. Milano där det kostar 1,50€ att ta sig med buss från flyget. Så borde det vara.

Haha, Hönö är ett fantastiskt namn! Vet inte var det ligger, men sälsafari låter mysigt. Kanske det får bli program inför nästa weekend i GBG. Det är verkligen en underbar stad och tycker min syster gjort ett fint val som flyttat dit ;) Hur gick förresten ditt lopp?

Och sist men inte minst, TACK Dryden! :)

• Hönö ligger strax utanför stan, räkna med en timme med bil inklusive färja. Ungefär. :)

Loppet gick okej, hade kunnat prestera både bättre och sämre. Hade dock inte räknat med att ta slut efter en mil. Den andra milen var väldigt jobbig. Men så är det ju Göteborgsvarvet så det är ju roligt ändå på något sätt. ;)