← Tillbaka

3 saker att se upp för i Mexico City

mxc-5

Året 2013 jobbade jag som lärarvolontär i Kenya. Jag bodde i en liten by som heter Ebulamba och ligger några timmar norrut om Kisumu i västra Kenya. I byn bodde en annan mzungu, alltså inte ortsbo, och det var Lina som kom att bli en av mina bästa vänner där på andra sidan jorden. Lina är hemma från San Luis Potosi i Mexiko men bor sedan flera år tillbaka i Mexico City. Då jag och Patrik besökte Mexiko hälsade vi såklart på Lina också.

mxc-12mxc-6mxc-14

Hon tog med oss på en härlig resa genom Mexico City och vi upplevde allt från vardagsliv, till slumkvarter, lyxleverne, fester, kultur och turistande. En absolut fantastisk tid!

Det finns mycket förutfattade meningar och fördomar om Mexico City. Visst, mycket av det stämmer också – kriminaliteten är hög, man kan bli kidnappad, det finns till och med risk att bli mördad. Man kan också klara sig väldigt väl – som vi gjorde!

I det här inlägget vill jag ändå lyfta fram de tre, kanske vanligaste farorna i Mexico City. Så att du kan känna dig lite tryggare och mer förberedd om du bestämmer dig att besöka denna underbara storstad.

mxc-8mxc-10mxc-9

1. Matförgiftning
Det här är bara att acceptera; du kommer att få en matförgiftning i Mexico City. Här är man inte lika noga med hygienen och som nordbo är man obekant med de flesta bakterier. Vi åkte på en väldigt elak sort. Den började så plötsligt att jag inte ens klarade mig ut genom dörren på takfesten vi var på före jag började kasta upp. Därefter var jag (och också Patrik) helt ur spel i några dagar. På samma tema kan tilläggas att piller i drink på restauranger och klubbar är väldigt vanligt, så är värt att vakta sin dricka och hålla ett finger på flaskmynningen.

mxc-4mexico-city-4mxc-7

2. Småtjuvar
Ficktjuvar finns överallt, man ska komma ihåg att inte ha ryggsäcken på ryggen i bussen eller hänga jackan över stolen på restaurangen. Du kommer att hitta någon med händerna djupt nere i dina fickor. Vår värsta småtjuvsupplevelse hade vi i en taxi, som vi tog hem från en fest. Det var kväll och taxin stannade på en vältrafikerad gata och bad oss betala för taxin för att han inte tänkte köra oss ändå hem. Okej, vi betalade. Men då sa han att vi inte betalat tillräckligt och visade upp några få av sedlarna vi gett. Vi protesterade och tänkte hoppa ur taxin, men dörrarna var låsta. Här insåg vi direkt att nu är det inte mera värt att vara snål, utan snällt betala och hoppas på att komma iväg från taxin utan att bli bestulen på allt eller ännu värre, bortförd. Betalning räckte som tur och vi kunde sedan tryggt ta oss hem.

mxc-18

3. Poliser
En annan kväll hade vi varit ute och ätit med Linas vänner och runt 12-tiden promenerade vi hemåt genom Condesa. Det är ett av de bättre områdena i Mexico City, inte fancy, men som Lina sa “tillräckligt säkert för en singelkvinna att ensam röra sig omkring”. På en av de öde gatorna i Condesa såg vi en polis komma emot oss och Lina blev skräckslagen. Hon förklarade att polisen är den sista man vill möta på en öde gata. Polisen är inte vän, de är korrupterade, har makt och är verkligen inte rädda att använda den.

mxc-13

Även om Mexiko City inte är den tryggaste av städer, inte ens bland storstäder, gäller det att komma ihåg att den mesta kriminaliteten faktiskt är rätt mild. Mord och andra rubriker vi ser här i norden händer, men oftast är man “bara” offer för mindre faror. Eller så inte alls. Under vår tid i Mexiko City hände sist och slutligen inte alltför mycket skrämmande. Mest var allt faktiskt väldigt härligt!

Fråga om ni undrar över något, delar gärna med mig mer om hur det är i Mexiko!

mexico-city-5

5 tankar om “3 saker att se upp för i Mexico City

• Hej Helena! Jaa, tror nästan det är vanligare omkring i världen att inte våga lita på polisen – vilket ju känns väldigt bakvänt för oss nordbor. Åk dit, var verkligen en upplevelse!

(din kommentar kom fram, har ett litet url problem som håller på att fixas!)

1. Kom min kommentar fram eller hamnade den i skräpposten? (Provar nu utan bloggadressen)

2. Väldigt bra tips som jag ska ha i åtanke ifall jag åker dit nångång :) Det där med att polisen är bland det värsta man kan möta känns ju väldigt främmande för oss skandinavier, hemma i Finland känner jag mig så trygg som det bara går om jag ser att polisen är närvarande ute på stan en natt. Men tyvärr är det verkligen inte så i en stor del av världen, även i vissa europeiska länder, typ Italien, är många misstänksamma mot polisen…

• Exakt! Här är polisen den man helst möter om man promenerar ensam hem mitt i natten. Tyvärr är det ju så att länder med mycket korruption inte har lika pålitlig polis. Har du funderat på att åka till Mexiko? :)