← Tillbaka

Cykeltur runt Åland – ett nordiskt semesteralternativ för den aktiva

Cykeltur runt ÅlandCykeltur runt ÅlandCykeltur runt Åland

Semester i närmiljö – besök Åland

Den här sommaren ville vi turista nära och alternativt, så vi planerade in en cykelrutt runt Åland.

Eller tja, planerade är kanske att ta i.

Vissa planer gjordes, som beslutet att vi skulle tälta under resan och cykla Skärgårdens ringväg ut till Åland, men det mesta lät vi vara och tänkte ta det som det kom.

Det största problemet var sen att det var vatten som kom. Sommaren 2015 öste regnet ner hela sommaren igenom och en resa som denna blir ett stort lidande om det regnar varje dag. Vi hade ändå i början av sommaren talat ihop oss med våra kompisar att åka tillsammans, så vi ville verkligen inte avboka cyklandet.

Därför begav vi oss en regnig natt med tåg mot Åbo. Väderprognosen lovade någon droppe regn varje dag.

Från finska Åbo startade vi cyklandet mot Åland och våra första kilometrar trampades i ösregn. Jag som varit den drivande kraften bakom cykelresan började nästan ångra att jag övertalat alla med..

Men som varje skärgårdsbo känner till – det regnar inte i skärgården.

åboländska skärgården - Nagu, Korpo och Houtskäråboländska skärgården - Nagu, Korpo och Houtskäråboländska skärgården - Nagu, Korpo och Houtskäråboländska skärgården - Nagu, Korpo och Houtskäråboländska skärgården - Nagu, Korpo och Houtskäråboländska skärgården - Nagu, Korpo och Houtskäråboländska skärgården - Nagu, Korpo och Houtskär

Ringvägen i den åboländska skärgården – Nagu, Korpo och Houtskär

När vi cyklade över den första ön i den åboländska skärgården, Nagu, hade regnet upphört och vi bunkrade upp med mat och några värmande drycker före vi trampade vidare.

Att cykla över Nagu var inget extra. Spännande att vara på väg, men annars handlade vägen mest om att akta sig för lastbilar som dundrade förbi och spionera på landställen längs vägen.

Korpo som är följande ö längs ringvägen var redan mycket bättre. Mindre trafik och mer natur och spännande hus.

Houtskär var ändå bäst. Där var trafiken nära på noll och landskapen vackra. Vi cyklade i bredd och skrattade oss fram.

Vi hade inte bokat färja vidare från Houtskär, eftersom vi inte visste man kunde måsta göra det ibland (OBS! Vissa färjor kommer endast till vissa hamnar om man ringer och beställer dem, de är ändå gratis), så vi åkte istället norrut och campade på lyxcamping och träffade andra skärgårdsresenärer.

Ut till Åland från RingvägenUt till Åland från RingvägenUt till Åland från RingvägenUt till Åland från RingvägenUt till Åland från Ringvägen

Ut till Åland från Ringvägen

Brändö var det absolut vackraste stället vi besökte. På denna ö hittade vi äntligen Ålandsidyllen.

Röda, otrafikerade vägar med vatten runtom på båda sidor. Hus lite här och där men mest bara fantastisk natur och ett lugn där vi trampade fram.

Ibland stannade vi för att simma, äta, dricka eller försöka fota allt det vackra, men de flesta stunder njöt jag bara av frihetskänslan jag fick av att svischa fram på vägarna.

Brändö, Åland

På Brändö bestämde vi oss att gå på restaurang för att fira dagens strapatser. Vi gick på den lokala (och enda?) fiskkrogen Gullvivan, som får 10 poäng för allt.

Trevlig och flexibel service – vi fick själv knåpa ihop våra portioner – och så god mat!

Efteråt badade vi bastu, simmade och drack rödvin i den nästan skrämmande skärgårdstystnaden. Nästan för idylliskt.

Från Brändö till Vårdö och MariehamnFrån Brändö till Vårdö och MariehamnFrån Brändö till Vårdö och MariehamnFrån Brändö till Vårdö och MariehamnFrån Brändö till Vårdö och Mariehamn

Från Brändö till Vårdö och Mariehamn

För att ta oss till Mariehamn cyklade vi från Vårdö över alla öar mot “fastlands” Åland.

På vägen stannade vi vid Bomarsunds fästningar, Kastelholmsslott och lite andra fina platser runt huvudvägen.

Den eftermiddagen kom vi trötta, efter att ha avverkat ungefär 80 km på cykel, till Mariehamn.

Men det goda med cyklandet är, att även nybörjare som jag, behöver bara någon timme tystnad, en pizza och någon liten drink för att vara återställd igen och känna att man skulle kunna cykla 80 km till.

DSC0246020150729_19243220150729_224157

Tillbaka till Helsingfors med färja efter cykeltur runt Åland

Efter vårt lilla Ålands-äventyr hoppade vi på färjan Viking Line och åkte hem till Helsingfors.

Ett så befriande sätt att resa på att vi hundra säkert gör om det!

Och cyklandet är annars också ett så billigt sätt att resa. Eftersom alla färjor på Åland är gratis, är det bara transportkostnader till och från den planerade rutten som kostar.

Campar man med eget tält kostar lägerplatser en 15€/tält/natt, fast möjligheten att tälta i naturen finns ju också trots att allemansrätten i Åland inte finns.

Maten gör man så dyr man vill. Vi åt till största delen 70 cents mikropizzor, till och med dom smakar gudomligt efter en dag på cykel och det är lättare att ha med sig sånt som också “håller” i varmt då butikerna är få i skärgården.

Far och cykla, det är så mycket lättare än man tror och också nybörjare klarar Åland galant. Men kom ihåg att Åland inte bara är platt trots att alla säger så.