← Tillbaka

Distansjobb i Stockholm – Nordiskt utbyte

Distansjobb i StockholmDistansjobb i StockholmDistansjobb i Stockholm

En kväll då jag slöskrollade Facebook dök det upp ett meddelande på min timeline, “vill någon som bor centralt i Helsingfors byta lägenhet med oss några veckor i juli?”. En bekant som bor i Stockholm ville byta lägenhet.

Det kändes ju inte direkt som en dålig idé att kombinera jobb och resa. För mig är det som att bli betald för att upptäcka, alltså det bästa som ungefär kan hända. Så skrev direkt ett svar på förfrågan på Facebook.

Följande dag tog jag och Patrik ett snack med våra chefer om huruvida några veckors distansarbete var möjligt – det var ändå sommar vilket i alla fall i mitt fall underlättade hela processen. Vi båda kan jobba varifrån som helst, men jag har ändå viss konsultering som allmänt görs ansikte mot ansikte.

Men cheferna var båda positivt inställda och efter diskussionerna var det klappat och klart – vi skulle till Stockholm!

hejdå Helsingforshejdå Helsingforshejdå Helsingforshejdå Helsingforshejdå Helsingforshejdå Helsingforshejdå Helsingfors

Påväg mot Stockholm för jobb i några veckor – hejdå Helsingfors

Vi började utbytet med några dagars frenetiskt städande hemma. En vill ju visa den bästa sidan av sin lägenhet då någon annan kommer bo där. Sedan åkte vi iväg i början av juli.

På grund av svindyra flygpriser den dagen vi ville åka bestämde vi oss för att ta färjan över. Våra husswappare hade kommit redan tidigt den morgonen, så vi spenderade en heldag på stan den dagen. Vi besökte nya Löyly i Helsingfors, gick runt Brunnsparken och njöt av den fina dagen. Vid 6 hoppade vi på färjan, njöt av solen på däck, åt buffet och spelade spelmaskin utan vidare framgång.

hej Kungsholmenhej Kungsholmenhej Kungsholmen

Framme i Stockholm – hej Kungsholmen!

Följande morgon steg vi iland på Södermalm i Stockholm och påbörjade vår promenad mot Kungsholmen där vi skulle bo.

Vägen såg lång ut på kartan, men det visade sig snabbt att precis som Helsingfors, också Stockholm är en stad att upptäcka gåendes.

Promenaden tog oss kanske 30-40 minuter och tog oss genom norra Södermalm, gamla stan, hela kärncentrum och ut på Kungsholmen. Men så älskar vi också att göra allt gåendes – även då man släpar på många dagars bagage..

sthlm-17sthlm-16sthlm-18sthlm-19sthlm-23sthlm-1

I vårt hem för den kommande veckan gjorde vi oss hemmastadda och gick sedan ut på stan för att lära känna våra områden. Vi promenerade runt på Kungsholmen, där inget extra hände men allt var väldigt fint, arkitekturen och parkerna, för att inte glömma närheten till vattnet. Det gör så mycket med en stad då det finns en flod, havsstrand eller flera vattendrag som delar på uppmärksamheten.

Sedan drog vi in till Sergelstorg och Drottninggatan. Vi gick i butiker och var riktigt mitt i den svenska smeten – som finlandssvenska känns det konstigtroligt att tala sitt modersmål med alla överallt. Och att många också så gärna stannar för att babbla en stund. Här stötte vi på den första bekanta också, Patriks studiekompis från Indonesien år 2012. Världen är ändå rätt liten.

sthlm-15sthlm-34sthlm-33

På måndagen var vår första arbetsdag. Vi arbetade enligt finsk tid, så började 7 svensk tid och slutade runt 4 tiden. Vi ville visa våra arbetsplatser vi var värda den här möjligheten att jobba på distans genom att jobba extra hårt. Jag tror vi klarade det alldeles utmärkt. Så fokuserat som vi jobbade i Stockholm är svårt att uppnå på kontoret i Helsingfors.

sthlm-28sthlm-27sthlm-29

Den kvällen tog vi tunnelbanan ut till Fruängen för att träffa min kusin Åsa som bor där, och hennes mamma, min moster Gilla, som var där på besök. Vi blev bjudna hem till Åsa på fördrink och snack varefter vi gick till Långbro värdshus för att äta middag. Värdshuset ligger på det nedstängda mentalsjukhusområdet i Långbro, och restaurangen finns i ett av de större privata husen. De serverar väldigt god grillmat och drinks! Dessutom är miljön helt fantastisk med den stora sjukhusparken som breder ut sig alldeles bredvid sommarterrassen. Efter det tog vi en promenad runt hela området, vi promenerade ända tills det tänkte börja regna och avslutade sedan kvällen hemma hos Åsa. Tack för att vi fick komma!

sthlm-20sthlm-36sthlm-35

Följande dag hälsade vi på Jens, en annan av Patriks studiekompisar, efter jobbet. Han jobbar precis bredvid T-centralen och hans företag har en takterrass med utsikt över hela Stockholm. Vi chillade en stund i solen före vi promenerade iväg mot Djurgården och Allsång på Skansen.

sthlm-9sthlm-4sthlm-7sthlm-8sthlm-6

Vi var där en timme före allsången började och hann gå runt på det konstigt tomma området. Det här kan ni ta som ett tips på dagsutfärd, Skansen har underbara utsiktspunkter, söta djur och fina gamla byggnader – kvällstid är det lugnt och skönt. Vi skulle kunnat spendera mer tid med att gå omkring, men ville hinna vara med om det mest svenska vi antagligen någonsin kommer uppleva – allsången. Själva allsångsområdet känns mindre i verkligheten än på tv, fastän det var fullsatt på bänkarna och en massa människor som stod runtom. Det var ändå lätt att få en bra plats vi sidan om bänkraderna fast vi kom dit först då det började. Vi hade inte hunnit öva in sångerna, men njöt ändå fullt ut av musiken, sångerna vi halvt kände igen och dansen under hela kvällen. Fint – bäst var Lisa Nilsson som var huvudartist!

sthlm-41

Resten av veckan får ni i följande inlägg!