← Tillbaka

Jul på Teneriffa

Länge sen sist! Hösten har varit aningen reselös, så har hållit mig borta från bloggen. Men nu till jul blev det ändring på den saken då jag och familj åkte ner till Teneriffa för lite sol och slapp. Här kommer ett första reseinlägg från Kanarieöarnas största ö.

Efter en relativt kvick flygning ner landade vi i värmen och åkte direkt till vårt hotell i Los Cristianos. Hade stigit upp 4 finsk tid för att åka iväg, så den dagen orkade vi inte mycket mer än förundra oss över livet på ön och njuta av värmen. En långrunda runt Los Cristianos och Las Americas klämdes också in.

Redan nästa dag var det nya tag och vi hikade upp till platån söder om Cristianos med utsikt över turistorten och plantagerna runtom flygfältet. Den dagen fick jag ren lära mig hur fel jag packat. Att det blir 17 grader på natten och 25 i skuggan på dagen är så mycket varmare än det låter. Alla strumpbyxor och ylletröjor jag kånkat med fick bli kvar i resväskan och körde hela veckan på shorts och mycket vatten (för lite enligt syster..). Platån var verkligen fin och så stor och outbackig att det var svårt att tro man var ett stenkast från turistgatorna.

Följande dag tog vi speedboat till ön La Gomera en timmes färd väster om Teneriffa. Ön var en verkligt mysig obebodd sevärdhet, med höga berg och snirkliga vägar som slingrade sig runt bergstopparna. Vi åkte på väg upp via några fotostops till öns högsta punkt där det fanns mycket mer regnskogig växtlighet, den så kallade laurisilva som vi fick höra så mycket om. Därefter åkte vi neråt via gamla hamnar och fruktträdgårdar till hamnstaden (byn) San Sebastian. Stället marknadsförs som huvudstaden man hinner se på 20 minuter. Kolumbus hade på sin väg till Amerika övernattat där, så ett känt torn fanns där att se.

Det här var de första sköna och turistiga dagarna av vår julresa, fortsättning följer.