← Tillbaka

Resa bakfull – mina tankar kring alkohol, att vara bakis och resandet

Resa bakfull

Inget jag är stolt över, men den sista september då vi flög till München var jag så bakis jag inte trodde jag skulle klara resan med hedern i behåll.

Det hela började några månader innan, då vi fick inbjudan till våra goda kompisars bröllop. Patrik sajnade också kontrakt för ett nytt jobb, som skulle börja 10 dagar efter bröllopet.

Vi såg vår chans att åka på en liten höstresa. Eftersom vi drömde om berg och vandring och sådant kräver tid, bestämde vi oss för att maxa resan mellan bröllop och jobbstart. Flyget till München bokades klockan 8:00 på söndag morgon.

Jag menar, det värsta som kunde hända var att jag skulle vara lite trött under söndagen. Men se, alkohol är ibland lite förrädiskt..

Jag gillar fest - mina tankar kring alkohol

Jag gillar fest – mina tankar kring alkohol då och nu

Nästan lika mycket som jag älskar att resa och vara ute i naturen, så gillar jag att gå på fest. Också att dricka alkohol, främst vin. Tar gärna ett glas vin hemma, eller två, tre, fyra då det är fest. Jag har inget emot att vara lite tipsy då det är fest och tar konsekvenserna följande dag. Oftast är jag lite törstig dagen efter eller känner mig extra trött. Inga katastrofbakisar. Inga galna fyllor.

Tidigare, då jag var yngre och festade mer, har jag rest bakfull. Det var liksom inga konstigheter med det. Jag skulle aldrig ha velat missa en fest för att jag skulle resa följande dag eller tackat nej till att gå ut på en öl med nya backpackerkompisar.

Men det var då. Nuförtiden då festandet händer mer sällan, alkoholmängderna är markant mindre och baksmällorna självklart ännu färre, kan jag verkligen säga jag inte är van att må dåligt på grund av alkohol.

Såklart måste jag ha årets baksmälla den dagen vi skulle flyga på semester.

turbulens och baksmälla

Kombon bröllop lördag kväll, flyg söndag morgon – turbulens och baksmälla

Bröllopet tog slut klockan tolv på lördag kväll, hemma var vi runt halv 2 då vi direkt gick och lade oss.

5:00 ringde alarmet och vi flög upp ur sängen! Allt var packat och vi begav oss med cykel och tåg mot flygplatsen. Lite före sju var vi framme, trötta men förväntansfulla, åt lite frukost och tänkte det värsta var bakom.

Vi flög iväg och jag höll på att somna tills skylten för säkerhetsbältet tändes och planet började hoppa hejvilt. Fy fan vilken känsla då man mår illa och bara vill sova. Att vara bakfull och flyga genom turbulens är så hemskt! Att vara medveten om att måendet är självorsakat hjälpte inte precis.

Turbulensen fortsatte så gått som hela flygningen, så då vi landade var jag om möjligt ännu mer hålögd än då vi startade.

tips för att bota bakisen

En annorlunda start på resan – tips för att bota bakisen

Patrik som visste han skulle köra direkt klockan 10 då vi landade i München, hade inte druckit mycket under festen. På samma sätt som alkohol påverkar körandet, gör även sömnbrist det i allra högsta grad! Patrik sa direkt att vi måste vila före vi körde iväg, han kände sig också snurrig av trötthet.

Så vi gjorde något jag aldrig tidigare gjort och körde raka vägen till första bästa bensinstation för vila. Vi vevade ner sätena i liggläge, jag tog två värktabletter och sedan sov vi båda i bilen i över en timme.

En bensinstations meal på det hela och vi var nästan som nya.

Inte vårt sätt att resa - bra att bli påmind om det

Inte vårt sätt att resa – bra att bli påmind om det

Det här är verkligen inte ett sätt att resa på som vi är vana vid. Vi båda gillar att ta ett glas öl eller vin på kvällar, efter långa vandringar eller då vi vill njuta lite extra, men dricker aldrig mer än så.

Att nu se vad alkohol leder till (illamående, bensinstation och sova bort en hel förmiddag) vet jag att vi kommer att se upp för liknande situationer i framtiden.

Ändå var allt festande på lördagen mer än värt det.
Att fira sina kompisars kärlek är väl ändå bland det finaste man kan göra?

Härefter följer en massa reseskildringar från de följande 10 dagarna då vi inte var bakfulla. Häng med på dem istället, lovar att det kommer vara finare vyer än en parkeringsplats utanför München.

9 tankar om “Resa bakfull – mina tankar kring alkohol, att vara bakis och resandet

1. Verkligen ingen hit att resa bakfull. Har gjort det ett par gånger men en fruktansvärd resa var från HKG till ARN för typ två-tre år sedan. Hade varit på fest hos en kompis som bor där sedan maxat en utekväll, var hemma och duschade och drog direkt till flygplatsen då flyget till ARN gick kl 9ish. Sätter mig ner för första gången vid incheckningen när jag väntar på boardingcard och håller på att svimma när jag ska resa mig. Helt förstörd. Sov mig igenom och frös som bara den hela flighten hem. Hade tre duntäcken. Hela flyget var packat men jag hade lyckats få en rad i SAS plus med 3 säten. Flygvärdinnan trugade med att jag skulle smaka vin efter vin och det var det sista jag ville se. Gick så snabbt jag förmådde genom passkontrollen till Arlanda express, tog en dusch hemma och sov tills nästa morgon. När jag kom hem var klockan 15. Som sagt, har haft trevligare flygresor… men självförvållat.

• Haha oj nej <3 det roliga är väl också att man alltid bestämmer sig för att ALDRIG DRICKA IGEN - och så bryter man det varje gång ändå! ;) Men ja, flyga bakis tror jag seriöst aldrig kommer att hända igen. Hoppas jag iaf. Kram på dig!

2. Oj hjälp, detta inlägg får en iaf inte att sakna dom där baksmällorna haha :D Men bra att ni tog det säkra före det osäkra och vilade i bilen innan ni åkte iväg!

• Haha, förstår det ;) Fick nästan mig att sluta dricka vin (men bara nästan..). Att köra i ett främmande land är alltid lite nytt och spännande, så då känner jag också att man hellre ska vara pigg. Kram!

3. Usch det lät inte kul alltså! Jag hade inte kunnat dricka dagen innan bara för att jag VET att jag skulle glömma något viktigt då så snurrig som jag är annars också hihi!

• Nej och kändes förjävligt! Hih, det är en rätt vettig orsak att avstå från fest dagen före ;) Man vill inte sitta på flygfältet och märka man glömt passet..

4. Vilken bra påminnelse – jag har rest riktigt, riktigt bakis en gång på flyget – så att man nästan ville ta ett vinglas under resan för att liksom inte må allt för dåligt. Usch, aldrig med. Dessutom ska man ju dricka extra mycket vatten under en flygresa (nykter) också – så uttorkad är ännu värre! Men jag gillade det här inlägget väldigt mycket, tack för att du delade med dig. Tycker det är kul med ärliga inlägg om att livet inte alltid är så glammigt :)

• Oj nej vännen <3 Men ja känner så också, har man en gång upplevt en flygning riktigt bakis kanske man inte gör om det misstaget. Och tack - känns jättefint att höra du gillade det. Kram!