← Tillbaka

Guide till Skåne – Österlen runt på cykel i fem dagar

Österlen runt på cykel i fem dagar

Att upptäcka mer av Sverige, har aldrig legat högt upp på min lista över resor jag velat göra. Så var det ändå precis det jag bestämde mig för att göra under sommaren 2018. Vet du, det är jag så tacksam över att jag bestämde mig för!

Jag och min sambo kom överens om att i en vecka cykla runt i Skåne, och närmare bestämt Österlen. Vi ville själva uppleva den svenska sydkusten. Vad den är alla about.

Ystad Österlen

Himla bra beslut!

Det här är en guide till de sevärdaste platserna vi besökte eller trampade förbi under vår Österlen-roadtrip.

Ystad ÖsterlenYstad Österlen

Österlen, Skåne runt på en vecka – vi börjar i Ystad

Vi börjar vår färd i Ystad. Myser i staden, njuter av idyllen. För att vara en relativt stor stad längs Skånekusten känns Ystad väldigt lugn och mysig. Pittoreska gränder med blommor runt var dörr.

Här finns även allt i mat- och campingväg man kan tänkas behöva. Vi handlade här all mat inför den stundande cykelresan, gick via Systemet och hyrde sedan cyklar och trampade iväg.

Kåseberga och Ales stenarKåseberga och Ales stenarKåseberga och Ales stenarKåseberga och Ales stenarAles stenarKåseberga och Ales stenarKåseberga och Ales stenarKåseberga och Ales stenar

Påvägen mot vårt första stopp – Kåseberga och Ales stenar

Då vi inte trodde att en by kunde bli mysigare anlände vi till Kåseberga. En liten pytteby belägen längsmed en 30 meter hög ås bredvid havet.

Fast vägen till Kåseberga inte är längre än 20 kilometer från Ystad var vi ändå otroligt törstiga och svettiga. Över 30 grader i skuggan gör det inte lätt att turista. Värmen i kombination med vyn över den obrutna horisonten från Kåseberga gjorde det väldigt svårt att förstå vi verkligen bara var i Sverige.

Kåseberga öl

Vi fikade och drack en lokal öl i byn före vi vandrade de några hundra metrarna ut till Ales stenar.

Där uppe är det verkligen fint, med stenarna som tidigare fungerade som årskalender mitt ute på ängen, en massa får i hagarna och ett brant stup ner i havet.

SandhammarnaBad vid SandhammarnaBad vid SandhammarnaBad vid Sandhammarna

Bad vid Sandhammarna och övernattning vid Skåneleden

Vi fortsatte några kilometer mot Sandhammarna. Den kanske allra finaste stranden i hela Skåne? Vit perfekt sand som var lenare än på de flesta medelhavsstränder och stora vågor. Downside är väl att stranden är så perfekt att alla vill dit.

Åker man ner längs med en bilväg får man trängas med 100-tals andra svenskar och tyskar. Har man lite ork i benen kommer man ändå ifrån den värsta trängseln genom att vandra någon kilometer bortåt. Ja, stranden är så gigantiskt lång.

övernattning vid Skåneledenövernattning vid Skåneledenövernattning vid SkåneledenBad vid Sandhammarnaövernattning vid Skåneleden
Bad vid Sandhammarna

Vi övernattade också vid denna strand. Vid Skåneledens vindskydd. Efter solnedgången fanns inga människor kvar och då fick vi njuta av världens finaste strand helt för oss själva.

BrantevikBrantevikBrantevik

Mot Brantevik och Simrishamn – utan kaffe och med fästingar

På morgonen packade vi kvickt ihop oss och fortsatte. Den största orsaken var kaffe. Det var eldningsförbud i hela Sverige och vi ville inte använda vårt gaskök, så behövde hitta ett café.

I Brantevik, en annan mysig by med lite basservice hittade vi ett mysigt café som var öppet redan där runt 8.

SimrishamnSimrishamnSimrishamnSimrishamnSimrishamnSimrishamnSimrishamn

Därefter trampade vi vidare till den nästa storbyn Simrishamn. Vi strosade omkring i byn och simmade lite vid den långa stranden. Ja, vid det här skedet har vi redan insett Österlen är en enda stor lång strand. Det går att bada precis överallt! I denna sommarhetta var det mer än behövligt.

Vi skulle precis ge oss iväg mot kvällens camping då jag hittade först en, sedan två, tre, ja hela sex fästingar som kröp omkring på mig! Patrik hade en som bitit sig fast så det var bara att åka till apoteket och köpa en pincett. Den skulle komma till nytta även senare under resan, tyvärr.

Det finns mycket fästingar på Österlen, så om ni är som vi och gillar traska omkring i naturen kan det löna sig med check ofta!

RörumRörumRörum

Upp längs östkusten – Rörum, Stenshuvud och Kivik

Den följande dagen lämnade vi sydkustens plattland bakom oss och cyklade till största delen av tiden brant upp eller ner.

Rörum är ett mysigt naturreservat som det finns några kortare vandringar kring. Väldigt lite folk är det också.

Stenshuvud nationalpark är den kändaste vandringsleden på Österlen och där finns det mer folk än det borde. Parken är superfin, med höga utkiksplatser över den skånska kusten och fin skog. Men för att vi riktigt skulle trivas (läs de flesta lämna parken) måste vi vänta på att solen gick ned.

KivikKivikKivikKivikKivik

Efter det trampade vi till Kivik där vi övernattade längs Skåneleden igen.

Kivik är ett annat av Österlens badparadis och vi simmade länge och åt pizza på en uteservering. Cider drack vi också litervis med. Kivik är mest känd för sina äppel och både den med alkohol och utan smakade hur gott som helst.

Brösarps backarBrösarps backar

Inlandsskåne – Brösarp, Christinehof och Snogeholm

Inlands i Skåne blir trafiken lugnare och vägarna mindre (om man inte väljer motorvägen vill säga).

Vi cyklade till ett av de finaste landmärken på Österlen, Brösarps backar. Backarna runt Brösarp är stora kullar där boskap, kor och lamm, får ströva fritt och du promenera omkring med dem och njuta av utsikten. I byn Brösarp går det att fika och chilla lite.

slottet Christinehof

Mot slottet Christinehof växer det fin skog som är perfekt att vandra i. Den här rutten var även en av favoriterna för cykling med en massa off-road etapper. Vi slottet pausade vi och sov middag i skuggan av de lummiga träden.

Snogeholm

Då vi kom fram till Snogeholm var vi riktigt slut av värmen och badade mest i den varma sjön. Kunde som vanligt konstatera att jag är mer av en havsmänniska, men i vårt svettiga tillstånd räckte sjö bra till.

Vandring i SnogeholmVandring i SnogeholmVandring i SnogeholmVandring i Snogeholm

Vandring i Snogeholm och turen tillbaka till Ystad via Svarte

Vandring i Snogeholm var härligt ödsligt och fint. Här inlands var det mycket mer privat än längs den befolkade kusten.

Enligt mig är det kusten som gör Österlen till en så magisk plats som det är. Det är kusten som är så himla speciell och vacker. Samtidigt vill jag ha vissa naturupplevelser för mig själv. Snogeholm och Skåne bortom kusten erbjöd detta och därför rekommenderar jag att du åker inåt i landet för lugnet.

Tillbaka i Ystad gick vi runt i stan och njöt lite till före vi lämnade tillbaka våra cyklar och tog tåget tillbaka till Lund.

Den perfekta turen runt Skåne - Österlen på cykel

Den perfekta turen runt Skåne – Österlen på cykel

Detta var enligt mig den perfekta blandningen av hav, cykling, vandring, tält och supergod mat. Vi träffade trevliga typer och fick njuta av vårt eget.

Skåne och Österlen var faktiskt ännu finare än jag väntat mig. Jag kan faktiskt inte nu vänta på att få upptäcka mer av Sverige. Tänka sig hur det kan gå!