← Tillbaka

Salta – tågresa på 4000 meter, liten storstad och djungelvandring

Salta - tågresa på 4000 meter, liten storstad och djungelvandring

Huvudstaden i nordvästra Argentina heter Salta. Då vi från Asuncion, Paraguay bokade buss till Salta hade vi inget planerat, inga förväntningar och tänkte detta skulle bli en snabbvisit på en natt.

Vi kunde inte haft mer fel! Efter våra äventyr i Patagonien var Salta definitivt det naturmässigt finaste området vi sett i Argentina!

Vi stannade en vecka i Salta och under den tiden åkte vi tåg på 4000 meters höjd, vandrade i djungel och stad, samt drack mer vin än man kanske vågar skriva ut här på bloggen.

Det här är historien om ett av Argentinas finaste områden – som inte många är bekanta med sedan tidigare?

Upptäcker Saltas centrumUpptäcker Saltas centrum

Upptäcker Saltas centrum

Vi började med att promenera 1000 trappsteg upp till kullen Cerro San Bernardo, varifrån man har utsikt över hela Salta. Den viktiga första överblicken av en stad. Så att man senare lätt kan orientera sig omkring utan att känna man går med näsan i Google Maps. Upp till denna kulle går det också linbana för 150 pesos (7 euro) tur-retur.

Salta storstadSalta storstad

Salta är en större stad än jag tänkt mig. Plaza 9 de Julio som är hjärtat i staden omringas av caféer med frukost hela dagen för 70 pesos, biluthyrningar som kostar skjortan och katedraler dit människor verkligen går. Här finns teater, bio, walking tours och monument.

Staden har en pubgata, shoppingcenter och restauranger i alla prisklasser. Salta är en levande stad, förutom på söndagar. Trots att staden är stor är rytmen lugn, den känns säker, och för att trivas behöver en inte mer än att vandra runt.

San Lopez och stadsvandring i djungelnSan Lopez och stadsvandring i djungeln

San Lopez och stadsvandring i djungeln

En dag ville vi vandra mer och komma ut i naturen. Efter att vi frågat runt på hostellet blev vi rekommenderade den närliggande förorten San Lopez. Argentinarnas tillflyktsort på söndagar, samt öde djungel de resterande dagarna. Perfekt.

Problemet visade sig vara just hur lokala dessa vandringsleder är. Man hittar noll information online om stället, så vår utväg blev att fortsätta fråga lokala. Det är trots allt de äkta proffsen!

Ta sig till San Lopez - guideTa sig till San Lopez - guideTa sig till San Lopez - guide

Ta sig till San Lopez – guide

Av. Entre Rios letar man upp en stolpe för bussar och hoppar på en bus som det står San Lopez i fönstret på. På bussen kan man bara köpa biljett med busskort, så vi fick fråga passagerarna på bussen om de kunde betala för oss med busskortet. Det gick bra, i alla fall då vi gav 10 pesos i kontanter mot en 8 pesos bussbiljett (8 pesos är runt 35 cent).

Hoppa efter typ 30 minuter av på sista hållplatsen och följ allt gult du ser. Kartan över området är värdelös, så tipset är att bara följa gula målfärgsklickar, pilar och annat. Också fast du måste korsa områden som det står är privata.

Djungel och vattendragDjungel och vattendrag

Djungel och vattendrag

Vandringen är värt mödan at ta sig ut dit. En stig som går igenom en cloud forest, en tät djungel kyligare än regnskog. Vi måste korsa ankelhögt vatten tre gånger och krypa genom skogen på grund av kor på stigen.

Vandringen går till sist uppåt tills man kommer till en utsiktspunkt där man ser Salta i horisonten. Sen är det bara att traska tillbaka hela vägen. Vandringen är inte lång utan tar ett par timmar.

En perfekt liten cityvandring, långt från människor. Det var faktiskt bara vi och ett annat par där under vårt besök.

Tren a las Nubes - ett av världens högsta tågresorTren a las Nubes - ett av världens högsta tågresor

Tren a las Nubes – ett av världens högsta tågresor

Tidigare har tågtrafiken i Argentina varit viktig. Skiftningar mellan privatisering och statlig ägo av banorna, samt ingen som är villig att ta ansvar eller betala för uppehåll, har lätt till att tågtrafiken i Argentina nästan total avvecklats.

Idag gäller buss i hela landet, men det gamla nätverket av spår ligger ännu kvar och rostar sönder.

I närheten av Salta finns det en del av järnväg som ännu är aktiv, men endast för turism. Detta är en sträcka som tar lite över en timme att åka och som är en av världens högsta tågbanor.

Den högsta sträckan ligger på 4200 meter över havet.

Dagsutfärd med Tåget till molnen - Tren a las NubesDagsutfärd med Tåget till molnen - Tren a las NubesDagsutfärd med Tåget till molnen - Tren a las NubesDagsutfärd med Tåget till molnen - Tren a las Nubes

Dagsutfärd med Tåget till molnen – Tren a las Nubes

Det går dagsutfärder med Tåget till molnen – Tren a las Nubes – två gånger per vecka från Salta. Varierande omdömen till trots åkte vi iväg, och vilken upplevelse!

Dagsutfärden går klockan 6:30 från Salta och man åker med buss ut mot San Antonio de los Cobres därifrån tåget går. Bussen stannar vid olika punkter, som platsen som krävde 30 argentinares liv då tågbron där byggdes, för vandring i ökenlandskap med hundratals år gamla kaktusar och på frukost i den lilla byn Alfarcito.

San Antonio de los CobresSan Antonio de los Cobres

Då vi kom fram till San Antonio de los Cobres hoppade vi på tåget runt 3700 meter och det tuffade ut i öde ökenlandskap. Sådana vyer som man inte kan sluta ta bilder av. Landskap där man bara ler mot sina medpassagerare för att det är så fint!

Höjdpunkten är den 130 meter lång bron på 4200 meters höjd, varefter tåget kör tillbaka. Tre timmar tar hela kalaset.

Allt i allt en rolig dagsutflykt. Många säger de inte gillar sånt för att det är gjort för turister, men vi älskade upplevelsen efter två månader utan engelska och utan andra turister. Guidningen på tåget gick också på engelska och vi fick träffa andra resenärer från främst Europa (Tyskland såklart).

Guiden var också väldigt intresserad av Finland och sa vi nog var de första finländarna på tåget. Vara hur det vill, roligt var det med nya vänner!

Tillbaka i byn San Antonio de los CobresTillbaka i byn San Antonio de los Cobres

Tillbaka i byn San Antonio de los Cobres

Tillbaka i byn hade vi några timmar att gå runt, köpa turistgrejs och äta före vi bussade tillbaka till Salta runt 20.

En välorganiserad dagsutflykt, som de verkar villa utveckla mot det bättre hela tiden.

Salta ger mig bra magkänslaSalta ger mig bra magkänslaSalta ger mig bra magkänsla

Salta ger mig bra magkänsla

Salta, naturen, människorna och hur staden fungerar ger mig bra känslor.

Jag tror detta är ett område som kommer utvecklas mycket inom de följande 10 åren. Idag är mycket kaotiskt och informationen om detta område är bristfällig. Potentialen här, naturen, och viljan att skapa något större verkar finnas här hos folket, så tror starkt att detta område kommer vara något du hört om snart.

Vill du uppleva spektakulär natur tillsammans med sydamerikaner och service gjord för turism ska du åka till Salta nu!