← Tillbaka

Misslyckad flygning hem från Marocko – Minnen från världen

Flyg till Marocko

Då jag besökte Marocko i november 2017 hade jag biljett till det allra första direktflyget från Marrakech till Helsingfors med Norwegian.

Det visade sig bli en resa som var allt annat än direkt och som kom mig att kosta 70 euro extra.

Misslyckad flygning hem från Marocko - Minnen från världen

Flyg till Marocko – Norwegian flyger “direktlinjen” Marrakech – Helsingfors

Den första Norwegian-flygningen var schemalagd att avgå fyra på eftermiddagen från Marrakech. Jag väntade vid gaten medan klockan tickade förbi fyra och blev fem utan vidare information. Vid fem började boardingen och hela planets passagerare lotsades in i tuben som tar en till flyget.

Vi fick ändå inte gå ombord på flyget, utan blev sittande i den varma och kvava tuben i över 30 minuter. Det kändes som att syret höll på att ta slut och den lilla skara människor som skulle med flyget satt alla svettiga lutade mot väggarna av tuben.

Till sist fick vi gå ombord på flyget bara för att av kaptenen få höra vi inte skulle kunna starta på en timme ännu. Planet hade landat hårt då det anlände till Marrakech och någon bromsdel hade gått sönder, som de nu frenetiskt försökte fixa.

Kaptenen meddelade oss också att vi missat vår avgångstid och nu inte hade en flight plan. Kändes måttligt roligt att sitta på flyget kan jag säga. Och det blev bara bättre..

Flyg till Köpenhamn och Helsingfors, taxi hem

Ny plan för flygningen – inget fixat problem

Efter en timme hörde kaptenen av sig igen. Vi var klara för take off – men inte till Helsingfors. Bromsen som hade gått sönder kunde inte fixas i Marrakech och den behövdes för att landa i vått väder. Helsingfors i november är näst intill alltid blött, så kaptenen meddelade att vi skulle flyga så långt norrut som det ännu var torrt.

Köpenhamn blev vår nya destination.

Fast jag vet att Norwegian inte skulle flyga med ett plan som kunde vara till risk för passagerarna, kändes det ändå inte trevligt att flyga denna gång. Jag som annars brukar njuta så av att vara ovanför molnen ville denna gång bara vara framme.

Vi blev ändå bjudna på en kaffe som tidsfördriv och plåster på såren.

Malin på Le Grand Savoy, Marrakech

Flyg till Köpenhamn och Helsingfors, taxi hem

Fyra och en halv timme senare landade vi hårt och i hög fart i Köpenhamn. Där stod tullmyndigheten och väntade på oss, och de ledde oss genom flygfältet till nästa Norwegian plan som skulle ta oss till Helsingfors.

En och en halv timmer senare landade vi i Helsingfors. Klockan var två på natten och alla mina bussar hade åkt för länge sedan.

Jag tog en taxi för 70 euro hem. En utgift jag senare har försökt få betalt av Norwegian genom att kontakta deras kundservice. De har svarat att de inte kompenserar utgiften eftersom flyget inte var över fyra timmar sent och detta var extraordinary circumstances, vilket man inte får kompensation för.

Alltså kom igen! Det handlar inte om 70 euro – det handlar om välvilja att behandla kunderna rätt. Efter så här mycket problem hade jag förväntat mig mer.

Detta blev denna gång ett tråkigare minne från världen, men nästa gång är lovar jag ta upp något finare reseminne istället.

Här hittar du alla mina korta resehistorier från världen.

6 tankar om “Misslyckad flygning hem från Marocko – Minnen från världen

• Ååh shit! Ska ta och läsa om din erfarenhet också. Var det Norwegian du flög med? Alltså så misslyckad flygning

1. Du borde kunna få ersättning i efterhand. Jag har fått bekräftat att det är 3 timmar som gäller och det går att efteranmäla 10 år efter. Testa med nåt av nättjänsterna typ flightright eller försenad. Skadar ju inte att försöka:) Min rese/hemförsäkring hade också täckt det eftersom man blir ännu mer försenad om man ska vänta pp första morgonbussen, jag fick tillbaka för hotellkostnad en gång. Och sist när jag var typ 3 timmar försenad från helsibgfors, också med extra mellanlandning i köpenhamn fick jag 1700 tillbaka + 10 euro att köpa mat för på flygplatsen.

• Jaa, men här var Norwegian riktigt kluriga och landade någon minut under ersättningsgränsen .. typiskt! Kanske dock kunde försöka på att få kompensation från reseförsäkringen – det hade jag inte tänkt på. Å andra sidan är det i detta fall inte fråga om stora pengar, utan mer om hur uselt Norwegian behandlar sina kunder.. Väldigt besviken på att det inte går att resonera utan att man alltid måste gå via indrivningsfirmor eller motsvarande. Fast 1700 euro låter inte alls dåligt ;)