← Tillbaka

70 + flygresor under 2017 – ett år som resebloggare

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

Det här året har jag rest mer än jag kanske någonsin kommer att göra igen. Min Finnair-app vittnar om över 70 resor bara med det flygbolaget och flera resor har gjorts även med andra bolag.

70+ flygresor

Som resebloggare är det givet att jag reser mycket, men kanske inte så här mycket? Under året har jag flugit och flängt runt mycket i jobbet också och tror det varit det mest intensiva och galnaste året för mig hittills. Ett år där jag lärt mig så mycket om mig själv, träffat så många fantastiska personer, sett fler underbara ställen än jag någonsin vågat drömma om och haft hemlängtan mer än en gång.

Väldigt bra år på nästan alla sätt, med det ända minuset är att jag varit väldigt stressad. Genom en stor arbetsförändring i oktober har jag ändå fixat till det, så tror och hoppas att 2018 blir ännu bättre än 2017. Resebloggare som en är vill jag ta en tillbakablick på årets resor i Europe, Asien, Amerika och Afrika.

Ett år som resebloggare – de viktigaste resor 2017

Har som sagt rest svinmycket i år och här nedan är de resor som betytt mest för mig under 2017. Vi tar det i kronologisk ordning.

Beijing, KinaBeijing, kina

Januari 2017 – Beijing, Kina

En arbetsresa som jag förlängde för att hinna upptäcka Beijing på egen hand. Jag har sällan känt mig så långt hemifrån kulturellt sett och njöt av olikheterna. Företaget jag jobbade på är kinesiskt och att se arbetsmängden alla på det kontoret lade in kom som en chock.

Costa Rica och PanamaCosta Rica och PanamaCosta Rica och Panama

Februari – Mars 2017 – Panama och Costa Rica

Jag och Pats tog en ledig månad och upptäckte de två Centralamerikanska länderna Panama och Costa Rica. Vi vandrade mycket, både i skog och på stranden. Den här resan känns som startskottet för var vi två är idag, både jobb och relationsmässigt. Vi pratade och pratade under denna resa och dessutom var vi i vår favoritdel av världen, Latinamerika.

Milano och VenedigMilano och Venedig

April 2017 – Milano och Venedig, Italien

Hela familjen åkte ner till Italien för att spendera kvalitetstid. Vi alla systrar bodde i olika länder och vi hade inte träffats på alldeles för länge. Det var en vecka med inblick i Miriams liv, glädjen att upptäcka en ny fin storstad, god mat och kärlek.

Göteborg i majGöteborg i maj

Maj 2017 – Göteborg, Sverige

I maj saknade jag min syster så jag åkte till Göteborg och jobbade distans med henne. Vi gjorde utflykter varje dag och lagade mat i hennes nya lägenhet. Hade det supermysigt!

Monaco

Juni 2017 – Monaco

En veckas jobbresa till Monaco som blev alldeles extra bra för att vara jobbresa med fokus på mässa. Vi hade bara så kul tillsammans med gänget – njöt av värmen, lyxen och av att ha tid att uppleva ett ställe jag kanske annars inte skulle ha besökt. Har väldigt mixade åsikter om Monaco.

Resebloggar jag följerKatalonien och Aragonien

Juli 2017 – Katalonien och Aragonien, Spanien

Min släkt finns utspridd över hela världen och denna sommar gifte sig min kusin hemma i Aragonien. Hela släkten flög in på storfest under den spanska solen. Jag, Pats och mina föräldrar passade på att åka på roadtrip i Aragonien och Katalonien samtidigt. Så varmt och så roligt!

RepovesiRepovesi

Augusti 2017 – Repovesi, Finland

Jag och Pats åkte på cykel till östra Finland för att vandra och tälta. Ett perfekt nollande av en väldigt intensiv jobbsommar. Senare den månaden bröt jag armbågen i en cykelolycka, men var så glad att vi hunnit iväg på vår cykelsemester före det.

Berlin

September 2017 – Berlin, Tyskland

I september hade jag bruten arm men spenderade ändå halva månaden på jobbresa i Berlin. Intensiva dagar, fina kolleger och alldeles för mycket att göra. Jag var slut både fysiskt och psykiskt med jobbet då jag kom hem.

Slovakien, BratislavaSlovakien, Bratislava

Oktober 2017 – Slovakien

Jag och Pats åkte på kombinerad stadssemester och vandringsresa till Slovakien. En resa soom var så typiskt oss som något ungefär kan vara. Mycket natur, exotik och upptäckande i billig miljö.

MarockoMarocko

November 2017 – Marocko

Bloggresa till Marocko med ett gäng bloggare från Finland och Estland. Ett nytt sorts resande för mig, som ändå kändes bekant efter alla jobbresor. Älskade landet och skulle gärna upptäcka mer på egen hand!

Vara hemma

December 2017 – INGET

Denna månad har jag varit hemma i Helsingfors. Spenderat tid med familj och vänner, jobbat på mitt eget företag och med bloggen. Tagit det lugnt, funderat och njutit. I januari bär det av igen, men till dess är jag här i stunden, i detta nuet. Känns fantastiskt det också!

Andra resor

Utöver dessa resor har jag besökt Tyskland fler gånger än jag kan räkna. Det är Stuttgart, Mülheim, Düsseldorf, München, Berlin, Frankfurt och många fler. Storbritannien besöktes också flitigt, främst London och Birmingham (som för övrigt är den tråkigaste staden jag besökt under 2017). Det har också blivit resor till södra Estland, Holland, Portugal, Danmark och många fler.

Intensivaste resåret 2017Intensivaste resåret 2017

Det intensivaste resåret jag kanske någonsin upplever

Sammanfattningsvis har det här varit ett år som resebloggare som kan beskrivas i ett ord – intensivt. Det har hänt så mycket och det har varit så mycket fart och fläng. Jag har älskat livet on the road och önskar göra nästa år till ett liknande resår, fast med lite färre resor. Trodde aldrig jag skulle säga det här!

Är lycklig över att jag alltid har en trygg hamn att komma hem till. Jag och Pats har bott på samma ställe hela 2017 och vår relation har varit stark genom hela detta år. Min familj och mina vänner har funnits där för mig, fast jag yrat runt. Jag har varit väldigt stressad, pusslet är inte lätt att få ihop då man spenderar största tiden på resande fot. Trots det har jag haft möjligheten att leva och bygga upp det liv jag vill.

2018 välkommen – tror det kommer bli bra!

Vill du läsa min reseberättelse från förra året hittar du den här.