← Tillbaka

Bloggposten uppdaterad 12/2018

Storm på CebuStorm på Cebu

Flyg till Cebu från Manila – Första kontakt med Cebu City

Vi flög in till ön Cebu från Manila. Det är så de flesta flygrutter i Filippinerna går, via Manila. Det leder till stora problem eftersom Manilas nationella och internationella flygfält inte har tillräckligt stor kapacitet för den mängden flyg. Mer om flyginfrastrukturen på Filippinerna har jag skrivit om i ett annat inlägg.

Vårt flyg var till följd av flaskhalsen Manila flera timmar försenat. Men inget man orkar klaga över då man precis anlänt till ett av jordens finaste strandparadis!

Flygfältet på Cebu ligger alldeles intill öns huvudstad Cebu City. Vi bestämde oss för att först pusta ut och uppleva staden under ett par dagar.

Det är med facit på hand inte ett beslut jag skulle rekommendera, eftersom staden inte har så mycket att erbjuda. Den var fattig och slummig, och där ville någon sälja dig något hela tiden.

Ett par dagar senare lämnade vi gladeligen Cebu City bakom oss för öliv.

Storm på Cebu

Buss norrut mot Bantayan – ändrade planer och siktet mot drömmiga paradisön Malapascua

Med buss tog vi oss till den norra sidan av ön. Lokalbussar går från Cebu Citys busstation och har ingen tidtabell. Bara att traska dit och vänta tills den nästa bussen är tillräckligt full för att fara.

Vår plan var att åka över till Bantayan, en exotisk och relativt stor ö nordväst om Cebu. Dit tog vi bussen och då vi några timmar senare anlände till hamnen, anlände samtidigt en tropisk storm med hårda vindar och regnskurar över Cebu.

Detta betydde att båtarna till den avlägsna ön Bantayan inte kunde åka ut, trots att de är stora som Finlandsfärjor.

Snopet, men väder kan man som känt inget åt. Istället för att sitta och sura bestämde vi oss för att planera om resan och fara över till Malapascua istället.

Det vi visste om Malapascua var att det är en riktigt liten och laid back ö någon timme från Bantayan. I verkligheten var Malapascua paradiset på jorden!

Storm på Cebu

Tuff båtfärd över till Malapascua i storm

Men före vi fick uppleva Malapascua skönhet och det lilla paradiset vi skulle komma att hitta där, måste vi över till ön.

Till Malapascua kommer man bara med små fiskebåtar. Transportverksamheten över är inte strukturerad, så då vi anlände till Malapascuas hamn började prisprutandet med en lokal fiskeman.

Eftersom vädret var uselt också där och ingen annan syntes till i hamnen slutade diskussionen med att vi betalade 150 PHP (2,50€) per person, i motsats till det vanligare prutpriset 100 PHP. Det kunde vi gladeligen avvara för att komma över.

Vi begav oss ut på havet. Trots att Malapascua endast ligger 30 minuter från fastlandet var sjögången helt otrolig. En berg-och-dalbana på skummande toppar och dalar då man inte såg annat än havet runt sig. Flera gånger såg vi på varandra och undrade om det här riktigt var en smart idé..

En timme senare steg vi ändå helskinnade iland på Malapascua. Allt bagage och vi var dyblött, men vi hade anlänt till vårt mål. Skönt att komma över till paradiset trots att den dagen var rätt stormig.

Filippinerna MalapascuaFilippinerna MalapascuaFilippinerna MalapascuaFilippinerna Malapascua

Stormar på Filippinerna – Malapascua är hårt drabbat

Stormar är något Malapascua tidigare också har utsatts för. Så sent som 2013 slog en tyfon hårt mot ön.

Öborna evakuerades, de lokalas hus totalförstördes och en stor del av palmerna på ön bröts av. Då man går omkring på Malapascua vittnar hus som ligger i spillror och tomma palmstammar ännu om händelserna 2013. Även de lokala berättar och talar gärna om händelserna,

Den stormen vi nu bevittnade var ju inte något i närheten av den 2013. Det upprörda havet och stormiga mottagandet till ön fick en ändå att stanna upp och tänkta till.

Lokalborna på Malapascua talar gärna om den stormen, om hur deras liv förändrades över en natt. Eller egentligen, de lokala här talar i allmänhet gärna. Filippinare är så trevliga!

Så genuint vänliga, och trots incidenten i hamnen Maya har jag inte alls haft känslan av att filippinarna vill försöka lura en. En känsla jag tyvärr haft på många andra ställen i Asien. Alla bara ler och vill prata, leka eller hänga med dig.

Strandliv på MalapascuaMalin på Malapascua

Paradisön Malapascua – det fantastiska lugnet, turkost kristallklart vatten och spännande djungel

Följande morgon hade stormen lugnat sig och solen sken från en klarblå himmel. Malapascua visade sin allra vackraste sida och vi upptäckte den lilla ön.

Vårt första intrycket säger egentligen allt – vi hade anlänt till långa sandstränder med vit sand, lugnt kristallklart och turkost hav och väldigt få andra turister. Alla som var där kom på grund av den fantastiska dykningen som ön är känd för. Eftersom både jag och Patrik har problem med öronen kunde vi inte dyka. Vi fick istället hela ön ovanför vattnet för oss själva. Lycka!

Under vår vecka på ön bodde vi spartanskt i bungalower vi havet. Åt då vi var hungriga på någon av de få strandrestaurangerna runt huvudstranden Bounty beach. Framför allt njöt vi av tillvaron.

Det finns väldigt lite måsten eller grejer att göra på Malapascua, så här kommer kreativiteten väl till användning och upptäckarglädjen får skina.

Här nedan berättar jag om några äventyr jag och Pats företog oss under vår vecka på Malapascua.

Snorkling på Malapascua

Snorklig på Malapascua – koraller och skeppsvrak

En morgon åkte vi ut med en fiskebåt för att snorkla. Vi frågade en man på stranden vid en båt om han kunde ta med oss ut för en tur och det kunde han.

Gubben som ägde båten tog oss runt bland öarna och visade oss de finaste snorklingsplatserna. Vi såg allt från färggranna fiskar (överallt, behöver inte lockas med bröd som de gör på många ställen i Thailand) och färglösa korallrev som dött under stormen 2013, till stora sjunkna skepp på havets botten. Väldigt spännande snorkling och varierande undervattenslandskap!

Trots det kommer jag ändå för alltid bästatt komma ihåg Filippinerna för all wildlife..

Farliga djur på FilippinernaFarliga djur på Filippinerna

Farliga djur på Filippinerna

Vi stannade för att snorkla vid en öde, perfekt sandstrand och vi hoppade ivrigt i vattnet och simmade iväg från båten.

Jag skymtade en vacker, stor blå sjöstjärna på havets botten som jag dök ner till för att beundra. Sparkade upp till ytan och vände mig om i vattnet för att vid ytan ropa på Patrik. Jag ville att han också skulle få se den och han började snorkla åt mitt håll.

Jag vände tillbaka blicken mot sjöstjärnan och dök ner, bara för att stirra rakt in i ögonen på en över en meter lång, svartvit havsorm några meter ifrån mig.

Fick panik, sprattlade upp till ytan och ropade igen på Patrik samtidigt som jag försökte simmade bort från ormen.

Patrik hörde såklart inget med öronen under vattnet och simmade själv nästan på ormen före han fattade att vända om (förlåt älskling!). Havsormar är alla extremt giftiga, giftigare än ormar på land. De är också som tur fredliga och håller sig helst för sig själv. Hugger väldigt sällan och bara i nödsituation!

Lite skärrade fortsatte vi snorkla i runt 10 minuter och hann bli lugna igen. Tills jag kände något som gjorde riktigt ont på min ankel.

Fattade ganska snabbt att smärtan var brännande och att jag antagligen simmat in i en manet. Bestämde att det fick vara nog och simmade tillbaka till båten där vi på basis av mina blåsor på benet fick konstatera att det nog varit en manet.

Inget farligt, vi sköljde med dricksvatten och han berättade att klådan troligen skulle gå om tills nästa dag.

Snorklingen på det här stället fick nu räcka och vi åkte iväg mot nästa korallrev.

Farliga djur på Filippinerna

Kackerlackor, spindlar, krabbor och andra djur på Filippinerna

En annan asiatisk djurupplevelse vi var med om på Malapascua hände en kväll i vår bungalow.

Något rasslade till under klädställningen i vårt sovrum. Vi antog det var en kackerlacka och tog det lugnt, ända tills jag såg långa ben sticka fram.

En gigantiskt spindel. Tänkte inte sova med den i rummet så Patrik höll vakt medan jag sprang efter personal. När jag och securitymannen kom tillbaka berättade Patrik att det inte var en spindel, utan en jättestor krabba vi hade inneboende! En krabba på kanske 50 centimeter i diameter.

Inget problem för mannen som kommit till vår undsättning. Han lindade in handen i en massa lager med wc-papper, plockade upp krabban och bar iväg med den. Så var allt frid och fröjd.

Malin på MalapascuaStigar på MalapascuaBeach life MalapascuaPats simmar på MalapascuaMalin vandrar på MalapascuaKorgboll och tvätt på MalapascuaKatter på MalapascuaMalin på MalapascuaPats med katt på MalapascuaBarn på MalapascuaKall öl på Malapascua

Vandring på Malapascua

Ett annat äventyr vi hade på Malapascua, var en dag då vi vandrade runt hela ön. Malapascua är som jag nämnde en liten ö, men ändå är vandring runt ön är tydligen inte något som andra än ortsbefolkningen gör. Vi fick hela ön för oss själva!

Vi gick genom tät djungel, upp och ner för kullar med vassa stenar, över stekheta stränder och passerade trånga, fallfärdiga byar. Vackert och så svettigt. Det härliga med Malapascua är att det finns stigar över hela ön, men inga rutter att följa. Och så kan man gå barfota nästan överallt.

Det äckliga med att gå barfota är att det finns hundar lite var som. De uträttar också sina behov lite var som. I ett skede steg jag barfota i hundskit utan att jag förstod det. Patrik putsade bort det med fingrarna utan att förstå vad det var..

Då det gick upp för oss vad vi petade på tog vi ett långt sim.

Det finns också en massa gulliga katter på Malapascua. Dem gillade vi extra mycket!

Solnedgång på CebuSolnedgång på CebuSolnedgång på CebuSolnedgång på Cebu

Cebu och Malapascua var en härlig upplevelse!

Här kom vi definitivt direkt in i full semester mode och mer avslappnad stämning än den på Malapascua får man leta efter! Efter Cebu fortsatte vi mot Palawan, läs mer om det här.

Har du planerat besöka Malapascua? Har du frågor är det bara att ställa dem nedan.

8 tankar om “Paradisön Malapascua på Cebu, Filippinerna

1. Var bodde ni på Malapascua? Vi är vana att bo enkelt, men mycket är full bokat. Något favorit ställe?

• Vi bodde i enkel bungalow vid havet och hade inte bokat innan. De enklare ställen för övernattning har inte alltid onlinebokning, men vill du resetvera på förhand lönar det sig säkert att då snabba på. Favoriter är överlag bungalower vid havet, så hoppas ni hittar någon sådan för er resa! Ha det härligt!