← Tillbaka

Filippinerna: Upplev Palawan och se El Nido off the beaten track

Klart vatten på PalawanTrafik på PalawanMän fixar telefonnätverk på PalawanDisco, dance, dance vägskylt på PalawanVägar på Palawan

Flygen till Palawan är alltid sena

Att förflytta sig inom Filippinerna tar alltid längre än tänkt och tidtabeller säger. Flygen är oftast sena, inrikesflygen cirka 90 minuter i medeltal, och de allra flesta på grund av Manilas överbelastade flygkontroll.

Också avstånden är längre än vad det ser ut på en karta, både mellan öarna och inom dem. Vägarna på både Cebu och Palawan var oftast i utmärkt skick och trafiken vettig, men med långa och bergiga rutter tog resorna ändå tidsmässigt länge.

Då vi anlände till Palawan från Cebu, var både jag och Pats i full semesterrytm och stressade inte över förseningar. Väl på Palawan började vi i sakta mak vår resa norrut på ön, med stops på vägen såklart. Vi ville uppleva Palawan!

El Nido dagsturer El Nido dagsturerEl Nido dagsturerEl Nido dagsturer

Upptäck alla El Nidos paradisöar under en dag

Efter huvudstaden Puerto Princesa, är El Nido i norr det mest kända och besökta stället på Palawan. Vi tyckte att det var en bra basspunkt att börja upptäcka ön från. Dessutom är El Nido känt för sin öhoppning och paradistours runt om i den fantastiska skärgården. Och varenda en, inklusive oss, som åker till Filippinerna drömmer helt klart om turkost, klart hav med orörda stränder och palmer i överflöd.

Sagt och gjort, efter att vi gjort oss hemmastadda i El Nido bestämde vi oss för att åka på tour. Det finns ett antal tours att välja mellan A, B, C och D – och de åker alla ut ungefär samtidigt på morgonen och återvänder på kvällen. Tricket här är att välja en båt som kör rutten rutten motsols, för annars åker man i karavan med en massa andra turistbåt.

Vi hittade en fiskare som var villig att ta med oss på en alternativ tour, och följande morgon åkte vi ut med hans fiskebåt tillsammans med typer från USA, Australien och Ryssland. Touren i sig var alldeles fantastisk – vi besökte underbara öar, stränder, snorklade, simmade och åt resans bästa lunch på båten bestående av all sorts seafood.

Farliga djur på Filippinerna

Det mindre trevliga var att jag under dagen flera gånger brände mig på maneter, “jellyfish season tydligen. Några brände lite värre och fick ena benet täckt med blåsor samt en på blåsa på läppen. Lite mindre trevligt, men inte farligt.

Men det var ändå småpotatis jämfört med vad som komma skulle i mitten av dagen. Dagens krux var turistmängden som gjorde samma tour som vi, fast åt rätt håll. Den stillsamma dagen avbröts efter lunch av tre båtar med vilda turister som skulle snorkla på samma ställe, och så fortsatte det i flera timmar framöver. Kändes verkligen trist för oss som är vana att resa själva och måttsy vårt program.

Därför bestämde vi oss för att resten av resan själva fortsätta utforska Filippinerna.

Stränder utanför El Nido Stränder utanför El NidoStränder utanför El Nido Stränder utanför El NidoStränder utanför El NidoStränder utanför El NidoStränder utanför El Nido

Vi upptäcker Palawan på skoter

Följande dagar hyrde vi skoter och kände oss fria som fåglar där vi swishade fram. Alla gamla utbyteskänslor från Indonesien kom tillbaka, då vi i sommarklänning och för hög hastighet åkte på de antingen utmärkta eller galet gropiga vägarna.

Det kändes som vi åkte överallt. Vi stannade på tomma stränder och åt ris i små restauranger då vi blev hungriga. Landskapet var ännu så orört på Palawan utanför turistparadiset El Nido. Ibland var det som om inte ens lokalbefolkningen hade hittat sig så långt ut i naturen som vi befann oss. Så underbart fint och lugnt.

Sandflugor på PalawanSandflugor på Palawan

En dag hittade vi en totalt öde strand. Inte en ända person i närheten, inga restauranger, ingenting. Vi stannade och badade, solade och läste halva dagen. Visst viftade vi bort små bananflugsaktiga kryp. Kryp som satte sig på en, men som inte var irriterande eller så, inget man tänkte på.

Före efter några dagar vill säga. Anagga, vilka jävlar till sandflugor de var. Kliade sönder kroppen i över en vecka.. Man lär sig tills nästa gång att också akta sig för sånt som verkar ofarligt.

Vandring i djungeln på PalawanVandring i djungeln på PalawanVandring i djungeln på Palawan

Djungelvandring och härliga filippinare

En dag var vi och vandrade i djungeln. Vi stannade vid ett hus intill vägen som låg närmast ett vattenfall några kilometer in i djungeln. Frågar man snällt tar någon där vid huset med sig en till vattenfallet, som utan kunskap är näst intill omöjligt att hitta, stigar existerar inte, är igen täckta och går igen flera floder. Det var en alldeles underbar dag i djungeln, med sim vid vattenfallet och en långpromenad.

Så snäll som Sophie som tog oss till vattenfallet var, tycker jag beskriver Filippinare rätt bra i allmänhet. De är inte påträngande, bara snälla, hjälpsamma och glada över att se och tala med en. Pengar ber filippinarna aldrig heller  om för någon tjänst. Fast det är klart, i sådana fall vill man ju betala för god service. Tror alla vinner på det, i alla fall jag hade inte konstant en sådan känsla att jag skulle bli lurad.

Hyr kajak på Palawan Hyr kajak på PalawanHyr kajak på PalawanHyr kajak på Palawan

Palawan – Att göra på molniga dagar

Den mulnaste dagen hyrde vi kajak.

Utan moln är det för mig som bränner mig lätt omöjligt att fara ut på havet. Vi paddlade omkring runt öarna och stannade igen på mysiga stränder, drack kokosnöt och fick mat av ett holländskt par som kom iland på samma strand. Beachbum for life.

Då vi på eftermiddagen paddlade tillbaka märkte vi att moln som extra solskydd inte är helt felfritt. Trots 50+ solkräm lyckades vi båda bränna skinnet av oss och var krabbröda, fräscha syner den kvällen.

DSC04231 DSC04214 DSC04246

Febrig och flunsig var jag tyvärr halva tiden på Palawan, men det hindrade inte mig från att njuta fullt ut. Trots det går ändå resandet på kroppens villkor.

Så hann vi med mycket mer slappande, före det var dags att igen bege sig hemåt. Älskade alla ställen vi var på i Filippinerna, det långsamma tempot och att bara få uppleva så vackra platser! Filippinerna over and out.