← Tillbaka

Jobbresa till Birmingham

birmingham-1

Min första långa jobbresa till Birmingham

I början av december var jag på min första längre jobbresa, och spenderade nästan en vecka i Birmingham i Storbritannien. På agendan låg Europas största UAV-mässa (unmanned aerial vehical), dvs. mässa för drones. Där skulle företaget jag jobbar för vara med och som marknadsföringsansvarig i Europa var jag också självklart på plats.

Som bakgrundsinfo kan jag berätta, att de två drönarna vi har lanserat båda är konsumentprodukter, vilket leder till att mässor och andra kundevent främst är på veckoslut. Men veckoslutsjobb är okej, så länge det blir lite tid över att upptäcka staden man är i också. Det fanns det den här gången.

birmingham-3birmingham-2

Att ta sig till Birmingham från London

Jag kom till Birmingham med flyg till London, Heathrow Express till Paddington station, Uber till Euston station och därifrån lokaltåg till Birmingham. Med min 29 kg tunga väska kan jag berätta, att min strapats inte var den lättaste. Har nog aldrig tidigare varit lika glad att komma fram till en kall mässhall ute i en förort, än jag var då jag anlände till the NEC och fick lämna ifrån mig allt material jag tagit med.

De första dagarna i Birmingham fortsatte ändå vara så intensiva, att det endast fanns energi för att upptäcka de närmaste gatorna runtom hotellet, och det området kändes också rätt förortigt.

birmingham-4birmingham-5birmingham-6

Värt att besöka Birmingham?

Birmingham som stad då? På lördagen gick vi ut och kollade runt i centrum. Mitt i smeten, mellan Victoria street och Newstreet, fanns en alldeles underbar liten (tysk!) julmarknad med karusell, julpyssel, mat och dryck. Här fick jag årets första jullängtan, trots att jag inte kan begripa hur snabbt den här hösten har gått. Tänk att i skrivande stund är det jul inom en vecka!

Från julmarknaden fortsatte vi till Birminghams restaurang och barkvarter och tog några pints på olika barer. Det känns nästan lite obligatoriskt då man är i Storbritannien. Det var isande kallt det veckoslutet, men Birminghams tjejer verkade inte bry sig. Desto senare det blev, desto mer tjejer i minikjol och topp, men utan jacka, såg man svaja omkring på stan. Känns också väldigt engelskt. Middagen vi hade var en av de delikataste indiska rätter jag någonsin har ätit – och om jag bara skulle komma ihåg namnet på restaurangen skulle jag rekommendera den gånger 100. Får ta och kolla upp det nästa gång jag är i Birmingham.

birmingham-7

För jag reste hem hann jag med ett halvt dygn i London. Jag var ändå tyvärr lite för trött efter veckan och orkade inte riktigt ta vara på tiden och göra något kul. Satt mest på olika kafén och hävde kaffe. Allt som allt var det ändå en bra resa, trots att det var en ganska stor förändring att resa med så här pressat schema. Man vänjer sig antar jag!

Men gillar ändå (SÅKLART!) mer att resa utan fullt program hela tiden.