← Tillbaka

Världens bästa Grekland | Korfu

corfuz-7

Här börjar slappa beachdagar…

corfu-4corfu-2corfu-1

Efter yrandet med bilen i Sarande var det mer än en lättnad att äntligen stiga ombord på färjan som skulle ta oss över till Korfu. Vi hamnade på den långsamma färjan, den som tar ungefär 1,5 timmar istället för 30 min, men ingen brådska här inte. Vi satt på färjan och lyssnade på nordbor som tagit en dagstrip över till Sarande och nu återvände till Korfu, tittade på båtar som gled förbi och drack öl på däcket.

corfu-23corfu-17corfu-16

På Korfu tog vi buss över till västra sidan av ön, till Agios Gordios där vi bokat hostell. Fin väg över ön och här ren visade sig Korfu vara mycket större än jag tänkt mig. På kartan ser ön ut att vara någon kilometer bred och några gånger större i längdriktning. Det kanske stämmer, men lägg till höga berg och djupa dalar så känns vilken ö som helst flera, flera gånger större.

corfu-8corfu-18corfu-25corfu-26corfu-12

Fram till vårt hotell kom vi klockan 8, precis då middagen, som visade sig vara inkluderad i priset, serverades. Där blev det kalldusch; vårt hotell var det konstigaste partyhotellet jag någonsin varit på. Middagen, skollunchen, serverades i en stor skolmatsal där man inte fick sitta i sitt eget sällskap och alkoholen flödade. “Alice i Underlandet, på det negativa konstiga sättet”, sa Sofia, vilket beskriver Pink Palace rätt bra. Hatade varje forcerad gruppaktivitet och douchbags som var där för att gå på booze cruise. Varje kväll var det antingen pool, toga eller basement party, och ljudnivån därefter. Vi spenderade alltså så lite tid som möjligt på hotellet – vilket i och för sig inte är svårt då man har en hel ny ö att upptäcka. Låt mig tillägga att vi inte åt middag på hotellet en enda gång till. Frukosten å andra sidan var fantastisk!

corfu-22corfu-9corfu-41

Agios Giordios som grekisk beachby är helt perfekt – och har faktiskt en av de bästa stränder jag någonsin varit på. Stranden är hundratals meter av perfekt, mjuk sandstrand (efter man kommit över den två meter breda stenranden), passligt långgrund strand, ganska stora vågor och inga skräp. Jag vet inte hur många timmar vi simmade på den stranden, men många blev det. Vi blev som barn igen och kunde inte sluta dyka under vågor och flyta omkring i det varma vattnet.

corfu-15corfu-14corfu-37corfu-52

Agios Gordios var annars också riktigt trevligt, med de sedvanliga beachrestaurangerna och butikerna längs huvudstråket. Åt moussaka och grekisksallad varje dag och njöt varje gång. Matkulturen i Grekland passar mig perfekt!

corfuz-12corfu-45corfu-44

Det största problemet vi stötte på nu under högsäsong (juli – september), var då vi skulle hyra fordon för en dag. Bil var sluthyrt för hela augusti, scooter kunde man få tag på om man hade tur och var den första vid uthyrningen på morgonen. Det var vi inte, så vi fick vända oss till det sista alternativet, fyrhjulingen! Lite skeptiskt hyrde vi två för 20€/dag, men efter en lite stel början (styrningen är lite annorlunda från scooterns) kom vi iväg upp i bergen.

corfuz-11corfu-38corfu-49corfu-48corfu-51corfu-31corfu-28corfu-29

Det här var vår absolut bästa dag på ön. Friheten då man kör omkring på små vägar och det fläktar varmt är underbar. Vi körde norrut med första stop på beachen Ermones som var liten, naturskön och väldigt stenig. Klockan var så lite då ännu att vi klarade av att ta det lugnt på stranden utan att smälta, men då klockan närmade sig 11 fortsatte vi mot Palaiokastritsa där vi besökte flera olika stränder. Korfu är jättefint, om än så turistigt att det är ganska svårt att hitta ett lugnt ställe. Men så var det också högsäsong.

corfu-61corfuz-15corfu-59corfu-57corfu-55corfu-63corfu-64corfu-65

En dag besökte vi Corfu Town, som med sin stora gamla stad och två fästningar verkligt är en mysig stad! Vi gick omkring och beundrade arkitekturen ändå tills vi blev så dåsiga att vi gick till stadsparken och tog en siesta. Jag vaknade till att någon sa Malin flera gånger – men var ändå inte mig de talade med. Det tyska paret bredvid oss i parken talade med sin lilla ettåriga dotter Malin. Tänk, Malin blir snart ett internationellt namn!

corfuz-17

Sen gick vi runt i stan lite mer, shoppade souvenirer och promenerade till flygfältet. Tänk vilken lyx, tror det var första gången jag promenerade till ett flygfält. Underbar resa, Grekland levererade som vanligt!