← Tillbaka

Punta Arenas – alternativa Patagonien och tusentals pingviner

Punta Arenas är känd för två grejer – sitt i Patagonska mått mätta, stora flygfält och de tiotusentals pingviner som bor på en liten ö utanför staden.

Punta ArenasPunta Arenas

Punta Arenas är ingen jättestad och trots att den är naturnära finns här inte det där allra mäktigaste naturupplevelserna, inga glaciärer eller 3000 meters berg. Därför är det många som inte besöker denna chilenska version av Ushuaia, utan som bara åker förbi mot Patagoniens diamant Torres del Paine.

Vi blir väldigt triggade av den här sortens påståenden och försöker ofta hitta det intressanta och positiva i ställen som annars ratas av turister. Därför åkte vi till Punta Arenas för att spendera några dagar och uppleve mer.

Det här är toppgrejerna vi hittade på i den lillstora staden.

Isla Magdalena - ön där pingvinerna borIsla Magdalena - ön där pingvinerna bor

Isla Magdalena – ön där pingvinerna bor

De som stannar i Punta Arenas har antagligen som plan att se pingvinerna i området. Två timmar utanför fastlandet finns Isla Magdalena, en liten ö där 60.000 av dessa märkliga, högljudda pingviner bor. Det är hit alla vill – inklusive oss!

Pingviner i Punta ArenasPingviner i Punta ArenasPingviner i Punta Arenas

Det här har chilenarna insett och båtbiljetten är dyr. Faktiskt väldigt dyr, 50.000 CLP (60 €) kostar resan. Med facit i hand var det ändå värt det. Känslan att gå på en ö med pingviner överallt, tusentals av dem var obeskrivligt imponerande.

Att dessutom befinna sig på en ö mitt i havet, där vinden slet och saltvattnet stänkte var unik.

Pingviner Isla MagdalenaPingviner Isla MagdalenaPingviner Isla Magdalena

Mindre mysigt var såklart hela båten med turister, som alla samtidigt skulle se på pingvinerna, köa in och ut på båten och fota fyren på ön. Men sådant är inget man kan göra något åt – på fina och speciella ställen finns det turister.

Centrum Punta Arenas

Reserva Nacional Magallanes – vandring i Punta Arenas

Den andra grejen vi gjorde som verkligen utmärkte sig positivt i Punta Arenas var, surprise, att vandra! Reserva Nacional Magallanes är nationalparken utanför Punta Arenas och dit åkte vi.

Buss till MagallanesBuss till Magallanes

Vårt första försök till att åka ut till Magallanes var på morgonen. Vi hittade stället varifrån bussarna åker iväg och stod och väntade. Och väntade. Ända tills bussen borde ha kommit för 15 minuter sedan och vi gav upp och gick för att fråga om vi missförstått något.

Det hade vi inte, eller tja, stället var rätt men bussen visade sig vara en vit bil man själv måste förstå att vinka in för att hoppa på. Den vita bilen hade såklart redan åkt så vi fick ta nästa som gick om två timmar.

Punta Arenas centrumPunta Arenas centrum

Punta Arenas centrum

Under våra två timmar hann vi mer än väl gå runt i hela Punta Arenas centrum. Vi hann se statyn av Ferdinand Magallan, vars fot man ska röra vid eftersom det betyder man återvänder till Patagonien, samt gå på en empanada och kaffe.

Ingen super inspirerande stad, men riktigt mysigt.

Vandrng i Magallenas, ChileVandrng i Magallenas, ChileVandrng i Magallenas, ChileVandrng i Magallenas, Chile

Nytt försök att åka buss till Magallanes

Två timmar senare stod vi på samma ställe som tidigare och viftade in den vita bilen. Turen delade vi med en glad chilenare som rest ner till Patagonien från Santiago för att träffa sina kusiner.

Kusinerna skulle inte komma hit förrän följande dag så han var i stort behov av att ha någon att prata med. Och så blev det. Vi och Rollo slog följe och vandrade runt Magallanes tillsammans. En vacker nationalpark, med runt 5-6 timmar av leder. Tror inte vi stötte på en enda annan vandrare under tiden där. Det positiva med Patagonien off the beaten track.

Rostig spanska i ChileRostig spanska i ChileRostig spanska i Chile

Spanskan som ännu var lite rostig och hittills under resan begränsats till hotellreservationer och restaurangbesök började under våra fyra timmar i naturen sakta mjukas upp. Vi talade om familj och att resa, hur det är att jobba i Santiago och livet i Finland.

Efteråt bytte vi Facebook-kontakt och bestämde att snart ses igen. Jag älskar hur självklart och lätt det är för chilenare att få nya bekantskaper och att bara slå följe för en dag.

Usla nätter i sovsal

Den sista natten före vi skulle åka vidare gick vi tidigt och lade oss. I Patagonien har hostell sällan privatrum och hotell är dyra, så vi har sovit i sovsal alla nätter. Ofta sover jag ganska dåligt där. Det finns alltid någon som snarkar eller far iväg under småtimmarna.

Denna natt var jag ändå så trött (och hade öronproppar) så sov gott hela natten. Ser ändå framemot vår kommande vecka i tält!

Sammanfattningsvis kan jag rekommendera Punta Arenas för den som reser med mer tid. Här fanns en del att göra och se, men men med mindre tid än vad vi har kanske man hellre prioriterar de allra naturskönaste områden i Patagonien. Å andra sidan har man naturen för sig själv här.