← Tillbaka

Isla Mujeres, ett karibiskt paradis

Det bästa med Cancun var den karibiska ön Isla Mujeres som man kommer till på en halv timme från fastlandet. När vi kom dit hade vi ingen egentligen plan, tänkte bara gå runt och njuta. Snorkling ville jag också hinna med men bara på egen hand hade jag tänkt. I hamnen blev vi ändå infiskade av en “motorbike, snorkling?”-man som erbjöd en fånigt billig 5 timmars tur till olika snorklingsplatser inklusive lunch. Vi var sålda. Det visade sig vara ett av de bättre besluten vi tagit under resan. Platserna vi for till med båt var sådana vi hundra procentigt skulle ha missat med att bara hyra snorkel.

Korallerna runt Isla Mujeres är inte så exceptionella, år 2005 härjade en stor hurrikan i området och dödade de flesta, men vi fick simma med miljontals vackra fiskar. Det mest speciella med stället var klart ändå undervattens statyerna. Det fanns helgon, hus för fiskar, monument och massor annat coolt att se. Det enda som jag tycker var dumt, var att man enligt lag måste ha på sig flytväst då man snorklar. Min flytväst var så lyftande att jag inte kunde dyka en centimeter under ytan och jag skulle ju så gärna ha petat lite på statyerna! Säkerheten var annars också på en helt annan (högre!) nivå än i Asien där jag tidigare snorklat.

Lunchen med grillad fisk och tortillan åt vi på en vacker strand, som vi delade med en vänlig haj man kunde gå och bada med. Efter lunch åkte vi tillbaka till hamnen och fortsatte dagen med att promenera runt på ön. Skulle ha varit roligt att hyra golfbil och cruisa runt som alla andra, men efter en dag i vattnet var vi så durriga i huvudet att sätta sig bakom ratten inte kändes jättesmart. Isla Mujeres är definitivt värt ett besök! Skulle säkert vara jättemysigt att övernatta där också, gå på strandrestaurang, se sköldpaddor och göra annat som kändes att vi inte hann med på en dag. Fast antar att det inte finns många budgetalternativ på ön. Puss!