← Tillbaka

Budapest weekend – off the beaten track

Budapest weekend - off the beaten track

Det är något speciellt över att återvända till en stad, ett land eller område som man gillar. Då jag och Patrik bestämde oss för att återbesöka Budapest såg jag verkligen framemot det.

En Budapest weekend där vi skulle göra precis vad vi ville, utan några måsten.

På semester har man sällan måste-måsten, men jag tror de flesta förstår vad jag talar om, då jag säger att vi inte behövde strosa omkring på gågatan Váci i centrumet på Pest-sidan – för vi hade redan gjort det.

Det är trots allt så att det är de allra finaste, intressantaste och spännande ställen som blir turistattraktioner. Man vill väl inte missa sådant bara för att undvika turister som turistar omkring, precis som man själv?

budapest weekendbudapest weekend

För mig räcker det ändå mer än väl att besöka de turistiskaste platserna en gång. Det är också det finaste med att återuppleva ställen, då är måsten redan bockade. Därför spenderade vi våran årsdag med att upptäcka Budapest utanför turiststråken. För Budapest är såmycket mer än ett litet kärncentrum.

Här nedan tipsar jag om grejer du kan göra i Budapest som inte varje turist gör. Off the beaten track möter mitt tankesätt att resa på.

UngernBo utanför centrum - det åttonde distriktetBo utanför centrum - det åttonde distriktet

Bo utanför centrum – det åttonde distriktet

För det första valde vi att bo utanför centrum denna gång. Det åttonde distriktet ligger några kilometer österut från Pest och är ett bostadsområde, med fin och väldigt ful arkitektur, samt ett fåtal riktigt bra restauranger.

Valet att bo utanför centrum berodde främst på att man får bekanta sig med ett nytt område som är mer lokalt. Men också för att hotellen är mer speciella än de stora kedjorna i centrum och priserna är billigare.

Vi hyrde därför cyklar i staden. Det skriver jag mer om i mitt följande inlägg om Budapest.

Ut och vandra i naturen - NormafaUt och vandra i naturen - Normafa

Ut och vandra i naturen – Normafa

Vi som älskar att röra oss i naturen vill gärna göra det också på semestern. Vi cyklade genom staden, över till Buda-sidan och så långt man kunde ta stadscyklarna. Därefter gick det brant uppåt och vi svettades i 30-gradig värme.

Tre timmar efter start var vi framme vid Normafa. Det stora grönområdet med vandringsleder som var vår destination för dagen. Här var vi redan ganska så slut så började med fika i skuggan för vi begav oss ut på vandring.

NormafaNormafaNormafa

Det här är de lokalas helghideout. En grön oas så nära storstaden Budapest. Häftigast var tornet Elizabeth Lookout dit det går att klättra upp och ha Ungern vid sina fötter.

Tillbaka ner tog vi oss som de lokala – med linbanan. Den var supermysig och så mycket tystare och bekvämare än den vi åkte i Bratislava ifjol.

Széchenyi termalbadSzéchenyi termalbad

Njut på ungerskt badhus – Széchenyi termalbad

Gamla, fina badhus finns det gott om i Budapest och att få denna direkta inblick i det riktigt ungerska kändes väldigt privat.

Széchenyi badhuset är idag det mest besökta badhuset i Ungern, men trots det känns det väldigt genuint. Som att det inte hänt så mycket utveckling i badhuskulturen på de senaste 500 åren.

En väldigt mysig och chill upplevelse mitt i den hektiska storstaden.

marknad eller festival i Budapestmarknad i Budapestfestival i Budapestmarknad Budapest
marknadBudapest

Gå på marknad eller festival i Budapest

Det verkar som att denna stad älskar karnevaler, marknader, festivaler. Allt sådant som gör att man får komma ut och umgås med vänner samtidigt som man tar en öl och gör något kul.

Då vi var i Budapest pågick samtidigt festival of folk arts samt Saint Stephen’s Day som firades med bland annat stor mat karneval.

Festival i Budapest

Här kan du läsa mer om alla festivaler i staden. Jag rekommenderar verkligen att du försöker pricka in ditt besök med någon happening. Var en sådan fantastisk kväll som vi spenderade på matkarnevalen med lokalt ungerskt öl och en himla massa flottiga langos.

Idéer till en Budapest weekend

Hoppas du fick några tips till vad du kan göra nästa gång du åker på långhelg till Budapest. Eller kanske du fick upp ögonen för finheten i att återbesöka favoritstäder eller länder i världen. Jag hoppas i alla fall jag kunde inspirera dig till att åka till Ungern – Budapest är en härlig stad för en resa!