← Tillbaka

Mina första timmar i Beijing; rese och tekniktips

beijing-40

Förra veckan åkte jag på arbetsresa till Kina och stannade en vecka i Beijing. Den främsta orsaken var möte med en samarbetspartner men på agendan stod också att bekanta sig med huvudkontoret för företaget jag jobbar på och lära känna alla de personer jag redan arbetat tillsammans med på distans hela vintern.

beijing-2beijing-4

Jag flög Finnair hit och med risk att låta väldigt sponsorerad av dem (vilket jag gärna skulle vara, men inte är) var det så otroligt smidigt att åka hit. Helsingfors och Finnair har verkligen lyckats bli en riktig Asien-hub med direkta avgångar till storstäder runtom i Asien. För mig tog det under 8 timmar att flyga till Beijing; dvs. lite mat och vin, en 6 timmars sömn, frukost och framme. Perfekt.

beijing-38beijing-37beijing-5beijing-36

Visumkontroll och Beijing

Väl genom visumkontrollen möttes jag av företagets chaufför som inte talade ett endaste ord engelska. Han körde mig till mitt hotell i nordvästra Beijing, en resa på ungefär 1.5 timmar och vi satt hela vägen och talade via en app han hade. Så otroligt praktiskt att inte behöva skriva för att få något översatt, vi bara pratade så översattes allt det kinesiska till engelska och vice versa! Inte alltid helt felfritt och ibland blev det ganska roliga översättningar, men det var väl ganska väntat. Appen var kinesisk så kunde inte tyda namnet på den tyvärr.

Himla skönt var det ändå att bli upplockad från flygfältet, i en så stor stad som Beijing med så annorlunda språk och liten andel engelsktalande skulle det ha krävts ganska mycket bakgrundskoll att förstå sig på hur kollektivtrafiken till hotellet fungerar.

beijing-24beijing-7

Checkar in på hotell

Jag checkade in på hotellet jag skulle komma bo på de följande dagarna. Ett väldigt lyxigt hotell mitt i Beijings techområde, nordväst om centrum, där också företagets huvudkontor ligger. Mitt rum låg på 18de våningen med utsikt över skyskrapsskogen som Beijing liknar uppifrån. Jag blev välkomnad med en varm banan-avokado-kiwi juice (ingen höjdare med kinesisk varm juice..) och gick sen på en snabb tofulunch före det var dags att gå till kontoret.

beijing-42

Teknikproblem och tekniktips för Beijing

Men då märkte jag det; mitt internet! Hur kunde jag vara så här lyckligt omedveten om att ingenting här fungerar som man är van vid. Då jag loggade in på hotellets wifi via telefonen sa den bara att det inte gick, ”Connected, no internet”. All personal på hotellet fick det finfint att fungera och jag insåg att det var min telefon det var fel på och inte nätet. Jag hade före resan hört mig för med min mobiloperatör att abonnemanget fungerar i Kina, eftersom jag tidigare gjort det misstaget att resa till länder där min telefon inte har fungerat.

Rädslan över att inte ha internet på en vecka, då man också verkligen behöver det försvann ändå rätt snabbt och det kan jag tacka mina nya kinesiska bekantskaper för. Kommunikationsappar som används flitigt i Kina använder jag också för att dagligt arbete; WeChat och DingTalk började snart föra oljud och tydligen var jag ändå ansluten till internet fast min telefon påstod annat. Vackert så, men bör ändå kommas ihåg att Facebook, Instagram, Google – allt sånt vi använder var dag INTE fungerar här. Google har kanske varit det svåraste att vänja sig vid, man är ju så beroende; har mejlen i gmail, skriver och sparar bilder i Drive, använder maps att ta mig runt, laddar ner appar i Play store och googlar 22 000 saker var dag. Här gäller Baidu för sök och google.cn/maps för rutter. Nästa gång jag besöker Kina ska jag ha VPN på både dator och mobil färdiginstallerat.

beijing-6

Efter den första chocken gick jag över parkeringsplatsen till vår office för att påbörja arbetet. Mer om det tar vi en annan gång.

2 tankar om “Mina första timmar i Beijing; rese och tekniktips

1. Så himla roligt och spännande att läsa!!! Kina är ju väldigt fascinerande, pga till exempel alla byggnader, språket och att vissa(!) sociala medier är så svåråtkomliga, lite klaustrofobisk känsla måste det nästan vara? Men kanske också en ganska nyttig upplevelse. Det kanske är till Kina man ska åka på digital sociala medier detox? Hehe.

I övrigt verkar de ju rätt framåt med tekniken, t.ex. den där appen – såå coolt att kunna prata med någon trots att man pratar helt olika språk!

• Så roligt att höra du tyckte det! :) Jag var själv också förvånad över de väldigt många olikheterna och smågrejer att anpassa sig till. Men varje minut där kändes verkligen som ett äventyr, så rekommenderar verkligen att åka och besöka Kina. Till exempel på detox! ;)

Mer Kina berättelser kommer, känns verkligen som att jag redan nu efter mitt lilla ytskrap i landet har så otroligt mycket galet att berätta..