← Tillbaka

Ett veckoslut med vänner i Vilnius

pvilnius-5pvilnius-29

I mitten av november bestämde jag och Stina oss att dra iväg på weekendtrip till Vilnius.

Jag och Stina är vänner sen långt tidigare än jag ens kommer ihåg något, så man kan säga vi varit vänner hela livet. Till Vilnius ville också våra respektive pojkvänner så en vacker fredag packade vi ihop oss och åkte mot flygfältet.

Dagens restips 1: Det är bra att ibland lite mixa till resesällskap och hur man reser. Oftast reser jag med Pats eller min syster/familj och vi reser alla på ganska samma sätt. Med andra personer kan en resa se väldigt annorlunda ut från hur den skulle vara om du var ensam författare. Till och med ett väldigt välbekant resmål kan kännas nytt då man ser det från en annan persons synvinkel.

Veckoslut i Vilnius

Så var det med Vilnius. Vi anlände på fredag kväll med AirBaltic (Restips 2), som fortfarande är mitt favorit low-cost flygbolag. Biljetterna gick på 80€ tur-retur och två piccoloflaskor skumpa för 12€. Dessutom missar man aldrig en connection flight då alla flyg väntar på varandra och bytet i Riga är oftast under 30 minuter.

Från flygfältet till hotellet (!) tog vi en taxi (!) och fick en försmak av prisnivån i staden. Taxin gick på under 15€ och då blev vi dessutom dragna vid näsan som man oftast blir då man tar en taxi från flygfältet i en ny stad. Returresan med taxi kostade 6€. Kändes rätt överkomligt.

vilnius-5vilnius-3vilnius-4

Veckoslut i Vilnius – fredag

Vi gick direkt ut på stan och promenerade runt i en mörk och lugn gamla stad. Vi fundera till och med på om det var någon högtid i landet, så lite människor var utomhus (det visade sig ändå att Vilnius rätt och slätt är en lugn stad). Vår första måltid åt vi på ett traditionellt litauiskt hak; kall rödbetssoppa med gräddfil, potatis och gurka till förrätt och en slemmig potatisrätt med grynost till varmrätt. Allt sköljdes ned med ett lokalt svartvinbärsvin. Ingen hejdundrande matupplevelse – roligt att få en inblick i Litauens matkultur men inget jag kommer att sakna. Fettigt och billiga råvaror som ofta i de östra länderna i Europa. Eller ja, priset kommer jag sakna; förrätt, varmrätt + dricka för fyra personer blev 40€.

vilnius-9vilnius-8

På kvällen gick vi till nya sidan av stan och tog en drink i Vilnius högsta bar i Radisson hotellet. Utsikten får 5 av 5.

vilnius-19
pvilnius-9vilnius-20vilnius-21vilnius-23
pvilnius-14

Lördag och heldag i Vilnius, Litauen

Följande morgon gjorde vi oss klara för en heldag av turistande. Vi gick upp till borgen Gediminas Tower i gamla stan för en utsikt över staden i dagsljus och promenerade därefter genom deras centralpark in mot gamla stan.

vilnius-56vilnius-26pvilnius-19vilnius-15

Vilnius är kyrkornas förlovade stad och en stad med fler kyrkor kan jag ärligt säga att jag aldrig har sett. Vissa av dem är väldigt utsmyckade, så i början gick vi in i ett antal som alla var fulla människor inne i sina böner. Vi insåg snart vidden av kyrkprojektet vi påbörjat och nöjde oss med att beundra dem utifrån.

vilnius-38vilnius-39vilnius-35vilnius-44pvilnius-21vilnius-27

Gamla stan i Vilnius är fin, om än rätt kaotisk. Du vet liksom inte var den börjar eller slutar och hur du ska gå för att se så mycket som möjligt av den.

Det slutade med att vi irrade omkring på måfå längs de smala gatorna i flera timmar. Vädret var rätt behagligt och många lokala och färre turister var ute och njöt av lördagen. Vi åt crepes och drack öl till lunch, och efter det fortsatte vi vår promenad i de nya bostads och shopping kvarteren söder om floden Neris.

Då det började skymma gick vi på en av resans höjdpunkter, en katakombvandring under domkyrkan Vilnius Cathedral. Det som gjorde den så fenomenal var guiden, definitivt. Hon talade om Vilnius och Litauens historia på ett så roligt sätt att man inte kunde annat än bli inspirerad av Barbara och Elisabeth.

vilnius-41vilnius-42

Härefter följde Pats programpunkt som var en ölrunda på alla de bästa haken i Vilnius för craft beer. Här måste nämnas att jag inte gillar öl, förutom att jag nu har hittat den godaste ölen jag någonsin smakat på, en som verkligen, jag lovar, var god. Coconut milk stout.

vilnius-45vilnius-46vilnius-47pvilnius-22pvilnius-24vilnius-51vilnius-50

EN sista dag under ett veckoslut i Vilnius – söndag

Följande morgon var vi uppe och mådde trots ölkalaset kvällen före. Vi gick på Nationalmuseum direkt på morgonen, vilket var sådär. För lite historia och historier att läsa, mest faktiskt bara gamla klenoder.

Därifrån promenerade vi norrut över ån till det coolaste ställe vi hittade i Vilnius. En övergiven sporthall. Övergivna hus är något speciellt, man får direkt en lite kuslig känsla i kroppen samtidigt som det enda man vill är att klättra in genom något sönderslaget fönster och lära sig mer om vad som hänt där.

Vi kunde inte få nog och klättrade omkring på byggnaden en god stund.

Veckoslut i VilniusVeckoslut i Vilnius

Resten av dagen gick vi omkring på nya business sidan, som också var en konstig blandning av skinande företagskomplex och övergivna hus. Det kändes verkligen skumt att ha så mycket förfallet och bortglömt mitt i centrum av huvudstaden.

På kvällen var vi glada och nöjda och åkte hem igen. Bra koncept det här att resa med vänner!