← Tillbaka

Cityguide till ett veckoslut i Bratislava

Bratislava Malin

En första kontakt med Bratislava. Solen skiner och det är tidig morgon. Disigt i luften som är kall och krispig. Inte en människa är ute på de små kullerstensbelagda gatorna som slingrar fram mellan de gamla byggnaderna. Bratislava, så oväntat fint och nytt för mig.

Bratislava guideBratislava guideBratislavaBratislava cityguideBratislava SlovakienBratislava guide

Välkommen till en ny stad att upptäcka – Bratislava

Det var exakt så jag kände då Flixbus rullade in i Bratislava och stannade på huvudstationen Most SNP.

Jag och Pats hade tagit morgonflyget till Wien (billigare än att flyga till Slovakien) och sedan hoppat på bussen mot Bratislava, som endast ligger 40 minuter från flygfältet. Vägen var kantad med hundratals vindmöllor och både jag och Pats såg fram emot en långhelg med noll planer eller förväntningar, förutom vandring som jag talar mer om här.

Boende i BratislavaBoende i BratislavaBoende i BratislavaBoende i Bratislava

Boende i Bratislava

För att komma till vårt hotell måste vi promenera genom halva centrumet av Bratislava. Redan här och nu insåg vi vilken liten och charmig stad vi hade kommit till.

Gamla stan i Bratislava var precis som Tallinns, Rigas eller Stockholms gamla stad, bara mindre, mer förfallet, trängre och fram om allt mindre människor.

Vi drog upp oss på vårt hotell Ibis som också visade sig vara en okej upplevelse. För 60 € per natt (600 Kr) fick vi ett rum på högsta våningen med utsikt över Bratislava, buffet frukost och ett rent rum i centrum av stan.

Vi saknade ändå hygienprodukter och dynor som gick att använda, dvs. inte gigantisk. Men det var verkligen prisvärt.

Sevärdheter i BratislavaSevärdheter i BratislavaSevärdheter i BratislavaSevärdheter i Bratislava

Sevärdheter i Bratislava, gamla staden, kattcafé och slottet

Vi kastade av oss ytterkläderna, hängde kameran runt halsen och begav oss ut.

Först upp var slottet från vilket man ser hela staden, min perfekta början på varje stadssemester, som jag tidigare också skrivit om.

På vägen upp till slottet gick vi via Bratislavas kändaste kattcafé, en grej både jag och Pats velat göra sedan Helsingfors kattcafé öppnade för några månader sen. Vi klappade katter, drack en kaffe och traskade vidare.

Bratislava slottetBratislava slottetBratislava slottetBratislava slottetBratislava slottet

Slottet SNM – Bratislavský hrad står mittemot Slovakiens Nationalråd och in på slottsområdet kan man promenera gratis. Det är inget stort område, men utsikten är precis så perfekt som jag önskat! Man ser hela gamla stan, ufon, skogen, Donau, allt därifrån! Dessutom är slottet väldigt fotogeniskt, med sin klarvita fasad, och där finns en restaurang och en välskött blomsterträdgård.

Bratislava gamla stanBratislava gamla stanBratislava gamla stanBratislava gamla stanBratislava gamla stan

Efteråt gick vi ner till gamla staden och traskade omkring där. Såg alla mystiska metallstatyer slovakerna tycks gilla och drack vin för 1€/dl på uteservering. Det var ännu varmt i luften trots att det var sent i september och gatorna och terrasserna var näst intill tomma på människor. En bra tid att besöka staden.

Bratislava nya stanBratislava nya stanBratislava nya stanBratislava nya stanBratislava nya stan

Vi gick också vidare till den nya businessdelen av Bratislava, som stundvis kändes väldigt förfallen, och kryssade mellan snabbmatskiosker, massiva H&M butiker och röda spårvagnar. De älskar de röda spårvagnarna – de finns överallt och kostar under 0,70€ att åka vart man än vill.

bratislava-124bratislava-123bratislava-128brazku-95bratislava-129

Bratislava off the beaten track

Mitt bäst Bratislava tips är en heldagsutflykt vi gjorde till parken Bratislavsky Lesny Park, Bratislava Forest Park på engelska. Vi promenerade dit en tidig morgon genom slumrande grannskap och över breda bilvägar. Under vägen hann vi flera gånger tvivla på vart vi verkligen var påväg – det fanns inget där, inget liv, inga cafér. Inget.

bratislava-127bratislava-131bratislava-126

Men direkt då vi satte ner foten på Kysucka, som är stigen som leder direkt in i parken kände vi “jessus, vi har hittat rätt”. Skogspark är verkligen ett beskrivande namn för parken, den är gigantisk, med fina sandleder och mindre stigar som kryssar genom hela parken. Det är backigt och välutmärkt, med kartor som visar vart du kan gå för att stöta på en Buffet (slovakisk uteservering), en lekpark, utegym eller sjö. Vi strosade omkring hur länge som helst, hälsade på gamla tanter med gåstavar och småbarn som nöjda cyklade omkring.

bratislava-133brazku-100

Kamzik, som i en annan värld och TV-tornet

Vi promenerade och promenerade tills vi sprang på en linbana, en rostig gammal jäkla linbana och en gubbe bredvid som sålde biljetter för ett par euro. Vi frågade vart vi kommer med banan och han pekade på en karta och visade att vi kommer högt, högt upp. Passar oss och så satt vi bänkade på varsin stol medan linbanan gnisslande tog oss mot toppen. Och utsikten över parken var fantastik! Berg bakom ryggen samt tät skog så långt man såg. Och så linbanans metallkonstruktion.

bratislava-137bratislava-132

Upp till toppen av Kamzik kom vi och hoppade av i en annan värld. Vi hade lämnat de tysta stigarna bakom oss och anlänt till något slags slovakiskt Hamptons. Lyxbilar och restauranger med glögg och fina rätter, slovaker i vindtygsjackor och hundar som sprang omkring. Det är hit slovakerna tar vägen på veckosluten. De kör en heldag på berget. Vi promenerade bara lite omkring och förundrade oss kontrasterna. Tog en titt på TV-tornet Kamzik, men det var för dimmigt för att riktigt få någon överblick över var vi var.

bratislava-142bratislava-139

Vi lämnade berget och började traska tillbaka mot Bratislavas centrum. Den här gången råkade vi promenera genom lyxkvarteren i Straze, galna villor med höga staket, vakthundar, övervakningskameror och vyer över hela Bratislava.

bratislava-143

Då vi väl kom ner till centrum var vi trötta. Till och med så trötta i benen att vi bara orkade med ett litet besök i Presidentparken (inte värt att se..), före vi fortsatte kvällen på slovakiskt vis. Med öl och chill.

brazku-4

Världens sämsta shopparpar

Varken jag eller Pats är några hårda shoppare. Då vi behöver något köper vi det, men that’s it. Bratislava har ändå tre stycken stora, fina och moderna shoppingcenter mitt i centrum. Vi bestämde oss för att ge dem en chans.

brazku-113brazku-119brazku-106

En dag traskade vi över floden och in på Aupark Shopping center. Stort, fräscht, fint och antagligen rätt billigt. Men vi blev direkt bara så trötta. Gick in i ett par klädbutiker som inte finns i Norden och gjorde ett tappert försök att gilla nåt, men det blev inte så. Istället vände vi om och gick till följande shoppingcenter Eurovea, som finns på samma sida Donau som gamla stan. Samma utgång där. Så vi gick och satte oss vid floden och njöt av den varma septemberdagen istället. Vackert så!

I nästa inlägg ska vi tala om slovakisk mat och vad annat man kan göra i Slovakien förutom att hänga i Bratislava. Vi hörs!

brazku-21

10 tankar om “Cityguide till ett veckoslut i Bratislava

• Tack snälla Jennifer, blev så glad för din kommentar – så fint att höra <3 En workation i Bratislava skull inte vara helt fel heller!

1. Instämmer med Jennifer ovan, så smart tips att flyga till Wien och bussa sig därifrån! Det spar jag på topplistan över mina travel hacks ;-) Ser fram emot mer slovakiska inlägg!

• Åååh så roligt att höra Sanna, blir så glad! <3 fler inlägg kommer mot slutet av veckan - efter det är det bara att boka biljett till Slovakien ;)

2. Även jag instämmer, det är en trevligt skrivet inlägg. För många år sedan var i Bratislava och efter att ha läst ditt inlägg inser jag att de finns anledning att åka dit igen.

• Tack snälla Oscar, så kul att höra! Och vänta bara, snart kommer följande inlägg med tips över vad du ska se “utanför” Bratislava. Du skulle säkert gilla att åka dit igen!