← Tillbaka

Kortguide till Puerto Viejo, Costa Rica

puerto-viejo-1puerto-viejo-2

Efter strandparadiset Bocas var vi färdiga med Panama för denna gång och styrde stegen norrut mot gränsen till Costa Rica. Från Bocas tar det inte mer än en timme till gränsen och till på köpet är gränsöverskridningen i Sixaola är en av de mest exotiska jag varit med om. Vi kom till gränsen och fast vi sökte tänkte vi inte hitta migrationsofficen. Efter att vi frågat runt hittade vi den bakom en lagerlokal och matbutik, med stor militär runtomkring som vaktade att allt gick snyggt till. Den tiden vi var där (runt 9 på morgonen) var det ingen kö så vi blev utstämplade från Panama inom loppet av någon minut. Sen fick vi själva ta oss till bron (och ån) som skiljer Panama från Costa Rica – och traska över. På Costa Ricas sida återupprepades passkontrollen och så var vi i ett nytt land.

puerto-viejo-3puerto-viejo-4puerto-viejo-5puerto-viejo-6puerto-viejo-7

Sixaola hälsade oss med ösregn, vi var ju trots allt ändå fortfarande på den karibiska sidan av landet. Vi gick direkt till busstation och efter några empanadas i äteriet Soda Marta (Soda är en lokal restaurang i Costa Rica) intill busstationen åkte vi till beach townen Puerto Viejo.

puerto-viejo-10puerto-viejo-20puerto-viejo-16puerto-viejo-15puerto-viejo-14puerto-viejo-21

Puerto Viejo är en stor strandort – och med stor strandort menar jag mer än en huvudgata. Strandorten lever på turism, såsom så många av vår planets allra finaste stränder och orter. Trots det känns Puerto Viejo inte turistisk eller crowded. Alla är väldigt chilled out; surfar om dagarna och dricker öl om kvällarna. De flesta har cykel eftersom staden med omgivande stränder är väldigt platt.

puerto-viejo-23puerto-viejo-24puerto-viejo-26puerto-viejo-25

Under de två dagarna vi var där spenderade vi en med att upptäcka staden (byn), lyssna på live musik, gå till stadens strand Playa Negra (som var extremt äcklig) och bara vara. Den följande dagen Gick vi till Playa Cocles, som ligger några kilometer utanför byn – men nära vårt hotell (Blue Conga – härligt ställe och härlig personal) och det var alldeles andra toner än på Playa Negra. På Cocles fanns det vit sand i hundratals meter, inte för mycket människor och stora vågor. Gillar!

puerto-viejo-31puerto-viejo-32

Här märkte vi ändå redan en stor skillnad mellan Panama och Costa Rica. I Costa Rica finns det helt klart mer turister, speciellt mer amerikanska turister. I Costa Rica talar all personal på hotell, restauranger och stränder alltid engelska, många arbetare är dessutom amerikaner. De här iakttagelserna kommer under vårt resande i Costa Rica bara att förstärkas. Det är inte enbart illa, men väldigt olikt den bilden vi har av Latinamerika. Panama var definitivt mer som Sydamerika där ingen talar engelska.

5 tankar om “Kortguide till Puerto Viejo, Costa Rica

• Tack Jennifer – blev lite häftigt och annorlunda då det var så regnigt. En beach town “borde” ju inte vara det.. Sakta men säkert blir det mer, inte lika produktiv som du ;) ses snart igen!

1. Jag gillade faktiskt inte Costa Rica alls. Dyrt, alla envisades med att prata engelska med mig fastän min spanska då var mer eller mindre perfekt efter nästan fem månaders språkmarinad och tja. Gillade helt enkelt inte. Överlag trivdes jag mycket bättre i Sydamerika!

• Gillade också Sydamerika väldigt mycket mer – ungefär på alla sätt! Jag var verkligen förvånad över hur engelskt, dyrt o turistiskt CR var (träffade inte en enda amerikan under mina 4 månader i Sydamerika) tror inte heller jag far just tillbaka till Costa Rica även om där var jättefint.