← Tillbaka

En guide till Göteborg

gbg-156

Min syster har den här hösten tagit sitt pick och pack och flyttat till Göteborg för att studera. Förra helgen åkte jag och vår yngsta syster på besök till Gbg för att se hur Sofia bor, var hon rör sig och hur hon har det. Kvalitetstid på agendan helt enkelt!

gbg-175gbg-173gbg-172

Jag och Miriam hade bokat de billigaste biljetterna på rutten Helsingfors-Göteborg vi hittade; 120€ med mellanlandning i Stockholm. Stort misstag, som vi inte gör om! För det första känns en flygning som direkt tar under 90 minuter lite onödig att dela på två á 45 minuters flygningar. För det andra är Arlanda ett väldigt dåligt planerat flygfält vad gäller att byta från internationellt till nationellt flyg. Man måste ut genom säkerhetsområdet för att byta terminal och så gå genom securityn igen. Det blir lite tight på ett kort byte.

gbg-127

Väl framme i Göteborg möttes vi av en glad Sofia – så härligt att ses igen!! Två månader är en lång tid att inte ses, speciellt då man varit van vid att träffas åtminstone varje weekend. Så när vi sågs var det glada miner direkt!

gbg-150gbg-149gbg-144gbg-140gbg-146
gbg-157
gbg-165gbg-158gbg-159

Vi började med att promenera omkring Inom Vallgraven, centrumet vill säga. Det var ett underbart höstväder, kallt men med en sol som försökte värma alla kalla fingrar. Vi bestämde oss för att äta lunch utomhus och gick till Feskekorka som Mamma & Pappa rekommenderat. Där får man välja lunch på all världens färsk fisk och skaldjur och våra sallader var alldeles gudomligt goda och fräscha. Stor rekommendation! Efter lunch var det dags för fika och lite mer turistande i centrum. Senare tog vi en sväng via Haga och Linné och alla de lopptorg och fina utsiktsplatser där finns. Då vi inte orkade gå mer gick vi till Systembolaget efter en flaska vin och körde en traditionell fredagstortilla på vårt Airbnb vid Järntorget.

gbg-180gbg-178

Några ord om vårt boende; Airbnb lönade sig verkligen för oss i annars dyra Göteborg. Vi betalade mindre per natt än på hotell (dorm på hostell skulle ha varit billigare, men inte mycket) och fick då möjligheten att själv laga frukost och ha en plats att mysa på. Järntorget är också så bra placerat att man kan gå nästan överallt!

gbg-186gbg-190gbg-189gbg-195gbg-196gbg-198gbg-199gbg-200gbg-205
gbg-210gbg-214gbg-218

På lördagen promenerade vi ner till Slottsskogen och den är definitivt en centralpark andra motsvarande parker borde ta efter! Både lättillgängliga promenadstråk och skogsstigar, program för barn och vuxna. Mina favoriter var utkikstornet man kunde nå efter en kort promenad in i skogen och såklart sälarna och pingvinerna!

gbg-225gbg-223gbg-220gbg-219

Efter det promenerade vi mot Majorna. Vi var väldigt stelfrusna då vi promenerat omkring där en stund, så vi bestämde oss för lördagens första fika. Vi satt på ett mysigt café och åt en så stor portion med grönsakspaj att vi inte kunde förmå oss att fortsätta på en lååång stund. Därefter fortsatte vi promenera runt och beundra Majorna före vi inte orkade ta ett steg till och långsamt promenerade tillbaka mot Järntorget och Myrorna. På agendan fanns att hitta en ny höstkappa åt både mig och Sofia, men vi hade inte turen på vår sida. Istället gick vi tillbaka hem för att vila en stund före kvällsprogrammet. Det var dags för drinkar på Andra långgatan! Och middag på Pinchos, en svensk tapasrestaurang där allt (boka bord, beställning och betalning) sker via Pinchos-appen. Väldigt smidigt och väldigt gott! Vi var klara först närmare 12 och så mätta och trötta som vi var orkade vi bara med ett varv på Avenyn för att beundra Poseidon och alla partyglada göteborgare.

gbg-206gbg-238gbg-235gbg-239gbg-241gbg-240

Söndag regnade det redan då vi vaknade. Galna finnar som vi är drog vi bara på oss en extra tröja före vi begav oss ut för en heldag på stan. Vi promenerade mot nordöst, mot bron som tog oss över till Hisingen där Sofia bor. Hisingen är Sveriges femte största ö och i och med det finns det även väldigt mycket att se. När vi först promenerat över bron kom vi in på ett industriområde (och hippiträdgård som vi inte den här gången hittade..), följt av lyxhöghus vid vattnet. Stora delar av Hisingen är bostäder, både höghus och egnahemshusområden finns utspridda på ön. Det finns många olika mindre centrum, men det vi intresserade oss för var Sannegårdens Pizzeria i Eriksberg. Pizzerian har blivit vald till både Göteborgs och Sveriges bästa pizzeria flera år i rad, och mums vad gott det smakade efter 13 km av promenad i ösregn!

gbg-229gbg-233

Sedan var det tyvärr dags för oss att börja bege oss mot centrum, vi tog en sväng via köpcentrumet Nordstad för att sedan ta bussen ut till flygfältet och flyga hem. Tack Sofia för ett alldeles underbart veckoslut i din nya hemstad! Vi kommer åter för att upptäcka ännu mer av staden!