← Tillbaka

På resande fot genom Irland, Dublin & Galway

irland-53

Jag och mina systrar gjorde en alldeles fantastisk resa till Irland på sensommaren 2013. Vad vi önskade oss av resan var lite av varje; lite stadssemester, natur, avkoppling, tight budget (det önskade vi oss klart inte, men var ett måste), kultur, Sofia önskade sig ungefär att bli irländare (hon älskar den kulturen) och sol. Och allt detta lyckades vi paketera in under lite på en vecka i Irland. Jaa, förutom då kanske sol.. Men vi tar en titt:

irland-3

Vi började med att flyga in till Dublin. Det första intrycket av staden var mini-London och det intrycket höll faktiskt i sig hela resan. Dublin påminner till arkitekturen och kulturen väldigt mycket om London, även om takten är väldigt mycket långsammare och down to earth. Kärncentrum är inte jättestort, så att man kan se det gåendes. Det är dessutom relativt lätta att orientera sig runt då floden Liffey hela tiden gör sig påmind. Men så finns det även mycket att se utanför centrum. Dit tar de flesta transportmedel, men vi traskade såklart.

irland-21irland-22irland-16

En dag besökte vi Dublin Zoo. Gulliga djur i mängd och massor, flodhästar, giraffer, ormar, tigrar – you name it. Vi gick också omkring i Phoenix Park som är en underbar skog/park med vandringsleder och monument. Därefter gick vi till det moderna centrumet för lite shopping. Även om Dublin annars är en rätt dyr stad, finns alla tänkbara lågpris klädkedjor representerade, så trasor får man billigt.

irland-18

Vi tänkta besöka Guiness också, gick förbi där flera gånger men aldrig in. Till det fanns det två orsaker, 1) ingen av oss gillar öl 2) det luktade så fasligt illa utanför. Har senare dock hört att fabriken är rolig också för såna som inte giller produkten i sig, så får kanske ge den en ny chans nästa gång.

irland-6irland-23irland-10irland-14

En dag sken faktiskt solen så varmt att vi passade på att sitta i park, strosa omkring på Universitetsområdet och sitta på uteservering. Innerstan, gamla stan, i Dublin är väldigt mysig med små och trånga gator kantade med fina hus.

irland-27

Varje kväll i Dublin gick vi ut på pub, för det är det man liksom gör i Dublin. Alla är ute; pubbarna är alla fulla och beroende på typen av pub är de antingen till bredden fulla eller ända ut på gatan fulla. Och det spelas live musik kvällen lång, vilket är väldigt trevligt.

irland-33irland-34irland-31irland-29irland-30

Efter storstadslivet hoppade vi på bussen på centralstation och åkte 2,5 timmar västerut till Galway. Över den staden hänger en småstadskänsla även om där bor runt 75.000 människor och staden växer kraftigt. När man är där märker man det faktiskt inte. Då vi anlände till staden började vi med att vandra runt i några timmar – och vi såg nästan ingen! Öde gator, öde parker och mörka hus. Tills vi hittade promenadstråket, en några hundra meter lång gågata med restauranger, shopping och alla stans människor. Där fanns flera trevliga pubbar där vi åt middag och lyssnade på musik på kvällarna. Det är förresten en sak jag inte uppskattar med den brittiska/irländska kulturen; den fettiga pubmaten. Kom igen, det är gott en dag och så vill man ha något annat. I mindre städer är det ibland lite svårt att hitta de gömda pärlorna, men några goda italienska och andra restauranger hittade vi som tur.

irland-25irland-26

Det finns få billiga övernattningsmöjligheter i Galway. Med vår tighta budget var vi tvungna att bo i sovsal på ett av de få hostellen. Inte optimalt, då vi oftast väljer privatrum på hostell då den pris/kvalitet kombinationen oftast passar oss bäst. Så i Galway blev det minimalt med rumhäng (och sovande) och desto mera upptäckande.

irland-54irland-38irland-43irland-49irland-40irland-55irland-47irland-56

Vi gjorde en längre utflykt ut på den irländska landsbygden och det var definitivt resans höjdpunkt! Det var precis så extremt vackert och grönt som jag hade tänkt mig. Vi tog oss med buss ut till Connemara nationalpark och det var så drömmigt att jag inte vet vad annat jag ska säga. Ni får titta på bilderna. Den enda, väldigt irländska, grejen jag skulle ha ändrat på var det ökända “liquid sunshine” som marinerade oss. Det regnar liksom inte, men luftfuktigheten är så hög att man blir alldeles genomblöt redan efter någon minut. Och inte på det varma asiatiska sättet, liquid sunshine är en rå kyla som kryper in ända in i ryggmärgen. Men vilken naturupplevelse, så häftigt!

irland-39irland-46

En annan grej som också fascinerade med landsbygden var hur mycket iriska (gaeilge) som talades där. Det var skyltat överallt och där ute talades språket fortfarande av ortsbefolkningen. När vi frågade om det berättade en man att många föräldrar i Dublin skickar sina barn till västkusten på språkbad, för i Dublin talas nästan bara engelska.

irland-59

För att ta oss hem, blev det buss tillbaka till Dublin, en solig varm dag där och sedan tog vi flyget hem. Jag vet att jag kommer att åka till Irland igen, det var för vackert för att inte återses! Vi talade faktiskt lite om det redan med Sofia under julen… Frågor på det?