← Tillbaka

Roadtrip genom Albanien

I det här inlägget tar jag upp en perfekt en veckas roadtrip genom Albanien. Vi stannade på platserna Tirana, Berat, Vlore, Llogara-passet, Dhermi och Saranda.

Hyra bil i Tirana

Efter tre dagar i Tirana hyrde vi bil för att kunna se mer av Albanien, upptäcka alla små byar och fina naturupplevelser man lätt missar med kollektivtrafik.

Bilhyrandet gick till på albanskt vis; vi började med att först yra omkring en halvtimme för att hitta själva biluthyrningen. Google Maps stämde som vanligt inte överhuvudtaget med verkligheten, adressen på websidan var en annan än i bekräftelsemeddelandet. Dessutom talar få personer engelska och ingen har i allmänhet någon aning om var adresser ligger. Ett mystiskt fenomen i Albanien!

Vi hittade till slut fram efter 30 minuters frenetiskt letande. Skötte kvickt undan pappersarbetet, för att snabbt få tillgång till vår förbeställda hyrbil. Icke, för därefter väntade vi ännu någon timme på bilen som “skulle vara på plats några minuter efter att vi anlände”. Albanien.. Så var det äntligen dags att tuta och köra.

Roadtrip genom Albanien - TiranaRoadtrip genom Albanien - Tirana

Vägen ut ur Tirana

Tirana var lite knepigt att komma ut från på grund av alla de 10 filiga rondellerna. Vi körde fel några gånger och skull jag suttit vid ratten tror jag att vi hört markant fler svordomar.

Patrik skötte sig exemplariskt och väl ute ur stan var det raka rör österut. Det bara finns huvudväg, som jag tidigare skrivit om, så var inga problem att orientera efter det.

Berat Albanien roadtripBerat Albanien roadtripBerat Albanien roadtripBerat Albanien roadtripBerat Albanien roadtripBerat Albanien roadtripBerat Albanien roadtrip

Vi började med att åka till Berat

Berat är en fin gammal by, vars historiska centrum upptogs i UNESCOS världsarv 2005. Det blev vår tredje Unescostad under resan tills vidare, efter Dubrovnik i Kroatien och Kotor i Montenegro.

Berat ligger ungefär tre timmar inåt i landet från Tirana. Resan dit var värt varje minut – Berat var antagligen den finaste staden vi besökte under vår andra Balkan roadtrip.

En mysig medeltida gamla stad, fina och många broar över floden Osum, ett slott högst upp på ett av de omgärdande bergen, samt moskéer och kyrkor från olika tidsepoker. Staden var inte stor, ungefär 45 000 personer lever i Berat, men hade ändå ett mysigt centrum med restauranger och caféer.

Väl värt att stanna en natt i Berat!

Det roligaste minnet från BeratDet roligaste minnet från BeratDet roligaste minnet från Berat

Det roligaste minnet från Berat

Mitt roligaste minne från Berat är då vi träffade en gammal man uppe vid en av de äldre kyrkorna, som ligger på “fel” sida av floden. Han älskade att ha turistbesök, men hade få av dem eftersom få väljer att korsa floden. Mannen visade oss runt och tog en massa bilder av oss.

Han visade mig var lärjungen Thomas haft sina händer och fötter någon gång i tiden och bad böner för och med oss i klostret. Åtminstone tror jag det han gjorde, för han pratade ingen engelska alls.

albania-53albania-45

Vägen till storstaden Vlore

Efter några dagar i Berat fortsatte vi ut mot Vlore, som ligger vid kusten och är en av Albaniens större städer.

Vägen dit visade sig vara lite knepigare än till Berat och vi körde fel några gånger. Jag var kartmästaren och Patrik var ett askhole (nytt ord vi lärt oss), som frågade efter vägbeskrivning, men valde att svänga i motsatt riktning till mina instruktioner.

Vi åkte fel några gånger, men det är väl en del av roadtrippens tjusning.

Vlore i sig är en storstad. Kul att stanna där, beacha lite och uppleva albansk kultur, men inget måste om man har en tidtabell att följa.

Llogarapasset - det allra naturskönaste området i AlbanienLlogarapasset - det allra naturskönaste området i AlbanienLlogarapasset - det allra naturskönaste området i AlbanienLlogarapasset - det allra naturskönaste området i AlbanienLlogarapasset - det allra naturskönaste området i AlbanienLlogarapasset - det allra naturskönaste området i Albanien

Llogara-passet – det allra naturskönaste området i Albanien

Efter lite snurrande i VLore var vi tillbaka på vägen och åkte ner längs kusten mot Llogara-området. Llogara är bergsområdet som delar norra Albanien från södra. Till söder var planen att åka, så över Llogara måste vi.

Det här visade sig vara det absolut vackraste området på hela roadtrippen. Vi följde den lilla bergsvägen, som slingrade sig uppåt i bergen med tät skog runtomkring. Vägen har blivit förnyad de senaste åren så den känns inte farlig eller skrämmande.

Vägen uppåt gick ändå inte snabbt. Dels sicksackade vi uppåt hela vägen, dels stannade vi varannan minut får skåda utöver dalen som bredde ut sig nedanför. Så otroligt fint!

Väl uppe var utsikten ännu mer fantastisk, men det var också väldigt, väldigt kallt och blåsigt – så kyligt att det var svårt att vara ute med bara shorts och topp.

Llogara ska du inte missa i Albanien!Llogara ska du inte missa i Albanien!Llogara ska du inte missa i Albanien!Llogara ska du inte missa i Albanien!Llogara ska du inte missa i Albanien!Llogara ska du inte missa i Albanien!

Llogara ska du inte missa i Albanien!

Så vi fortsatte vidare över Llogara-passet och ner på andra sidan bergskedjan.

Vyerna ändrade där som i ett trollslag, vi fick utsikt upp mot de höga bergen, med tusentals getter och ner över det ljusblå havet och de små strandbyarna. Genom området Llogara kan man som snabbast köra på en timme, men med alla fotopauser blir det rejält längre. Oss tog det närmare fyra – och det var värt varje minut.

Byn Dhermi - strand och seafoodByn Dhermi - strand och seafoodByn Dhermi - strand och seafoodByn Dhermi - strand och seafoodByn Dhermi - strand och seafood

Byn Dhermi – strand och seafood

Sent omsider kom vi fram till byn Dhermi. Där satt vi länge på terrassen och pratade om Llogara, upplevelsen var så häftig att vi inte riktigt kunde släppa taget. Vi gick ner för den branta bergsvägen till stranden då vi blev hungriga och åt på en av de liknande strandrestaurangerna resans godaste måltid. Seafood pasta och grekisk sallad med vin, någon femma per person. Solnedgången vi såg under måltiden gjorde inte middagen sämre.

Annars var Dhermi litet och fint, en riktig semesterort dit man kommer bara för att ta det lugnt.

Följande dag då vi fortsatte ner längs kusten mot Sarande stötte vi på tiotals liknande byar. Kan inte säga om Dhermi är mysigare än de andra byarna, för de flesta såg vi bara på håll uppifrån serpentinvägen i bergen där huvudvägen går.

På en roadtrip i Albanien är ändå någon av dessa byar ett måste, eftersom semesterkulturen i Albanien är väldigt mysig.

Den största besvikelsen på vår roadtrip - slutdestinationen SarandaDen största besvikelsen på vår roadtrip - slutdestinationen SarandaDen största besvikelsen på vår roadtrip - slutdestinationen SarandaDen största besvikelsen på vår roadtrip - slutdestinationen SarandaDen största besvikelsen på vår roadtrip - slutdestinationen Saranda

Den största besvikelsen på vår roadtrip – slutdestinationen Saranda

Saranda som var vår slutdestination på Albanien-roadtrippen var en besvikelse. Staden är en konstig turistisk och opersonlig plats, där turismen kommit igång på helt annat sätt än i resten av Albanien.

I Saranda skulle vi lämna tillbaka bilen och här stötte vi på resans största problem, då vi inte hittade returplatsen. Adressen stämde inte som vanligt och vi var nära på att missa vår båt över till Korfu som vi redan betalat dyra euros för (25€ / person).

Avlämningsplatsen för bilen hette Sarande Property, eftersom Sixt inte hade eget kontor. Googla stället kunde man inte, eftersom property råkar vara stadens största industri och det finns hundratals butiker med samma namn. Google maps dirigerade oss flera kilometer ut från stan till den adressen som var uppgiven på Sixts websida.

Där fanns det ingen property office och ingen hade någon aning om någonting. Då blev jag arg – och då jag blir arg blir jag effektiv. Efter mycket trixande och ringande till Sixt i Tirana (2,50€ / minut, hjälp) hittade vi fram och hann springa till färjan.

Albanien är ett land värt att besöka

Slutsats, med bil når man verkligen fina och orörda platser i Albanien. Rekommenderar varmt att hyra om du har tid att upptäcka mer än bara ett ställe.

Vägarna vid kusten är rätt bra, inlands mycket gropigare. Albaner kör också vettigt!

Albanien är ett land värt att besökaAlbanien är ett land värt att besöka

3 tankar om “Roadtrip genom Albanien – Tirana, Berat, Vlore, Llogara-passet, Dhermi och Saranda