← Tillbaka

Guide till Tallinn utanför Gamla Stan

Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someone

tallinn-sommar17-102

Den här sommaren kommer jag komma ihåg som sommaren då jag inte hade semester. Övertidsdagar här och där, men ingen fyra veckors nollställning utan några måsten eller tidtabeller.

Till den här semesterlösheten finns flera orsaker, mest vägande är ändå att vi har högsäsong på jobbet och att vi blivit tillbedda att istället ta ut semester under hösten. Trots att jag accepterar situationen och ansvaret min roll som marknadsföringsansvarig i Europa kommer med, skulle jag ändå gärna ha semester.

tallinn-sommar17-3tallinn-sommar17-5tallinn-sommar17-7tallinn-sommar17-9tallinn-sommar17-10

Ett veckoslut i Tallinn

Men på grund av (eller tack vare) denna situationen känns varje ledig dag, eftermiddag eller veckoslut som en flera veckors semester, och ett ledigt veckoslut i juli bestämde vi oss för att dra söderut på semester. Vi bokade båtbiljetter och hoppade på lördagsmorgonen på färjan över till Tallinn. Ett par timmar och mycket sol senare steg vi av i Finlands södra grannland och begav oss till vårt hotell i Rotermann distriktet för att lämna av bagaget. Här påbörjade vi också en helg i Tallinn utanför Gamla stan – och det ni var en resa jag verkligen rekommenderar er att göra!

tallinn-sommar17-8tallinn-sommar17-17

De här ställena får du inte missa i Tallinn

Rotermann anser jag vara det bästa stället att bo på i Tallinn. Området är det moderna centrumet i Tallinn och där finns shopping, restauranger, office byggnader och hotellkedjor. Inte jätteintressant, trots att området uppsnyggats de senaste åren till något man inte ens kunnat drömma om då man vandrade de smutsiga gatorna för 10 år sedan. Det bästa med Rotermann är ändå närheten till det mesta; också till Gamla stan, utan att för det behöva bo inne i turistklustret.

tallinn-sommar17-29tallinn-sommar17-24tallinn-sommar17-19tallinn-sommar17-18tallinn-sommar17-20tallinn-sommar17-21tallinn-sommar17-30tallinn-sommar17-28

Tallinns finaste park – Kadriorg

På lördagen var det en av sommarens finaste dagar och vi promenerade ut till parken Kadriorg som ligger några kilometer österut från centrum. En väldigt fin, stor och välskött stadspark där Tallinns moderna- och stadsmuseum huserar, det finns festlokaler för drömmina bröllop och lekparker för barn. Vi hade plockat med oss picnic och spenderade några timmar med att njuta av värmen och semestern före vi styrde ut på sandvägarna och vandrade runt i parken.

tallinn-sommar17-35tallinn-sommar17-36tallinn-sommar17-38tallinn-sommar17-33tallinn-sommar17-34

Därefter irrade vi runt i de öde kvarteren söder om Kadriorg, Rotermann och Gamla stan. Stadsdelar där riktigt förfallet möter nytt och restaurerat. Små söta trähus varvas med sovjetiska klumpar. En spännande blandning man oftast missar om man åker på dagsutfärd till Tallinn.

tallinn-sommar17-40tallinn-sommar17-44tallinn-sommar17-49tallinn-sommar17-47tallinn-sommar17-48tallinn-sommar17-52

Ett Tallinn måste – Gamla stan

Fast detta är en guide till Tallinn utanför Gamla stan finns det ändå ett par ställen som är fantastiska att besöka under resan. Vi gick ett varv genom gamla staden för att nå upp till utsiktspunkterna i mitten av Gamla stan, varifrån man har utsikt över hela hamnområdet och de gamla kyrktornen. Därefter gick vi möra till hotellet för lite vin och pre-middagschill. Ja, chill var tanken tills vi insåg klockan nästan var 9 på kvällen och vi måste snabba på för att också hinna få mat.

tallinn-sommar17-56

I Gamla stan finns det en massa restaurangmöjligheter, mycket överprisat och turistiskt, men vi hade googlat fram en italiensk pizzaplats vid utkanten som verkade bra. Det var Restaurant Controvento också, 10 € för pizza, vänlig service och mysig stämning – enda vi saknade var mer vegetariska alternativ.

Så långt in på resan hade vi inte tangerat den stereotypiska finska Tallinnresenären, den fulla vars beteende kan ifrågasättas. Men det ändrades tyvärr på natten då vi vaknade av att någon skrek, skrattade och festade i rummet bredvid klocka 6 på morgonen. Jag gick för att be dem knipa käft, och märkte att de runt 40-åriga stupfulla finnarna festade i hotellkorridoren med tomma och fulla spritflaskor utbredda runt sig. De stack nog direkt då jag sa till – som tur!

tallinn-sommar17-68tallinn-sommar17-71tallinn-sommar17-74tallinn-sommar17-75tallinn-sommar17-67tallinn-sommar17-65tallinn-sommar17-66tallinn-sommar17-78tallinn-sommar17-79tallinn-sommar17-81tallinn-sommar17-86tallinn-sommar17-88tallinn-sommar17-83

Tallinns hipsterkvarter – Telliskivi, Kalamaja och hamnområdet

Följande dag begav vi oss västerut i Tallinn och promenerade till stadens hipsterkvarter Telliskivi där vi gick på loppis och matmarknad. Vi fortsatte genom Telliskivi ut till härliga Kalamaja, ett stort trähusområde med loppisar och cafér, ut mot parken Kalamaja Kalmistuspark där vi svängde ner till hamnen och gick genom Tallinns utomhusmuseum.

Hamnområdet eller utomhusmuseumet, vad man nu föredrar att kalla det, för gamla krigstida fartyg var verkligen en upplevelse. Där trängs stora Sovjetiska fartyg med nyare segelbåtar och kanoner. Speciellt en varm dag som den söndagen vi spenderade där var det en fin plats att besöka. Området har dessutom några söta maritima caféer och i närheten ligger även enligt Pats Tallinns bästa craft beer butik!

tallinn-sommar17-106tallinn-sommar17-104tallinn-sommar17-99tallinn-sommar17-98tallinn-sommar17-105

Urban Exploration i Linnahall

Vi tog oss också tid för lite urban exploration i det övergivna konserthuset bredvid färjhamnarna – Linnahall. Dit hittar man lättast genom att spana ut mot hamnarna och lokalisera en gigantisk och förfallen betongpyramid. Då man klättrar upp på den har man en fantastisk vy över Tallinn och nere på markplan kan man gå genom övergivna tunnlar och igenvuxna gångar. Spännande!

tallinn-sommar17-100tallinn-sommar17-107

Sedan var det redan kväll och vi tog färjan hem. Ganska brända av två hela dagar utomhus men väldigt nöjda över hur mycket vi hunnit uppleva i Tallinn under de här dagarna.

Har du något Tallinntips vi kan spara till nästa gång i staden?