← Tillbaka

December i Österrike och julmarkad i Wien

Julmarkad i Wien, ÖsterrikeJulmarkad i Wien, Österrike

“Ha en rolig Wien resa, inte vinresa” -Pappa

Vår decemberresa till Wien blev absolut både och. Staden överraskade mig positivt på så många olika sätt – stämningen, livligheten och människomängden är bara några goda exempel.

Jag och Pats hade bokat billiga flyg några månader innan december, det var runt de tiderna då hösten blev mörkare och jag kände jag behövde ett äventyr att se framemot för att orka vara mitt bästa jag. Min syster Sofia fick den känslan en vecka före avfärd och bokade in sig på samma flyg. Sedan åkte vi alla tre ner till Wien med propellerplan.

wien-7

Hotell i Wien, Laimgrube – hipsterområde nära gamla stan

Hotellet (vi bodde faktiskt på hotell) vi bodde på låg i närheten av gamla stan, på området Laimgrube. Byggnaden var en gammal hälsostation, på ett hipsterområde som liknade området Berghäll i Helsingfors.

Hälsostationen/hotellet var inte från den finaste ändan i den pampiga staden och hade antagligen inte renoverats sen det byggdes på 60-talet. Några små förändringar skymtade ändå här och där, som ny säng i varje rum.

Hela stämningen på hotellet var rätt omysig, opersonlig och konstig, men det goda var närheten till stan, billigt boende och fenomenal frukostbuffet.

Så om inte hotellet är det viktigaste under din resa kan jag rekomendera Kolping Wien Zentral.

turistande i Wienturistande i Wienturistande i Wienturistande i Wienturistande i Wien

Sightseeing och turistande i Wien – julmarknader överallt

Första kvällen förundrades vi mest, gick på marknad och strosade runt i hipsterkvarteren och åt billig pizza och drack vin på en mysig restaurang. Tog det lugnt och somnade tidigt för att nästa dag köra igång med turistandet.

Sofia lade upp stegbudgeten för var dag på den moderata nivån 25 – 30 000 steg per dag. Var dag i Wien uppnådde vi faktiskt det också!

Första dagen var vädret sådär, lite grått men varmt, så vi gick runt utanför det direkta centrumet och såg presidentpalatset, parker, kyrkor och julmarknader. Jag hade tänkt Wien i juletid hade flera marknader, men kändes mer som att hela Wien var en ända stor julmarknad. Trängsel och glögg vart än man vände sig och så fint överallt att det kändes fel att Helsingfors försöker branda sig som julstad.

wien-16

Konstmuseum och julmarknad i Wien

På eftermiddagen gick vi på konstmuseum, Kunsthistorisches Museum Wien, där vi spenderade 3 hela timmar. Vi var längst på våningen med porträtt, som vi också småskyndade igenom då tålamodet efter närmare 2 timmar började ta slut. En snabbrunda på egyptiska sidan gick vi före fötter och rygg värkte så som bara efter musébesök.

Då gick vi på glühwein, köpte öl på Europas största mikrobryggeributik som till Pats glädje och överraskning (?) låg vägg i vägg med hotellet. Sedan gick vi för att vila före middagen och kvällspromenaden.

Mat och dryck i WienMat och dryck i Wien

Mat och dryck i Wien

Mat och dryck var Europabilligt. Vi åt och drack flott och gott för priset av en huvudrätt i Finland, vilket känns rätt förmånligt. Smakade på det lokala, wienerschnizel och sacherkaka. Det var gott, men inte riktigt varje dag gott.

Solig decemberdag i WienSolig decemberdag i WienSolig decemberdag i WienSolig decemberdag i WienSolig decemberdag i WienSolig decemberdag i Wien

Solig decemberdag i Wien

På söndagen sken solen från molnfri himmel så vi promenerade genom gamla stan, förbi det moderna centrumet ut mot Donau och stans nöjesfält Prater.

Vi åkte pariserhjul. Inte ändå Riesenrad som Wien är känt för, det var lite onödigt dyrt kände vi. Men pariserhjulet bredvid åkte vi och då får man ju dessutom se ut över det gamla, win-win.

Överlag var nöjesfältet något av en spökstad. Såhär i december var människorna få och det mesta var stängt vilket lade en otroligt skräckfilmsaktig vibb över hela stället.

Dessutom började det blåsa något otroligt medan vi var där, så vi gick istället tillbaka till centrum och gick på café. Efteråt strosade vi omkring i stan och gick på 5D historiemuseum, en konstig historia som inkluderade talande dockor, råttsvansar och en tyskspråkig guide. Och inget nytt historiskt kom fram, så skulle kanske inte lägga pengar på det igen..

Sista dagen i Wien före hemresaSista dagen i Wien före hemresaSista dagen i Wien före hemresa

Sista dagen i Wien före hemresa

Den kvällen blev det lite mer öl och nästa dag gick vi på några markander och shoppade lite julgrejs före vi åkte tillbaka mot flygfältet och vårt lilla propellerplan.

Wien övergick mina förväntningar flera gånger om. Tror en stor del av magin var på grund av julstämningen, så åk dit och njut av livet och konsten!