← Tillbaka

Resa med tåg i Polen, Warszawa och Krakow

Tåg i PolenMalin i Polen

Impulsbeslut – vi åker till Polen och tar tåg genom hela landet

Ännu en vecka före min semester trodde jag inte vi skulle kunna åka på cykeltur. Kombinationen av att vara utled på sommarregnet som aldrig upphörde och min rastlösa upptäckarlust fick oss att ta tag i semesterplanerna.

Vi talade ihop oss med syster Sofia och kom fram till att vi skulle köpa förmånliga flyg (adlink) och åka till Polen. Vädret där visade helt annat än i Norden, soligt och varmt.

Dessutom är Polen ett väldigt billigt land jämfört med Norden, det är nära och där finns mycket att se. Perfekt semesterresa alltså!

Warszawa city centerWarszawa city centerWarszawa city centerWarszawa city centerWarszawa city centerWarszawa city centerTåg till Polen

Flyg och tåg till Warszawa

En söndag åkte vi, jag, Pats och Sofia iväg till Warszawa.

Efter ett kort flyg på lite på en timme (Norwegian flyger för under hundra euro) och tåg från flygfältet in till centrum var vi äntligen framme.

Vi bestämde oss att promenera hela vägen från tågstationen i Warszawa till vårt hostell, som låg i gamla stan. Vägen såg på karta ut att vara någon kilometer lång, men i verkligheten såg vi halva stan redan under vår vandring till boendet.

Se mer än gamla stan i Warszawa

Duktiga på att promenera som vi är, räckte det inte med halva stan för dagen. Efter en snabb vilopaus gick vi ut och såg ungefär resten av staden. Vi promenerade via gamla stan, Łazienki-parken med slottet, vattenpölarna och alla slappande människor, floden, en cykeltävling och en massa restauranger och barer.

Warszawa är ingen jättestad och speciellt inte om man mest är intresserad av gamla stan och det finare delarna av staden.

Den dagen lyckades jag också klumpa till det och snubblade över en sten så hela benet blev alldeles blodigt. Som vanligt, suck.

Non-touristy WarszawaWarszawa turismNon-touristy Warszawa

Warszawa off the beaten track

Följande dag ville vi se mer och upptäcka Warszawa bortom turiststråken och de största sevärdheterna.

Jag som älskar att resa alternativ tog med mitt sällskap till “andra sidan bron”. Den sidan utan turism och med vanligt liv. Trots att man inte ser sevärdheter kändes det ändå man lär sig mer on den riktiga kulturen i et land då man tar ett steg ut från det landet vill visa upp.

Rekommenderar varmt att gå omkring där och insupa det äkta polska.

Resa med tåg i Polen Warszawa Krakow

Inte alltid lätt att åka tåg i Polen, Warszawa – Krakow

Timmarna före vi följande dag skulle bege oss mot Krakow var vi smarta och tog oss till köpcentret bredvid Warszawas centralstation för att inte missa tåget.

Well, tänkte vi inte ändå missa det! Då man har roligt glömmer man liksom ibland bort tiden.

Obs! Ta god tid på er då ni ska köpa tågbiljetter i Polen. De går att förköpa på nätet, så gör det. Vi hade sådana biljetter som vi printat ut och ville bekräfta att de var i kraft och fråga om de måste lösas ut, men köerna till alla kassor var åtminstone halvtimme långa. Till sist måste vi bara hoppa på tåget. Det visade sig att biljetterna som vi köpt online och printat ut fungerade!

Resa med tåg i Polen Warszawa KrakowResa med tåg i Polen Warszawa Krakow9

Ombord kom vi ändå sist och slutligen och tåget började i sakta mak rulla mot Krakow.

Tills vi sedan stannade, ungefär 2 timmar efter start och en timme före vi borde varit framme. Och så stod vi stilla, och stilla..

En timme efter att vi kommit iväg hördes en högtalarröst som på polska meddelar något ingen av de andra 6 personerna i vår kupé kunde översätta bättre än “we are going back to Warsaw”.

Va?! Och så åkte tåget tillbaka mot hållet vi kommit från.

Panik, stress, jag hann göra upp en plan om hur vi skulle ta tåget till Gdansk istället för Krakow. En av våra kupégrannar, en flicka i vår ålder, fick då äntligen ur sig så mycket att vi förstod tågspåren gått sönder och vi därför vänt tillbaka.

Då ingen av oss var nöjd med vår ändrade plan, gjorde vi ännu ett försök att försöka förstå varför vi skulle tillbaka till Warszawa. Då fick hon som kunde bäst engelska sagt, att vi bara skulle en timme tillbaka och sen in på ett nytt spår som skulle föra oss till Krakow. Puh.

Efter fem timmar var vi äntligen framme i Krakow och somnade gott i vår stora apartment på hostellet.

Krakow - en mysig och chill stadKrakow - en mysig och chill stadKrakow - en mysig och chill stadDSC02720Krakow - en mysig och chill stadKrakow - en mysig och chill stadKrakow - en mysig och chill stadKrakow - en mysig och chill stad

Upptäcker Krakow promenerande

Första dagen i Krakow gick vi. Vi promenerade, promenerade och promenerade.

Vi såg området vi bodde på, gamla stan, de judiska kvarteren och Vistula floden. Svettades i mängder, shoppade lite souvenirer och drack öl på olika terrasser. Det var så underbart att bara gå omkring i värmen och inte ha bråttom någonstans.

Krakow är en sådan stad. Den är lugn och mysig, man tillåts liksom njuta där och behöver inte ha bråttom.

Sevärdheter i Krakow

Följande dag gick vi till slottet, Wawel castle, i gamla stan. Jag hade tänkt det var ett timmes projekt, men inte då man valde att köpa biljetter in till ställen. Då finns det så mycket att se och uppleva där!

Vi gick till den maffiga Wawels katedral och då fick man gå ner i kryptor och upp i klocktornet.

Resten av dagen spenderade vi i de judiska kvarteren som nuförtiden är ljuvligt hipster, med en massa att se och förundras över. Då vi höll på att gå hem öppnade sig himlen och vi hamnade mitt in i världens åskväder. Inget att sura över, vi stack oss bara in på lite pierogis på närmaste uteservering (med tak såklart).

Pierogis var för övrigt något jag inte gillade så mycket. Pastaklumpar med obestämd fyllning i massa olja, njaah..

Koncentrationslägret AuschwitzDSC02815Koncentrationslägret Auschwitz

En völdigt tung dag i Polen – besöker Auschwitz

En dag åkte vi ut till koncentrationslägret Auschwitz, eller Oświęcim som det heter på polska. Auschwitz ligger 1,5 timmar utanför Krakow och den dagen blev den tyngsta dagen jag haft utomlands.

Har skrivit mer om praktiska detaljer, hur man tar sig till Auschwitz från Krakow och hur det fungerar att besöka koncentrationslägret i ett annat inlägg. Läs mer om Auschwitz här.

Tåg Krakow-WarszawaTåg Krakow-Warszawa

Tåget tillbaka till Warszawa

Sista dagen i Krakow såg vi på stan och tog tåget till Warszawa. Den här gången gick allting smidigt och några timmar senare var vi tillbaka i Warszawa. Där checkade vi in på världens lyxhotell som kostade som ett rum på det billigaste hotellet i Finland.

Skol- och jobbstarten låg bakom hörnet så vi gick ut på stan för att shoppa. Kläder å andra sidan kostade precis lika mycket som i Finland så mycket shopping orkade vi inte med. Öl blev det desto mer av då Pat hade kollat upp några pubar med lokala öl i massor. Vår favorit blev en med kanske 50 kranöl som till och med jag som inte tycker om öl, hittade flera goda, söta öl i. Följande dag brunchade vi flott och flög hem.

Tack Polen – vi kommer definitivt igen!

Gillade du det här inlägget rekommenderar jag du läser om hur du smidigt kan resa runt i Slovakien och uppleva mer!

3 tankar om “Resa med tåg i Polen, Warszawa och Krakow