← Tillbaka

Guide till ett kallt London

london-19

Min familj brukar fara på weekendresa tillsammans ungefär en gång per år. Det har vi hållit på med ända sedan jag var liten och jag hoppas vi håller på med det länge till. På grund av tajta tidtabeller är förlängda veckoslut i någon av de många fina storstäderna i Europa oftast våra resmål nuförtiden.

Hela min familj njuter av att resa och reser på ganska samma sätt; vi promenerar för mycket, äter medhavda luncher på stan och gillar att göra mycket. I mig själv ser jag alla de här dragen väldigt starkt, säkert starkare än i de övriga familjemedlemmarna och det känns oftast som att jag inte kan få för mycket action. Därför passar också stadssemestrar mig väldigt bra för i städer finns det oftast liv och rörelse för dygnets alla timmar.

london-9london-8

2013 i mars åkte vi till London för att njuta av den brittiska våren som visade sig vara allt annat än varm och fin. I Finland var det samtidigt kallare än -10 grader Celsius. Jämför man med det var London temperaturmässigt rena solsemestern – men kylan där är annorlunda än i Finland. I London är kylan rå och fuktig, den smyger sig in under huden ända in till benen och blir man en gång kall är det svårt att få upp värmen. Dessutom blåser där ofta och regnar ännu oftare.

london-2london-3london-1

Men över till vår agenda för resan; vi bodde i Camden town, ungefär en kilometer från Camdens centrum. Ett utmärkt läge och också lägenheten vi bodde i var nyrenoverad och hur fräsch som helst! Första dagen bekantade vi oss med Camden market, som egentligen är ett stort område bestående av flera kvarter med små shoppar och utomhusmarknad med allt från piratkopior av handväskor och kläder till utmärkt etnisk street food. Man kan gå omkring hur länge som helst, även fast man varit där flera gånger tidigare.

london-5

Är man ett Harry Potter fan får man inte missa Kings cross stationen. Tågstationen ligger på Kings cross området som ligger på promenadavstånd från Camden. På tågstationen finns perrong 9 3/4 med en bagagevagn som halvt farit igenom väggen, som man sedan får ta roliga HP-bilder vid. Därefter kan man besöka HP-shoppen intill där man hittar allt Harry relaterat man inte visste man kunde behöva.

london-7london-6

Fortsätter man söderut når man småningom Themsen och St Pauls Cathedral som vi besökte. Att promenera längs Themsen är väldigt fint, men i den kylan som vi upplevde under den här resan kan det tyckas lite tokigt att promenera hela vägen till Westminster (ungefär 3 km) för att se på Big Ben och lite downtown city life. Från Westminster tog vi ändå bussen tillbaka upp till Camden, helt galna är vi ju inte ändå.

london-10

Den godaste middagen vi åt i London var på en rätt otippad restaurang i Camden. Pappa hade kollat upp att det skulle finnas en grekisk restaurang inte alltför långt ifrån vår lägenhet och en kväll gick vi dit. Det gör mig ledsen att inte kunna berätta namnet på restaurangen, för skulle verkligen villa ge den credit, men kommer inte ihåg vad den hette och ingen googling ger riktigt resultat. I vilket fall som helst var det en grekisk familjerestaurang där varje rätt var underbart god och den härliga personalen bjöd på små extras hela tiden. Om du tror dig har varit till samma restaurang vill jag gärna veta vad den heter!

london-11

En dag träffade vi släkt i London, min faster Julia med man och barn bor där. Vi möttes upp på ett café för kaffe och lunch och promenerade sedan runt i Regent’s park och talade om livet och London. Fint med släkt utspridd i världen som man kan besöka under sina resor.

london-12london-13london-14

Den kallaste dagen, gick vi (tillsammans med halva London) på museum för att värma oss. Valet föll på Natural History Museum, en massiv byggnad med så många våningar att det är omöjligt att se allt under ett besök. Vi bestämde oss för att gå på dinosaurieutställningen – man kan ju inte annat än fascineras av det massiva djuren.

london-15

Därefter gick vi ner mot kungliga slottet, den långa vägen upp och ner från Oxford street som slutar i allén som leder till Buckingham Palace var iskall. Men känns nog mäktigt att gå där och njuta av det kungliga, som vi finländare inte är vana vid.

london-17london-18

Sista dagen före vi åkte hem gick vi ut till borgen Tower of London, en väldigt intressant upplevelse där också London Bridge finns. I det här skedet var vi så mosiga i fötterna som man brukar vara efter en Lundstensk stadssemester, så vi tackade London för den här fantastiska resan. Vädret spelar sist och slutligen inte så stor roll då man är i bra sällskap, även om turistande ändå nästan alltid är roligare i värme och solsken.