← Tillbaka

Torres del Paine – stor vandringsguide med rutter, priser, transport och boende

Torres del PaineTorres del Paine

Torres del Paine är Nationalparken med stort N i Patagonien. Detta är den kanske mest välkända, älskade och besökta parken i de södra delarna av Argentina och Chileoch inte utan orsak.

stor vandringsguide med rutter, priser, transport och boende

Parken är alldeles fenomenal, med vandringsleder av olika svårighetsgrad som breder ut sig genom bergslandskapet. Här finns vandring för alla och det går lätt att hålla sig sysselsatt med nya leder i närmare två veckor.

Vi spenderade en vecka i eller runt parken och älskade alla vandringar, trots turister och dyra priser.

I det här inlägget tar jag upp tips på vad som är bra att veta före du besöker Torres del Paine, priser i parker, praktisk information och våra favoritvandringar.

Bakgrundsinformation om Torres del PaineBakgrundsinformation Torres del PaineBakgrundsinformation om Torres del Paine

Bakgrundsinformation om Torres del Paine

Torres ligger på den chilenska sidan av Patagonien, med närmaste staden Puerto Natales. Hela Puerto Natales är uppbyggt kring turismen till och från Torres del Paine, men trots det känns parken idag inte överbefolkad.

Det här beror på ett beslut som trädde i kraft i slutet av 2016, där mängden turister som får övernatta i parken begränsas. Du måste ha en reservation för att få gå vissa leder och under högsäsong (december – februari) måste du boka boende månader i förväg.

Begränsad turism och dyra priser i parkenBegränsad turism Torres del Paine

Begränsad turism och dyra priser i parken

Att begränsa turismen är ett bra sätt att se till att parken hålls naturlig och samtidigt försäkrar man att alla har en fin upplevelse. Bra tycker jag – nästan lite ädelt – fast å andra sidan tar de nog betalt av de turister de släpper in i parken. 21,000 pesos (28€) kostar inträdet, som inkluderar att du underskriver ordningsreglerna för parken och ser en video om parken och gällande lagar.

Med ett inträde får du stanna så länge du vill i parken, med reservation för boende såklart, och lämnar du parken är din biljett i kraft tre dagar till.

Att ta sig med buss till Torres del PaineAtt ta sig med buss till Torres del Paine

Ta sig till Torres del Paine med buss

Det enklaste sättet att ta sig till Torres är med buss från Puerto Natales. Det finns ett antal bussbolag som alla startar 7:30 från stationen i staden. Tur-retur kostar 12,000 pesos (16€) och tar dig till parkingången på ungefär 2 timmar.

Där gör du ovannämnda in-checkning och sedan kan du antingen promenera iväg på egen hand, eller ta en shuttle till önskad vandringsled.

Kändaste vandringen i Torres del Paine - W-trekKändaste vandringen i Torres del Paine - W-trek

Kändaste vandringen i Torres del Paine – W-trek

Den allra kändaste vandringen är W-trek. Rutten tar ungefär fem dagar och tar en upp till alla de finaste utsiktspunkterna i parken. Övernattningsställen är glaciären Grey, Paine Grande, Italiano och Torres base camp och andra mindre runt dem.

Detta är också den allra populäraste rutten, så den kan stundvis vara väldigt packad.

Ett val att hålla på minnet, vill man ha det absolut mest spektakulära, fast tillsammans med hundratals andra – eller nöjer man sig med att se de mäktiga bergen på distans och i lugn och ro? Torres del Paine är så mycket mer än W-trek och detta lönar sig att hålla i minnet då du planerar ditt besök.

Men nu talar vi trots det en stund om den välkända W-treken.

Boka camping för W-trek

Hur bokar man camping för W-trek?

Systemet för att boka camping i Torres är uruselt. I parken regerar Conaf (som är deras polismyndighet) och de har några campsites.

Utöver dem finns det flera privata aktörer, vars bokningssystem inte talar med varandra. Det betyder alltså, att du planerar gå en rutt men måste boka varje natt separat. Finns det inte utrymme på camping, betyder det att du inte kan vandra leden.

Så gick det för oss. Vi var som vanligt sent ute och då vi skulle boka var en (obs EN) camping redan slutbokad. Det betyder att vi inte kunde göra W-trek i sin helhet, utan fick hitta på ett alternativt program. Vackert så, då fick vi lite best of both worlds med fina vyer och lugnare vandring.

Glaciar Grey vandringGlaciar Grey vandringGlaciar Grey vandring

Glaciar Grey vandring

Dag ett anlände vi till parken och åkte direkt till hamnen vid Pehoe Lake, varifrån det går att ta katamaran över till startpunkten för vandringen till glaciären Grey. Katamaranen i Torres del Paine är den största turistfällan i parken, med en enkelresa på 30 minuter som kostar 18,000 pesos (24€). Men vill man se glaciär är det bara att betala.

glaciären Grey

Bergslandskapen under resan över sjön är ändå magiska. Man får den första försmaken på hur liten man är jämfört med de gigantiska bergen som ligger runt om en. Vattnet är magiskt turkost, och man börjar känna vilka fantastiska dagar man har framför sig.

Vandringen till glaciären GreyVandringen till glaciären Grey

Vandringen till glaciären Grey

Vi påbörjade dagens vandring i vackert och varmt väder, men med en blåst som gjorde att jag stundvis måste gå dubbelvikt. Början av vandringen går genom en grön dal med platt mark. Låter skönt, men den fungerar som en vindtunnel och var en av de tyngsta bitarna i motvind.

Här var vi väldigt glada för samarbetet jag gör med det finska outdoorsbrandet Halti, som gör kläder och andra accessoarer för nordiska förhållanden. Passade perfekt i Patagoniens varierande klimat också.

Lago GreyTorres del Paine vandring

Vandringsleden fortsatte uppåt till vi fick vår första mirador över sjön Grey och några små isberg som brutit sig loss och seglat iväg. Det här var för mig ett magiskt ögonblick. Att för första gången få se en glaciär, wow!

Vinden var vid det här skedet nästan skrämmande stark där vi balanserade på åsar och vandrade uppåt mot krönet av åsen.

Camping vid glaciärenCamping vid glaciären

Ner mot campingen och glaciären

Då vi nådden krönet fick vi en första blick över glaciären grey, som vi såg långt i fjärran. Det gav en extra boost att orka bära ryggsäcken och fortsätta framåt i den hårda vinden. Vi tog oss brant nedåt, något som jag hatar eftersom jag har bättre uthållighet än muskelstyrka.

Efter 11 km var vi framme vi campingen Grey, slog upp vårt tält och pustade ut. Första etappen avklarad – nu skulle vi bara njuta av att se den fantastiska glaciären!

glaciären greyglaciären grey

Jag tappade orden då vi kom dit. Efter en dag med turister man mött på vägen var vi plötsligt ensamma vid glaciären. Den befinner sig några kilometer vidare från campingen, men jag kan inte förstå varför ingen orkade ta sig hit?

En magisk stund med klarblåa isberg och glaciären tvärs över sundet. En glaciär som sedan 1986 blivit hälften mindre.

förbjudet att göra upp eldförbjudet att göra upp eld

Göra upp eld och vandring tillbaka till början

Mat lagade vi på campingens shelter, eftersom man inte får göra upp någon eld i parken förutom på utmärkta ställen. En stor del av parken brann ner år 2011 efter att en besökare tänt eld som spridit sig med vinden. Sen dess är lagstiftningen kring eld väldigt strikt och det är långa fängelsestraff som väntar om man inte följer reglerna.

Ännu i dag ser man många förkolnade trädstammar och spökskogar efter branden.

glaciären i Torres del Paine

Efter en god natts sömn i tältet – man sover nog aldrig så gott som efter en lång vandring – promenerade vi hela vägen tillbaka. Vi åkte till Puerto Natales för att tälta i staden igen. Mer i följande inlägg om det.

tillbaka till Torres del Painetillbaka till Torres del Paine

Vi tar oss tillbaka till Torres del Paine – Base de las Torres

Följande vandring var några dagar senare då vi åkte tillbaka till parken för att vandra upp till Base de las Torres, där man har en fantastisk vy över just tornen av Paine.

Denna vandring är den mest välkända vandringen i Torres och vi visste vi inte skulle vara ensamma. Den är dessutom en dagsvandring, så fler personer än campingen tillåter kommer att finnas på stigarna.

Inget som lät os avskräckas, vi ville vandra mer! Vi hade lyckats på en reservation på campingen nedanför stigen till tornen och kunde lämna vår packning för vi bega oss ut på dagens 20 km hike.

tyngsta vandringen i Torrestyngsta vandringen i Torrestyngsta vandringen i Torres

Den tyngsta vandringen i Torres

Base de las Torres går uppåt större delen av vandringen. Den är tung, men det passar oss bra. Jag är som sagt bättre i uthållighet än i muskelstyrka, så vi stretade på som två åsnor.

Här kunde man inte annat än att njuta av utsikten vid varje steg. Det var bergslandskap och skog, floder hundratals meter nedanför stigen och hårda vindar, som vanligt.

Torres del Paine vandringTorres del Paine vandringTorres del Paine vandring

Den sista timmen gick brant uppåt, men efter ungefär 3,5 timmar nådde vi den lilla oasen bredvid de två tornen med den turkosa sjön. Vackert!

Vandring Torres del PaineVandring Torres del Paine

På vägen ner böjade man känna av att man gått en del. Nästan 40,000 steg och 7 timmar senare var vi tillbaka vi campingen och slocknade.

O-trek och dagsvandringO-trek och dagsvandring

O-trek och dagsvandring

Efter en natt med ösregn och hårda vindar vaknade vi upp till en morgon med duggregn och ett försiktigt morgonljus.

Vi begav oss ut för en dagsvandring på den första delen av O-trek, som är den längsta vandringen som går runt hela Torres del Paine. Tar ungefär 10 dagar, men sägs vara ganska lätt då den inte går upp i bergen så mycket.

Vandring O-trek

Vi vandrade några timmar in på stigen, en stig där vi inte såg en levande själ på hela vandringen, och njöt av tystnaden. Vyerna över Torres var fantastiska och då vi vände om för att ta oss tilbaka mot bussen för att lämna Torres kända vi oss nöjda.

Nöjda över allt det fina vi fått uppleva, glada över all frisk luft och trötta i benen. En väldigt bra kombination!

Missa inte Torres del Paine

Jag förstår varför så många vill komma till Torres del Paine. Jag skulle inte för något ha velat missa dessa vackra bergslandskap – och trots många andra turister och dyra priser var detta en av de mäktigaste upplevelser jag varit med om!

Hoppas denna guide kommer till nytta!

Har du frågor kring Torres är det bara att ställa!

5 tankar om “Torres del Paine – stor vandringsguide med rutter, priser, transport och boende